شورای عالی امنیت ملی مانع از مصوبات خطرناک مجلس شود

داریوش قنبری * مجلس یکی از مسائل مهم و اساسی که مجلس یازدهم دارد، عدم شناخت نمایندگان نسبت به وظایف خود و مسائل اصلی کشور است و بعضا تصمیماتی می‌گیرد که به جای اینکه مشکلات کشور را حل کند منجر به بحران‌آفرینی و مشکلات جدیدتری می‌شود. اکثر نمایندگان دوره یازدهم به دلیل تازه‌کار بودن، تمایل دارند به اموری وارد شوند و طرح‌هایی را مصوب کنند که برخی از آنها در حوزه اختیارات مجلس نیست و از وظایف و اختیارات قوای دیگر و حتی نهادهای دیگر است.

نمونه این امر تصمیم روز گذشته بهارستان‌نشینان تحت عنوان طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» است. بنابراین همان‌طور که سخنگوی دولت در این باره گفت، برجام از حیطه اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی است و مجلس نباید درباره آن تصمیم‌گیری کند. طرح فوق، طرحی است که خواست ترامپ و نتانیاهو را دنبال می‌کند و تامین‌کننده نظر آنهاست. برخی به دنبال تحقق همان هدفی هستند که دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی در منطقه دنبال می‌کردند و این طرح از همان طرح‌های سوال‌برانگیز و خطرناک است.

نمی‌دانم چرا در این سطح نگاه مجلس به مسائل مهم کشور تنزل پیدا کرده که حتی موضوعات مربوط به این سطح از امنیت و منافع کشور را تشخیص نمی‌دهند و تصمیماتی می‌گیرند که باعث ایجاد مشکلات جدی در کشور می‌شود.

درباره مصوبه اخیر مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، نگاهی فراتر از «برجام» وجود دارد و آن نگاه مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ است. نگرانی برخی این است که مبادا با اتفاقاتی که در آمریکا با رفتن ترامپ افتاده است در مناسبات ایران و آمریکا اتفاق خاصی بیفتد و مثلا تحریم‌ها برداشته شوند. حالا که ترامپ در آمریکا در راس قدرت نیست که تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران از سر گرفته شوند و فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران تحمیل شوند، گروهی در داخل کشور دل‌شان برای تحریم‌ها تنگ شده است و نه‌تنها تمایلی به رفع تحریم‌ها ندارند بلکه در تلاشند بر ابعاد بین‌المللی تحریم‌ها افزوده شود.

آنها حتی می‌خواهند تحریم‌ها به وضعیت پیش از برجام برگردد و تحت فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار بگیریم. برخی در داخل تلاش می‌کنند تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران به این سمت کشیده شود. بنابراین با اقداماتی که انجام می‌دهند امنیت ملی را به سمت خطر می‌برند و باید با این موضوع مقابله و جلوی این امر گرفته شود.

درباره موضوعات سیاست خارجی به نوعی از گذشته هم شورای‌عالی امنیت ملی همواره نقش خوبی را ایفا کرده و این امور با شورای‌عالی امنیت ملی بوده است. حتی دولت هم آن‌طور که مخالفان می‌گویند، در جریان مسائل هسته‌ای و مذاکرات نبوده است و این وظیفه بر عهده شورای‌عالی امنیت ملی و نهادهای فراتر از دولت بوده‌ است.

بنابراین با توجه به اشراف تخصصی خاصی که در شورای‌عالی امنیت ملی وجود دارد بهتر است این شورا در زمینه مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی ورود کند و جلوی اقداماتی که می‌تواند برای منافع کشور خطرآفرین باشد و تبعات غیرقابل جبرانی داشته باشد بگیرد و شورای‌عالی امنیت ملی اجازه ندهد  موضوعات مربوط به حوزه امنیت کشور به نوعی دستخوش رقابت‌های خاص جناحی و سیاسی افراد شود چرا که این اقدامات برای کشور خطرآفرین است.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 156540
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا