شیوع ویروس تاناکورا در بازار پوشاک شب عید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از سرگیری واردات پوشاک به مناطق آزاد بدون ثبت سفارش در حالی در آستانه شب عید رقم خورده است که با وفور پوشاک تاناکورا (دست دوم) و استوک نیز در بازار پوشاک روبرو هستیم. عواملی که خود به تنهایی می توانند برخی از تولیدکنندگان داخلی را که برند خاص و مشتریان مشخص ندارند را  از کار بیکار کنند.


خرید و فروش لباس‌های دست دوم (تاناکورا) اگرچه موضوع جدیدی نیست و از گذشته در استان های مختلف همچون مشهد، تهران و آذربایجان غربی رونق داشته است اما این روزها گربانگیر بازار پوشاک شب عید شده است. از طرفی ورود کالاهای استوک و کیلویی به بازار پوشاک این روزها رونق گرفته به طوری که می توان گفت بازار شب عید نیز همچون روزهای دیگر سال در اختیار تولیدکنندگان خارجی است.

اما آنچه در این خصوص تامل برانگیز است، به استقبال مصرف کنندگان از این اجناس مربوط می شود.  استقبالی که از تنگ دستی و یا تب تند خرید برندهای خاص خارجی توسط برخی افراد ناشی می شود.

در واقع اقشار ضعیف به دلیل قدرت خرید پایین به خرید کالاهای دست دوم روی می آورند و اقشار متوسط نیز برای استفاده ارزان از برندهای خاص، به این سمت هجوم می برند. دلایلی که هرچه هست، باعث رکود هرچه بیشتر بازار کالاهای تولید داخلی می شود چرا که همچنان مصرف کنندگان بر این باور هستند که تولیدات داخلی نه تنها کیفیت مناسبی ندارد بلکه از قیمت های بالایی نیز برخوردار است.

فروش کالاهای دست دوم در جنوب شهر

در همین خصوص یکی از فعالان بازار پوشاک در مورد عرضه کالاهای استوک و تاناکورا در مغازه های سطح شهر به « جهان صنعت نیوز» گفت: این کالاها از چین، کشورهای آسیایی و دوبی وارد کشور می شود.

علی قادری افزود: اجناس تاناکورا بیشتر در مناطق جنوبی تهران عرضه می شود چرا که در این مناطق مردم از قدرت خرید بالایی برخوردار نیستند و بیشتر از این کالاها استقبال می کنند. در حالی که اقشار مرفه کالاهای خارجی با برند خاص را یا از فروشگاه های معتبر به صورت نو خریداری می کنند و یا اینکه در سفرهای خارجی این اقدام را انجام می دهند.

وی بیان کرد: مصرف کنندگان همچنان نسبت به خرید پوشاک داخلی تمایلی نشان نمی دهند و فاکتور اصلی آنها  در خرید قیمت است. بنابراین ترجیح می دهند کالایی که قیمت پایین تری دارد را هرچند اگر دست دوم باشد یا از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد را خریداری کنند.  

به گفته قادری، اگر علاوه بر جنس ایرانی در فروشگاه ها جنس خارجی عرضه نشود، مصرف کنندگان برای خرید از این فروشگاه ها استقبال نمی کنند.

به گفته این عرضه کننده پوشاک، فعالیت تاناکورا فروش ها چندان رونق ندارد اما بسیاری از مغازه های پوشاک سطح شهر این روزها به خرید کالاهای استوک یا همان کیلویی روی آورده اند. چرا که به نسبت کالاهای تولید داخل، قیمت آنها برای فروشندگان کمتر تمام می شود. 

قادری اظهار کرد: قدرت خرید مردم نسبت به گذشته بسیار پایین آمده است و قیمت کالا برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو فروشندگان نیز ترجیح می دهند کالاهایی را عرضه کنند که مشتری بیشتر از آنها استقبال می کند. 

استفاده از مواد شیمیایی برای نگهداری پوشاک

بر این اساس در حالی که انتظار می رود در سال «رونق تولید»  استفاده از کالاهای تولید داخل رونق بگیرد اما شاهد این هستیم که  برخی افراد برای تامین پوشاک زمستانه خود به فروشگاههای تاناکورا و لباسهای دست دوم روی می‌آورند. این در حالی است که به نظر می رسد این کالاها از لحاظ بهداشتی، سلامت مصرف کنندگان را تحت الشعاع قرار می دهد. همانطور که در هنگام ورود به فروشگاه‌های این نوع پوشاک،  بوی بدی  استشمام می شود که به گفته کارشناسان، ناشی از موادی است که برای حفاظت این کالاها استفاده می شود و اغلب حساسیت‌زا است.

در حال حاضر علاوه بر رونق فعالیت فروشگاه های تاناکورا در استان های مختلف، واردات پوشاک استوک یا همان کیلویی به بازار نیز داغ است. بر این اساس  واردکنندگان بی‌نام و نشان و فاقد صلاحیت، به واردات پوشاک تاناکورا و استوک اروپایی در مناطق جنوبی شهر اقدام می کنند.

در همین خصوص به تازگی  عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در خصوص شب عید، گفت: هرچند تولیدات داخلی به اندازه کافی وجود دارد، اما مشکل اصلی همچون سال‌های گذشته وفور پوشاک بی‌کیفیت، قاچاق و استوک (دست دوم) است که همچنان از چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به راحتی وارد بازار می‌شود.

مجید نامی افزود: این کالاها بیشتر اقشار متوسط و با سطح درآمد پایین کشورمان را هدف قرار می‌دهند که عمده مصرف‌کنندگان صنعت پوشاک از همین اقشارند.

خرید و فروش در سایت های اینترنتی

علاوه بر فعالیت فروشگاه های تاناکورا در کشور، شاهد فعالیت سایت های اینترنتی نیز در این زمینه هستیم. به طوری که این سایت ها به صورت مشخص برای فروش کالاهای تاناکورا و همچنین استوک تبلیغ می کنند. در یکی از این سایت های اینترنتی که مسوولان آن در یکی از شهرهای کُردنشین استان آذربایجان غربی فعالیت می کنند، پوشاک تاناکورا و  استوک به صورت عمده و خرده عرضه می شود که از جمله آن می توان به پوشاک زنانه، بچه گانه و مردانه اشاره کرد . فروشندگان این کالاها همچنین  ادعا می کنند اجناس خود را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می دهند.

این در حالی است که مبدأ و شرایط نگهداری‎ لباس‎های دست‎دوم و کیلویی مشخص نیست و حتی اگر وارد این فروشگاه ها شوید، به وضوح  بوی سمومی را که برای بیدزده‎نشدن لباس‎ها استفاده می‎شود، را حس می‎کنید. در صورتی که این مواد شیمیایی حساسیت و مشکلات تنفسی ایجاد می‎کنند.

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 88977
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا