شروط جدید بایدن برای بازگشت برجام

محمدجواد جمالی* آقای رییس‌جمهوری درباره بازگشت آمریکا به برجام روز گذشته خوش‌بینانه به موضوع نگاه کرده و گفته‌اند اگر اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، حل مساله ایران و آمریکا آسان خواهد بود. همین‌طور ایشان ابراز امیدواری کرده که اگر دولت آینده آمریکا اقدامات ضد حقوق بشری و تروریستی و سیاست‌های نادرست چهار سال گذشته دولت قبلی آمریکا را محکوم و جبران کند در این صورت ایران و آمریکا می‌توانند اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بازمی‌گردند.


ولی به نظر من چنین چیزی محقق نخواهد شد چرا که بعد از انعقاد برجام با بدعهدی آمریکا مواجه شدیم و خصوصا در زمان آقای اوباما و آقای بایدن در همان زمان، تحریم‌ها علیه بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی و سازمان‌ها و نهادها به بهانه‌های دیگر برقرار شد.

متاسفانه تحریم‌ها و فشارهایی که بر جمهوری اسلامی ایران در آن  مقطع تشدید شد بر اساس طرح‌هایی بود که دموکرات‌ها داده بودند. بنابراین می‌توان گفت آقای ترامپ هم بعد از دولت آقای اوباما به این تحریم‌ها ادامه داد و البته تبلیغات روانی گسترده‌تری درباره این تحریم‌ها به راه انداخت. جالب است که آقای بایدن خودش به عنوان نفر دوم و بسیار موثر در دولت اقای اوباما از افرادی بود که توافق برجام را قبول داشته است و حالا نمی‌تواند این توافق را یا کنار بگذارد یا بگوید موافق آن نبوده است.

پس اگر بخواهد شروط جدیدی را از جمله مسائل منطقه‌ای و امنیت جمهوری اسلامی را وارد مذاکره آینده برای بازگشت به برجام کند، به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست و این اقدام یک جرزنی سیاسی و خلاف شئون دیپلماتیک است.

با توجه به معرفی وزیر خارجه برای دولت جدید آمریکا که از دموکرات‌های مخالف برجام بوده است، از یک سو و از سوی دیگر شرط و شروطی که ما برای برجام داریم و معتقدیم باید آمریکا همه تخلفاتی که با خروج از برجام انجام داده و ضرر و زیان‌‌هایی که به ما تحمیل کرده است را اصلاح کند و تحریم‌ها را بردارد، همچنین شروطی که بایدن تعیین کرده و فشاری که رژیم صهیونیستی بر کشورهای منطقه از جمله عربستان و اماراتی‌ها وارد کرده است، باید بگویم به بازگشت دوباره آمریکا به برجام خوش‌بین نیستم و بازگشت به برجام و ایجاد ارتباط دوباره در این باره را کار آسانی نمی‌دانم.

البته بیانات مقام معظم رهبری هم مبین این بود که به این راحتی‌ها بعید است این کار انجام شود. نکته دیگر اینکه دولت آقای روحانی تنها شش ماه دیگر در مصدر قدرت است و احتمال بازگشت و مذاکره در قالب برجام از سوی ایران و آمریکا به دولت‌های بعدی آمریکا و ایران بستگی خواهد داشت. بنابراین در این دولت چند ماهه چشم‌انداز مناسبی برای بازگشت به برجام نمی‌بینم و باید کمی هم واقع‌بینانه به موضوعات نگاه کنیم.

* نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 155146
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا