صادرات ۱۸۰ میلیون دلاری ایران به اوراسیا طی دوماه اخیر

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از مهر: رضا اردکانیان عصر پنجشنبه در نشست مشترک شورای هماهنگی و توسعه صادرات ایران با محوریت اوراسیا در استانداری گیلان، با اشاره به ابلاغ رئیس جمهوری در این ارتباط اظهار داشت: ایجاد چنین تشکلی به این معنا نیست که کار منحصر به این استان شود بلکه نباید منتظر ماند تا یک کار وسیع در مقیاس ملی صورت گیرد.


وی در این نشست که در چارچوب هموار کردن مسیر اجرایی موافقت‌نامه موقت الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دائمی کردن آن برگزار شده بود، افزود: این کار می‌تواند از گیلان شروع شود و می‌توان یک مجموعه محدودی را فعال کرد و ما هم در ستاد به صورت مؤثر بتوانیم پشتیبانی کنیم.

اردکانیان گفت: لیستی از مسائل را با یک هدف‌گذاری معقول و زمان بندی قابل قبول فراهم می‌کنیم. جلسات مختلفی هم با سازمان‌های دست‌اندرکار داریم که می‌توان سازوکار سیستماتیک به آن داد تا محوریت استان در این زمینه حفظ شود.

وی موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد اوراسیا را نخستین تجربه جدی ایران برای ورود به ترتیبات تجاری منطقه‌ای بعد از تجربیات نه چندان موفق اکو در این بخش عنوان کرد.

وزیر نیرو همچنین با استقبال از گردشگری رودخانه‌ای در دریای خزر گفت: کشتی بزرگی را صرفاً برای این منطقه می‌سازیم که به زودی در بحث توریسم خزر بخواهد فعال شود و از هر نوع پیشنهادی در این زمینه با همکاری وزارت گردشگری استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به عملیاتی شدن موافقت نامه اوراسیا از پنجم آبان گفت: از آن زمان، حدود ۲۵۰ میلیون دلار از سوی اوراسیا و ۱۸۰ میلیون دلار از سوی ایران صادرات ما به اوراسیا بوده است. این نشان دهنده بهره مندی ۸۶ درصدی اوراسیا از تخفیف‌های کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی بوده و از طرف ایران کمتر از ۲۳ درصد بوده است. این فاصله زیادی است و باید هدف‌گذاری کنیم تا زودتر به تعادل برسیم.

اردکانیان عمده کالاهای صادراتی اوراسیا به ایران را کالاهای اساسی و مورد نیاز برشمرد.

وی در خصوص ارز حاصل از صادرات هم گفت: از قبل ۵ آبان، این دغدغه مطرح بود که شاید اصلی‌ترین چالش ما و مشکلی که نیازمند توجه جدی است بحث رابطه بانکی و مسائل پولی و بانکی است که این موضوع در چارچوب کمیسیون مشترک ایران و روسیه، کارگروه روابط بانکی داریم که با سفیر جدید ایران در این کشور در چاره‌اندیشی شده است.

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت هدف‌گذاری‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت در این چارچوب گفت: روسیه، سالانه ۲۵۰ میلیارد دلار واردات دارد. با توجه به سطح خوب روابط با مسکو باید درصد قابل ملاحظه‌ای از این رقم را هدف‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به نقش گیلان و دیگر استان‌ها در رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده در این چارچوب گفت: علاقمندی خوبی بین استان‌های روسیه و ایران بویژه در زمینه گردشگری وجود دارد، در زمینه گردشگری خزر نتوانستیم استفاده خوبی بکنیم که استان گیلان می‌تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.

وزیر نیرو در عین حال با اشاره به بحث قفقاز شمالی با جمعیت ۱۰ میلیون نفری و نقش استان‌های شمالی در چارچوب اتحادیه اوراسیا و نیز مبادلات با ارمنستان بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت‌های این استان‌ها در تحقق اهداف پیش رو تاکید کرد.

اردکانیان گفت: خوشبختانه اتفاق خوبی در چهارچوب سفر اخیر رئیس جمهوری به باکو در حال شکل گیری است که امید داریم به موقع اطلاع‌رسانی شود و این گشایش خوبی ایجاد خواهد کرد.

وی درباره بحث صادرات و نیاز واحدهای صنعتی به انرژی گفت: در استان گیلان مشکلی برای تأمین برق واحدهای صنعتی و شهرک‌ها نداریم.

اردکانیان اظهار داشت: در این استان، ظرفیت تولید برق یک هزار مگاوات بیشتر از مصرف است و بهترین زمینه مصرف آن بخش صنعت است.

وی ادامه داد: ارتباط وزارت نیرو با شهرک‌ها مشخص است و تأمین برق این شهرک‌ها با وزارت نیرو است و پیش بینی‌های لازم انجام شده است.

وزیر نیرو خواست تا دو هفته آینده جلسه‌ای در وزارت نیرو با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرک‌های صنعتی در خصوص بررسی نیازمندی صنایع استان به برق تشکیل شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 76061
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا