صرفه‌جویی ارزی ۶ میلیون دلاری با ساخت داروی ضد سرطان ایرانی

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: یک شرکت دانش‌بنیان که پیشتر یک داروی ضد سرطان را در سال ۱۳۹۱ تولید و به بازار عرضه کرده بود اینک در انتظار تاییدیه‌های لازم برای تولید و عرضه ۲ محصول دیگر است.

شرکت دانش‌بنیان «اکسیر نانو سینا»، در سال ۱۳۹۱ و برای نخستین بار در خاورمیانه، داروی ضد سرطان نانولیپوزومی دوکسوروبیسین هیدروکلراید تزریقی ۲۰mg/۱۰ml  با نام تجاری سینا دوکسوزوم را تولید و به بازار عرضه کرده بود.

مهناز قمی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص تولیدات این شرکت اظهارکرد: در حال حاضر ۳ محصول با نام‌های «سینا دوکسوزوم»، «سینا کورکومین»   و «سینا آمفولیش» بعد از اخذ تاییدیه‌های لازم به تولید انبوه رسیده است و ۲ محصول جدید با نام‌های «سینا نومین» و «سینا لیو» در انتظار اخذ تاییدیه‌ و مجوزهای لازم برای تولید و عرضه است که امیدواریم تا چند ماه آینده این روند اجرا شود.

این فعال فناور گفت: سینا دوکسوزوم یک داروی ضد تومور است که در درمان سرطان سینه متاستاز دهنده به ویژه در بیمارانی که در معرض یا دارای مشکلات قلبی هستند و همچنین درمان سرطان تخمدان پیشرفته استفاده می‌شود.

وی افزود:این دارو همراه با بورتزومیب (Bortezomib) در درمان مولتیپل میلوما در بیمارانی که حداقل یک درمان اولیه دریافت کرده‌اند، استفاده می‌شود.

قمی ادامه داد: این دارو همچنین در درمان کاپوسی سارکوما در بیماران مبتلا به  AIDS  به‌کار می رود، ضمن اینکه این فرآورده حاوی دارویی‌ست که قادر است سلول‌های سرطانی را به طور انتخابی از بین ببرد.

وی همچنین بیان کرد: دوکسوروبیسین هیدروکلراید موجود در این فرآورده توسط  پوشش‌های کروی کوچک لیپوزومی احاطه شده است که کمک می‌کند این دارو از طریق جریان خون بیشتر به سمت بافت سرطانی نسبت به بافت‌های سالم بدن هدایت شود، این موضوع می‌تواند باعث کاهش عوارض جانبی این دارو نسبت به دوکسوروبیسن استاندارد شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه در خصوص میزان اشتغال‌زایی که با تولیدات این شرکت صورت گرفته است گفت: با تولیدات این شرکت برای ۳۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

این فعال فناور اضافه کرد: این محصولات به ۳ کشور چین، سوریه و قزاقستان صادر شده است و توانسته حدود یک میلیون دلار ارزآوری داشته باشد.

وی افزود: پیش از این داروی مشابه «سینا دوکسوزوم» به کشور وارد می‌شد که اخیرا از ورود این محصول به کشور جلوگیری شده است.

وی به صرفه‌جویی انجام شده با تولید این دارو اشاره کرد و گفت: میزان مصرف سالیانه این دارو در کشور حدود ۱۲ هزار (ویال) شیشه است که هر شیشه این دارو به قیمت ۵۰۰ دلار به کشور وارد می‌شد که با تولید داخل آن حدود ۶ میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 71354
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا