شرط بزرگترین پالایشگر هندی برای خرید نفت ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مدیر فاینانس شرکت ایندین اویل در یک جلسه با تحلیلگران گفت: ما پیش از تحریمها نفت ایران را خریداری می کردیم و اگر تحریمها رفع شوند، درباره خرید نفت ایران در آینده تردیدی ندارم زیرا مناسب سیستم پالایش هند است بنابراین ما قطعا نفت ایران را خریداری خواهیم کرد.


هند که سومین مصرف کننده و واردکننده نفت جهان است، خرید نفت ایران را در سال ۲۰۱۹ در پی عدم تمدید معافیتها از تحریمهای آمریکا متوقف کرد. دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از توافق ۲۰۱۵ برجام خارج شد و تحریمهای ضد ایرانی را دوباره وضع کرد. اکنون دولت جو بایدن، رییس جمهور دموکرات آمریکا و ایران سرگرم مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام هستند که میتواند به برچیده شدن تحریمها علیه صادرات نفت ایران منتهی شود.

یک مقام اتحادیه اروپا که مذاکرات برای احیای برجام را هدایت می کند، روز چهارشنبه اظهار کرد: مطمئن است توافقی حاصل خواهد شد. هر چند دیپلماتهای اروپایی گفته اند موفقیت تضمین شده نیست زیرا مسائل بسیار متفاوتی به قوت خود باقی مانده اند.

پالایشگاه‌های هندی با انتظار برای رفع تحریمهای آمریکا، قصد دارند خرید محموله های تکی نفت را در نیمه دوم سال کاهش دهند تا فضا برای ازسرگیری واردات نفت ایران فراهم شود.

ام کی سورانا، رییس هیات مدیره شرکت دولتی هندوستان پترولیوم اظهار کرد: عرضه نفت از سوی ایران توازن بیشتری در بازار ایجاد می کند که به نفع کشورهای مصرف کننده خواهد بود. وی گفت: اگر تحریمها رفع شوند، شرکت هندوستان پترولیوم خرید نفت از ایران را بررسی خواهد کرد و امیدوار است که ایران همچنان در فروش و حمل نفت تخفیف دهد.

سورانا گفت: این امر همواره بر مبنای مذاکرات دو جانبه میان دو طرف بوده است. صادرکنندگان ایرانی در گذشته شرایط پرداخت و شرایط حمل بار بهتری به ما عرضه می کردند و انتظار می رود که شرایط مذکور همچنان حفظ شوند.

گوپتا همچنین گفت: شرکت ایندین اویل ممکن است به کاهش تولید پالایشگاهی تا پایان ماه جاری ادامه دهد. این شرکت که با ظرفیت ۹۶ درصد در آوریل فعالیت کرد، تولیدش را به دلیل قرنطینه که فعالیتهای صنعتی و مصرف سوخت را محدود کرده، به طور متوسط به ۸۴ درصد کاهش داده است. وی پیش بینی کرد حاشیه سود و تقاضا برای سوخت به دلیل پیشرفت برنامه های واکسیناسیون در سراسر جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بهبود پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، دستکم یک پالایشگاه اروپایی هم مذاکراتی را با شرکت ملی نفت ایران برای ازسرگیری خرید داشته است. تا پیش از بازگشت مجدد تحریمها، اروپا و ترکیه حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را مصرف می کردند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 191134
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا