صادرات به اوراسیا در اقلام مشمول موافقت‌نامه رشد ۸۲ درصدی یافت

 به گزارش جهان صنعت نیوز: «حمید زادبوم» درجلسه هماهنگی راهبردی مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا با اشاره به روند آغاز مذاکرات تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا،افزود: برای آغاز مذاکرات با این اتحادیه و اخذ مجوز مذاکره از هیات وزیران آمادگی وجود دارد.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا شروع مذاکرات را منوط به اخذ مجوز شورای عالی اقتصادی این کشورها عنوان کرده بود که این مجوز در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰ ( ۲۱ آذر ۹۹) صادر شد.

آمادگی دبیرخانه اوراسیا برای شروع مذاکرات

زادبوم اضافه کرد: کشورهای عضو اتحادیه در حال هماهنگی داخلی بوده و دبیرخانه اوراسیا آمادگی خود را برای شروع مذاکرات از فوریه ۲۰۲۰ ( ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ )اعلام کرده بود.

وی با اشاره به عملکرد مثبت یکساله اجرایی شدن موافقت‌نامه موقت برای تشکیل منطقه آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از رشد ۸۲ درصدی صادرات ایران در اقلام مشمول این موافقت‌نامه، خبر داد.

رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران پیرامون اقدام های انجام شده برای شروع این مذاکرات گفت: فرآیند تهیه فهرست‌های کالایی با دریافت نظرات سایر دستگاه‌ها و بخش‌خصوصی و مطالعات تطبیقی انجام شده و در ارتباط با متن موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد اوراسیا با سایر کشورها و فهرست‌های امتیازات آنها و همچنین فهرست‌های کالایی منفی ارائه شده توسط سایر دستگاه‌ها، مطالعه و بررسی شده است.

 آبان ماه گذشته موافقت‌نامه ای تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا به امضا رسید که بر اساس آن ۸۶۰ قلم کالایی میان ایران و پنج کشور متحد اقتصادی مبادله می شود که آمارها در ماه های گذشته نشان می دهد که افزایش ۶۳ درصدی در صادرات با این کشورها ثبت شده و قرار است در سال دوم این موافقت‌نامه اقدام هایی برای آغاز مذاکرات تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شود.

اوراسیا که یک اتحادیه اقتصادی است، با حضور پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اصلی از سال ۲۰۱۵ کار خود را در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی، اقتصاد کلان و مهاجرت نیروی کار در جهت تجارت آزاد و موافقت‌نامه های تجاری با کشورهای دیگر آغاز کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 165650
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا