شکاف قیمتی ناشی از امنیت دلالان است

به گزارش جهان صنعت نیوز: احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در این خصوص به جهان صنعت نیوز گفت:برای کنترل قیمت ها با فروش خودرو در حاشیه بازار می توان از سواستفاده های دلالان جلوگیری کرد.این روزها در بازار خودرو شاهد شکاف عمیقی در قیمت خودروهای تولید داخل هستیم و دود این افزایش قیمت‌ها مستقیم به چشم مردم می‌رود.

وی در ادامه نزدیک شدن به شب عید و افزایش تقاضا را دلیل افزایش قیمت خودرودانست و افزود:متاسفانه وزارتخانه به خودروساز اجازه افزایش قیمت خودرو را به خودرو ساز نمی دهد.در این شرایط خودروساز زیان می دهدو به قطعه ساز بدهکار می ّشود.

نعمت بخش ادامه داد:قیمن تمام شده پراید ۱۳۱ در بهمن مته سال گذشته توسط سازمان حمایت به کمیته خودرو ۳۹ میلیون تومان اعلام شد که به این مبلغ بایستی ۹ درصد ارزش افزوده ،۳درصد شماره گذاری و حدود۳ درصد بیمه شخص ثالث اضافه نمود که به ۴۸ میلیون تومن می رسد ولی به خودروساز دیکته شد که ۳۷ و نیم میلیون تومان بفروشد.

نعمت بخش با انتقاد به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازارافزود:این چه منطقی است که خودروساز زیان بدهد و همیشه به قطعه ساز بدهکار باشد ودر این بازار امن سوداگران بدون اینکه مالیات بپردازنددر مدت یک ماه سودهای ۲۰ الی ۵۵ میلیون تومان از هر خودرو ببرند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد:براساس ارزیابی های به دست آمده تنها ۲۰ الی ۳۰ درصد خریداران مصرف کننده اصلی هستند و ۷۰ درصد کسانیکه با هر شیوه ای اقدام به ثبت نام و خرید خودرو می کنند سوداگران بازار خودرو هستند.

وی ادامه داد: ایران خودرو و سایپا در سال گذشته هر کدام۷الی ۸ هزار میلیارد تومان زیان کردن و در ۶ ماهه سالجاری ۵هزارو دویست میلیاردتومان زیان دیده اند و این اعداد را بورس اعلام کرده است.در این شرایط دولت تدابیری بیاندیشد که راههای سواستفاد دلالان ازمیان برود و خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف کننده اصلی برسد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اضافه کرد:همان‌طور که در خبرها امده است برخی از دلالان با راه‌اندازی ربات‌هایی در فضای مجازی در کمتر از یک ساعت محصولات پیش‌‌فروش را به قیمت کارخانه می‌خرند و مردم از همه جا بی‌خبر ساعت‌ها انتظار می‌کشند تا سایت خودروسازان باز شود. به هر تقدیر در صورتی که اجازه دهند همانند دهه ۷۰ خودرو در حاشیه بازار فروش رسد ، تقاضا کاهش می یابد قیمت ها به مرور در بازار کاهش و به تعادل می رسد و سایت خودروساز نیز به سرعت پر نشده و مردم به راحتی موفق به خرید خودرو می‌شوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 87784
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا