صعود کوتاه مدت نفت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اوپک پلاس که شامل ۲۳ کشور عضو و غیر عضو اوپک می‌شود توافق کردند که به‌منظور کنترل کاهش قیمت فروش نفت در اثر شیوع کرونا میزان تولید نفت خام خود را روزانه ۹.۷ میلیون تن کاهش دهند و بدین ترتیب به بالا رفتن قیمت نفت کمک کنند.  البته برخی تحلیگران بازار نفت معتقدند حتی این تصمیم نیز نمی‌تواند راهگشای بازار نفت باشد.

حمیدرضا صالحی دبیر کل کنفدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در خصوص تاثیر توافق اوپک برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز بر قیمت جهانی به جهان صنعت نیوز گفت: عمده اتفاقات فعلی در بازار نفت و کاهش قابل توجه قیمت در این بازار ناشی از کاهش تقاضا به دلیل شیوع کرونا است و تا برگشت به شرایط پیشین و رشد تقاضا نمی‌توان انتظار بهبودی در بازار جهانی نفت داشت. درواقع شیوع کرونا در دنیا باعث شده تا اقتصاد تمام دنیا متاثر شود و میزان فعالیت بسیاری از صنایع کاهش پیدا کند که همین امر کاهش تقاضا برای نفت و کاهش قیمت جهانی این محصول را رقم زده است.

وی افزود: درحال حاضر تمام اقتصادهای بزرگ دنیا ازجمله آمریکا و کشورهای آسیای شرقی درگیر کرونا هستند و چین نیز به تازگی تازه توانسته خود را برای گذر از این بحران آماده کند. هرچند که بعید است عبور چین از این بحران نیز بتواند تاثیری در قیمت بازار نفت داشته باشد. تجربه نشان داده که چین همواره بحران‌هایی این چنینی را با کاهش قیمت تمام شده جبران می‌کند. بنابراین حتی پس از آنکه صنایع چین نیز مجدد به‌طور کامل بازگشایی شوند، این کشور برای افزایش قدرت رقابتی خود در بازارهای صادراتی از کاهش قیمت استقبال می‌کند.

صالحی در ادامه به تاثیر اختلاف روسیه و عربستان در هفته‌های قبل و تاثیر آن بر بازار نفت اشاره کرد و گفت: بعد از آنکه اختلافات عربستان و روسیه با پادرمیانی آمریکا و آوردن آل بن سلمان بر سر میز مذاکره برطرف شد و بنا شد تا عربستان میزان تولید نفت خود را کاهش دهد، افزایش قیمتی در بازار نفت ایجاد شد اما این رشد قیمتی تداوم نداشت چراکه درحال حاضر اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت همچنان تقاضا است.

وی افزود: بنابراین در شرایط فعلی دنیا و کاهش تقاضای جهانی در اثر کرونا حتی توافق سران اوپک برای کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت نمی‌تواند به بهبود قیمت در بازار منجر شود.

دبیر کل کنفدراسیون صادرات انرژی در خصوص تاثیر توافق اوپک بر شرایط صادرات نفت ایران گفت: صادرات نفت ایران همچنان در چارچوب تحریم‌های بین‌المللی است و کشور برای صادرات با مشکلات بزرگی از جمله تحریم، روابط بانکی، FATF و فشار آمریکا بر کشورهای خریدار نفت از ایران روبرو است. در چنین شرایطی کاهش تقاضای جهانی نفت در اثر شیوع کرونا نیز مزید برعلت شده است.

صالحی گفت: ایران سال‌هاست که به دنبال جداسازی اقتصاد از نفت است و شاید تمام موارد پیش آمده فرصتی باشد که درنهایت کشور جدا شدن اقتصاد از نفت را در پیش بگیرد. البته اگر شرایط کرونا نبود به‌طور قطع اجرایی شدن تجربه جداسازی اقتصاد از نفت راحت‌تر صورت می‌گرفت. اما در شرایط کنونی نیز تنها چاره کشور برنامه‌ریزی اصولی و درست برای جدا شدن اقتصاد از نفت است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 100118
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا