صادرات نهاده های دام و طیور به قصد ارز آوری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وزارت صنعت با صدور مجوز صادرات خوراک دام و طیور باعث ایجاد نگرانی برای تولیدکنندگان دام و طیور شد.پیش بینی می شود در پی این اتفاق خوراک دام، ریز مغذی‌ها، ویتامین های خوراک دام وجو در بازار کمیاب شود که بالطبع به بالا رفتن قیمت داخلی هم می انجامد، اما وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به استناد به مصوبه تنظیم بازار اجازه صادرات این محصول را صادر کرده است.

این سئوال مطرح می شود که چرا وزارتخانه تصمیم به صادرات خوراک دام و طیوری را که از ذرت و سویای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید می شود دارد.
این تصمیم در شرایطی اجرایی می شود که کشور در تحریم به سر می برد و واردات به سختی صورت می گیرد .

 

امیر عباس افشار امین تحلیلگر مسائل اقتصادی در این خصوص به جهان صنعت نیوز گفت: این اقدام وزارت صنعت و صدور مجوز برای صادرات به تولیدکنندگان خوراک دام و طیور در راستای ورود ارز به کشور است.چنانچه در شرایط بحرانی مقابله با بیماری کرونا هزینه های دولت افزوده شده و صدور چنین مجوزهایی مقطعی و کوتاه مدت به نظر می آید.

افشار امین با اشاره به کمبود نقدینگی دولت در روزهای پایانی سال افزود: دولت در شرایط خوبی قرار ندارد روز به روز هزینه هایش بالا می رود و با کاهش درآمد روبه رو ست.احتمال اینکه در بخش های دیگر هم شاهد چنین سیاستهایی باشیم هست.

این فعال اقتصادی با اشاره به ظرفیت تولید کشورگفت:در کشور سالانه ۲۰ میلیون تن خوراک دام و طیور تولید می شود.۹۸ درصد خوراک دام کشور تولید داخل است و تنها ۲ درصد آن وارداتی است.

افشار امین با اشاره به اقدام دولت در افزایش توان تولیدات داخلی در این حوزه افزود: دولت با اصلاح سیاست نظام ارزی باهدف تولید اقدام به واردات نهاده های دام و طیور با ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد. .

وی افزود: در حال حاضر پیش بینی می شود که این سیاست ضربه ای به تولیدات داخلی نمی زند نقش ارزآوری آن در شرایط کنونی اهمیت ویژه ای داشته باشد.

این فعال اقتصادی با ارزیابی مثبت ظرفیت تولید صنعت خوراک دام و طیورکشور گفت: این صنعت تنها با ۵۰درصد توان خود در حال تولید است و قطعا در صورت نیاز می تواند به کشورهای طرف معامله با ایران صادرات هم داشته باشد بدون اینکه در پوشش بازار داخلی اشکالی ایجاد شود.

گفتنی است: ایران از ظرفیت مناسبی در بخش انرژی، نیروی انسانی و حمل‌و‌نقل برخوردار است و به علت پایین بودن هزینه‌های تولید در مقایسه با بسیاری از کشورها شرایط سرمایه گذاری در صنعت خوراک دام می تواند در به چرخه درآوردن چرخ های اقتصاد و اشتغال تاثیر به سزایی داشته باشد.

چنانچه معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است: با توجه به رفع ممنوعیت صادرات اتحادیه‌ها و تشکل‌ها، بازارهای خارجی را برای صادرات شناسایی و موردنظر قرار دهند. بر این اساس، تولیدکننده‌ها نیز با افزایش ظرفیت تولید خود علاوه بر تکمیل کردن چرخه تولید، دولت را از منافع عوارض صادرات بهره‌مند خواهند کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 94630
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا