شب سرنوشت‌ساز آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سبک و روش دونالد ترامپ در مناظره سال ۲۰۱۶ با هیلاری کلینتون مشخص است و جو بایدن نیز با نیم‌قرن حضور در عرصه‌های مختلف سیاسی در آمریکا، فردی آشنا به انجام چنین مناظره‌هایی است. کارشناسان سبک و روش جو بایدن را با توجه به تجربه حدود پنج دهه حضور در سیاست معقول‌تر از ترامپ دانسته و ترامپ را فردی پرخاشگر و غیرقابل پیش‌بینی توصیف کردند.

نخستین مناظره انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده برای هر دو نامزد می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. لغزش هر کدام از آنها در برابر دوربین‌های تلویزیونی می‌تواند موقعیت دیگری را تقویت کند. در دورانی که رای‌دهندگان آمریکایی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و با تلفن‌های همراه خود کارزار انتخاباتی را دنبال می‌کنند، تنها یک ویدئوی چند ثانیه‌ای از مناظره پیش‌رو می‌تواند به سرعت در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. این ویدئوی چند ثانیه‌ای همچنین می‌تواند برای بسیاری از کسانی که مناظره را تماشا نکرده‌اند تعیین‌کننده برنده مناظره باشد. به همین دلیل هر دو نامزد در حالی روی صحنه مناظره در کلیولند خواهند رفت که برای درخشش خود در لحظاتی خاص از مناظره یا لغزش رقیب در آن لحظات تلاش خواهند کرد.

مناظره‌ای پرچالش

پیش از این تحلیلگران این مناظره را یکی از مناظره‌های پرچالش دهه‌های اخیر پیش‌بینی کرده که می‌تواند به هر چه شخصی‌تر شدن مناظره بین این دو رقیب بدل شود؛ مناظره‌ای که می‌تواند نسبت به مناظره‌های دوران قبلی ریاست‌جمهوری آمریکا بی‌سابقه باشد.

آنچه ترامپ در چهار مناظره قبلی خود در سال ۲۰۱۶ با هیلاری کلینتون از خود نشان داد از مهارت او در شخصی کردن مناظره برای گریز از مسائل مهم سیاسی حکایت دارد. این در حالی است که ترامپ رقیب انتخاباتی خود را به سمت مسائل شخصی سوق داده و او را به استفاده از داروهای تقویت‌کننده متهم کرده چراکه بارها در کارزار انتخاباتی خود، بایدن را «جو خوابالو» یا «جو بی‌رمق» توصیف کرده و حتی خواهان انجام آزمایش مواد مخدر تا پیش از برگزاری مناظره شده است. کارشناسان این اقدام ترامپ را یک روش و تاکتیک پیش از برگزاری این مناظره دانسته‌اند که بایدن و تیم کارزار انتخاباتی او را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به واکنش نشان دادن وا داشته است.

تاکتیک گوبلزی ترامپ

نامزد حزب دموکرات رقیب خود را متهم به دروغ‌پردازی در سطحی گسترده تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کرد. بایدن در واکنش به انجام آزمایش به اتهام استفاده از داروهای تقویت‌کننده به مجری ویژه برنامه «۲۰/۲۰» یاهونیوز گفت: این بدان می‌ماند که از شما بخواهند قبل از آمدن به استودیو خبر و انجام این مصاحبه با من، باید آزمایش مواد مخدر بدهید که آیا به کوکایین معتاد هستید.

بایدن رقیب انتخاباتی جمهوریخواه خود را به نشر اکاذیب و استفاده از «تاکتیک گوبلز» متهم کرد؛ تاکتیکی که در آن به حدی درباره یک موضوع خاص دروغ‌پردازی شود که سرانجام در ذهنیت جامعه این دروغ به عنوان یک واقعیت جا بیفتد. جوزف گوبلز بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ به مدت ۱۲ سال وزیر تبلیغات آدولف هیتلر بود که توانسته بود با یکپارچه کردن رسانه‌های آلمان نازی، افکار عمومی جامعه آن زمان آلمان را با آنچه انتشار می‌داد، سمت و سو دهد.

نقاط قوت و ضعف دو نامزد

جو بایدن و دونالد ترامپ در نخستین رویارویی که در آن باید فاصله اجتماعی به علت شیوع ویروس کرونا رعایت شود، دارای نقاط قوت و ضعف هستند.

آنتونی ژورچر کارشناس و تحلیلگر مسائل آمریکای شمالی در این‌باره می‌گوید: این دو از اینکه مورد حمله قرار گیرند یا وادار به پرداختن به جزئیات مسائل سیاسی شوند، واهمه دارند. ژورچر بر این باور است که در صورتی که هر دو نامزد در این مناظره مورد حملات انتقادی قرار گیرند، به لاک دفاعی می‌روند. او می‌گوید: هر دو نامزد از وارد شدن به جزئیات سیاسی به خصوص ترامپ از ورود به بحث بحران کرونا در آمریکا که نتیجه عملکرد نادرست او به شمار می‌رود واهمه داشته و ممکن است به رفتاری غیرقابل پیش‌بینی سوق داده شوند.

ژورچر بر این باور است که ترامپ مایل نیست تا از سوءمدیریت او درباره بحران کرونا مورد پرسش و انتقاد قرار گیرد. کارشناسان می‌گویند وضعیت ترامپ برای این مناظره با توجه به شناختی که از او در مناظره ۲۰۱۶ با هیلاری کلینتون دارند، فردی خشن، پرخاشگر و غیرقابل پیش‌بینی است.

در همین حال تحلیلگران، جو بایدن را با توجه به حضور حدود نیم‌قرن در عرصه سیاست آمریکا، فردی آموخته در سیاست و آشنا به انجام چنین مناظره‌هایی می‌دانند که رفتاری به مراتب قابل قبول‌تر نسبت به ترامپ خواهد داشت.

نخستین مناظره ترامپ پس از ۴ سال

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دونالد ترامپ در مناظره پیش‌رو مقررات این رویارویی است. نامزد جمهوریخواهان طی چهار سال گذشته به ندرت در بحث در موضع دفاعی قرار گرفته است. او از زمان آخرین مناظره چهار سال پیش خود با هیلاری کلینتون نه‌تنها در هیچ مناظره‌ای حضور نیافته بلکه اغلب از موقعیت‌های چالش‌برانگیز نیز اجتناب کرده است.

رییس‌جمهوری کنونی آمریکا حمله به رقیب را بهترین دفاع می‌داند و در نشست‌های خبری و مصاحبه‌هایش اغلب در برابر پرسش‌های چالش‌برانگیز به جای پاسخ مستقیم به سوال مطرح‌شده یا ادعای اخبار جعلی را مطرح کرده یا به انتقاد از دموکرات‌ها پرداخته است. هر چند او در رویارویی با جو بایدن نیز می‌تواند این روند را در پیش گیرد اما برخی مقررات مناظره مانند زمان برابر برای سخن گفتن دو طرف یا عدم اطلاع از پرسش مجری برنامه ممکن است دونالد ترامپ را مجبور به تغییر رویه معمول خود کند.

یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی دونالد ترامپ لزوم استفاده از فرصت مناظره برای کاهش فاصله‌اش با جو بایدن در نظرسنجی‌هاست. در همین راستا دونالد ترامپ احتمالا برخلاف جو بایدن ریسک‌پذیری زیادی در جریان مناظره خواهد داشت. او در حالی که کمتر از ۴۰ روز به انتخابات باقی مانده به دنبال تغییر روند کنونی کارزار انتخاباتی است. شاید نامزد جمهوریخواهان مانند سال ۲۰۱۶ به دنبال این باشد تا با اقدامی پیش‌بینی نشده رقیبش را در آستانه مناظره یا در طول این رویارویی از نظر روانی تحت تاثیر قرار دهد. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ در آستانه مناظره با هیلاری کلینتون نشستی خبری با حضور شماری از زنانی که بیل کلینتون، رییس‌جمهوری اسبق را به اذیت و آزار جنسی متهم کرده بودند، برگزار کرد. در مقابل جو بایدن به دلیل موقعیتش در نظرسنجی‌ها نیازی به ریسک‌پذیری زیاد ندارد و تنها باید به دنبال مدیریت مناظره و جلوگیری از لغزش احتمالی باشد.

«جو خوابالو» با برنامه سوسیالیستی

تبلیغات کارزار دونالد ترامپ درباره ضعف توانایی‌های ذهنی جو بایدن مهم‌ترین چالش را برای نامزد دموکرات‌ها در مناظره پیش‌رو رقم زده است. هر گونه لغزش جو بایدن در این زمینه به احتمال زیاد تبدیل به ویدئویی تبلیغاتی برای دونالد ترامپ در ایالت‌های کلیدی خواهد شد. رییس‌جمهوری کنونی آمریکا طی ماه‌های گذشته بارها توانایی‌های ذهنی جو بایدن را زیر سوال برده و به او لقب «جو خوابالو» داده است.

یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی جو بایدن واکنش به ادعای دونالد ترامپ مبنی بر سوسیالیستی بودن برنامه‌هایش خواهد بود. بسیاری از رای‌دهندگان اسپانیایی‌تبار در ایالت فلوریدا از کوبا یا ونزوئلا به آمریکا مهاجرت کرده‌اند و با توجه به ضدیت‌شان با حکومت‌های مستقر در این دو کشور نسبت به هر آنچه رنگی از سوسیالیسم داشته باشد، حساسیت زیادی دارند. نامزد حزب دموکرات در واکنش به این ادعای دونالد ترامپ تلاش می‌کند هم طیف چپ‌گرای حزب دموکرات را راضی نگه دارد و هم رای مهاجران اسپانیایی‌تبار در ایالت کلیدی فلوریدا را از دست ندهد.

مناظره‌های انتخاباتی امسال بیش از دوره‌های پیش برای نامزدها اهمیت دارد زیرا شیوع ویروس کرونا به شدت کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ در آمریکا را تحت تاثیر قرار داد و نامزدها بسیار کمتر از معمول به ایالت‌های کلیدی سفر کردند. این امر بر اهمیت سه مناظره انتخاباتی افزوده است زیرا هر دو نامزد فرصتی طلایی در اختیار دارند تا با رای‌دهندگان در ایالت‌های کلیدی سخن بگویند.

پس از مناظره اول، کامالا هریس معاون بایدن با مایک پنس معاون ترامپ در ایالت یوتا در روز ۱۶ مهر ماه به مناظره می‌پردازند. دومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری ۲۴ مهر ماه برگزار می‌شود که این بار ایالت فلوریدا میزبان آنهاست؛ ایالتی که فرمانداری جمهوریخواه دارد اما هنوز ترکیب آرای الکترال آن در ‌هاله‌ای از ابهام است. یکم آبان ماه هم سومین و آخرین مناظره انتخاباتی بین بایدن ۷۸ ساله و ترامپ ۷۴ ساله در ایالت تنسی برگزار می‌شود.

افزایش حملات ترامپ

حملات ترامپ به بایدن پس از افشاگری روزنامه نیویورک‌تایمز در مورد وضعیت مالیاتی رییس‌جمهوری شدت یافت. بدین ترتیب ترامپ، بایدن را هدف آماجی از اتهام‌های اثبات‌نشده قرار داد. نیویورک‌تایمز در تحقیقات افشاگرانه‌ای که ممکن است بر انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیر گذارد، خبر داد که ترامپ تنها ۷۵۰ دلار در قالب مالیات بر درآمد فدرال در سالی که وی به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب شد، پرداخته است.

در مجموع، این روزنامه فاش کرد که ترامپ ۱۱ سال هیچ‌گونه مالیات بر درآمد فدرال پرداخت نکرده و بسیاری از مشاغل وی از جمله زمین‌های گلفش گزارشی در مورد زیان‌های مالی قابل توجه منتشر کرده‌اند؛ امری که به وی کمک کرده رقم مالیات‌های خود را کاهش دهد. حال ترامپ با سرپوش گذاشتن بر این رسوایی، انگشت اتهام را به سمت بایدن گرفته و وی را به استفاده از داروهای توان‌بخشی متهم کرده است. رییس‌جمهوری آمریکا همچنین هانتر پسر جو بایدن را به فساد مالی متهم و گمانه‌زنی‌هایی در مورد سیاست‌های دموکرات‌ها در مورد مرزهای باز و بدون نظارت را مطرح کرده است.

در کنار این مسائل، ترامپ انتقادهای وارده به خود برای انتخاب امی کانی برت به عنوان قاضی دیوان عالی آمریکا را محکوم کرده است. روث بیدرگینزبرگ قاضی دیوان عالی به تازگی درگذشت و از آن زمان به بعد، بحث و جدالی بر سر تعیین جانشین وی میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها به راه افتاده است.

پیشتازی ۵ درصدی بایدن نسبت به ترامپ

در حالی که جو بایدن تا هشتم مهر ماه و تا پیش از برگزاری این مناظره در اکثر نظرسنجی‌ها از ترامپ پیشی دارد، نتیجه مناظره می‌تواند بر این نظرسنجی‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. نظرسنجی پیش از اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر ایالات متحده نشان می‌دهد که نامزد حزب دموکرات از رییس‌جمهور کنونی این کشور پنج درصد جلوتر است.

این نظرسنجی که به صورت مشترک توسط وبگاه هیل و موسسه تحقیقاتی هریس انجام شده و نتایج آن شامگاه دوشنبه گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد بایدن با اختلاف پنج درصدی در سطح ملی و کل ایالت‌های آمریکا از ترامپ پیش است. به نوشته هیل، بر اساس این تحقیق، بایدن هم اکنون و پیش از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی، از حمایت ۴۵ درصدی مردم آمریکا برخوردار بوده و ترامپ نیز با ۴۰ درصد از آرا، پشت سر او قرار دارد. پیش از این نظرسنجی‌های دو دانشگاه آمریکایی نشان می‌دهد بایدن با اختلاف ۱۰ درصدی در سطح ملی و کل ایالت‌های آمریکا از ترامپ پیش است.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور خواهد بود که قرار است در سوم ماه نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار شود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 141223
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا