شاید این پنجشنبه، شاید هفته دیگر

 به گزارش جهان صنعت نیوز: واکسن کرونا بالاخره به ایران می‌رسد. بر اساس شنیده‌ها، این اولین گروه از واکسن کرونا پنجشنبه این هفته یا هفته دیگر وارد ایران شده و برای تزریق به گروه‌های پرخطر توزیع خواهد شد. ورود واکسن به ایران، بحث برانگیز شده است: بخشی از جامعه پزشکی کشور مخالف خرید واکسن روسی اسپوتنیک وی هستند، چراکه معتقدند این واکسن تاییدیه نهایی خود را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده است. در مقابل، مقامات بهداشتی کشور تاکید دارند که خرید واکسن پس از بررسی‌های تخصصی و ارائه مجوز اضطراری در ایران انجام شده است. اما آنچه مشخص است، آن است که واکسن بالاخره وارد می‌شود و برای ورود آن، به انجام پرواز نیاز است.


پیشتر، شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌و‌شهرسازی از آمادگی ناوگان هوایی کشور برای واردات واکسن کرونا خبر داده بود. آدم نژاد با بیان اینکه به منظور آمادگی وزارت راه‌و‌شهرسازی برای حمل و انتقال واکسن کووید ۱۹ به کشور، جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، گفته بود: «بررسی‌ها در خصوص شرایط و تجهیزات مورد نیاز برای انتقال واکسن به کشور با هواپیما و تامین ابزار و تجهیز فضای لازم در فرودگاه‌ها برای تخلیه از هواپیما و نگهداری در فرودگاه تا زمان انتقال به مراکز درمانی و محل نگهداری در شهرها، انجام شد.»

به گفته او، وزارت راه‌و‌شهرسازی تعداد پنج فروند هواپیمای مورد نیاز واردات واکسن را آماده کرده است.

محمد اسلامی وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز پیشتر گفته بود: «مشکل جابه‌جایی واکسن کرونا را نداریم و هر لحظه که وزارت بهداشت مقصد را اعلام کند آماده جابه‌جایی و وارد کردن واکسن می‌شویم.» تورج دهقانی‌زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز از آمادگی دو شرکت ایران‌ایر و ماهان برای حمل واکسن کرونا خبر داده بود. این گفته‌ها، بعد از اعلام نگرانی درباره نبود تجهیزات لازم برای انتقال واکسن کرونا در دمای بسیار پایین مطرح شده بود. اما اکنون که خرید واکسن فایزر منتفی شده، عملا نگرانی درباره امکان یا عدم امکان انتقال واکسن در دمای منفی ۷۰ درجه نیز از بین رفته است چراکه واکسن روسی را می‌توان در دمای یخچال انتقال داد.

ایران‌ایر، ماهان و یک شرکت دیگر

اکنون سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی ناوگان هوایی کشور برای انتقال واکسن کرونا به ایران خبر داده و گفته است: شرکت‌های ایران‌ایر، ماهان و یک شرکت هواپیمایی دیگر، واکسن کرونا را در سه پارت به ایران منتقل خواهند کرد.

محمدحسن ذیبخش مدیر روابط عمومی و سخنگوی این سازمان در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «هماهنگی‌های لازم برای انتقال واکسن کرونا به ایران انجام شده و به زودی این اتفاق رخ خواهد داد.»

او ادامه می‌دهد: «در آخرین پیگیری، مشخص شد که هواپیمایی ماهان در حال برنامه‌ریزی برای انتقال اولین محموله واکسن در پنجشنبه هفته جاری است. اما اگر به هر دلیل این اتفاق نیفتاد، اولین محموله واکسن قطعا پنجشنبه هفته آینده وارد ایران خواهد شد.»

ذیبخش درباره نقش ناوگان هوایی کشور در توزیع داخلی واکسن نیز می‌گوید: «برنامه‌ریزی برای انتقال واکسن به سایر نقاط کشور بر‌عهده وزارت بهداشت است. هواپیمایی کشوری فعلا مسوول ورود واکسن به کشور شده که در حال انجام این کار هستیم.»

آمادگی تمام ناوگان هوایی کشور

اما ایرلاین‌ها در این رابطه چه می‌گویند؟ «جهان‌صنعت» برای یافتن پاسخ این پرسش با رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی تماس گرفت. یونس دقیق‌کیا در گفت‌وگو با این روزنامه می‌گوید: «تمام ناوگان هوایی کشور در خدمت ورود واکسن کرونا به ایران است و این مساله را به تمام مقامات بهداشتی نیز اعلام کرده‌ایم. هر زمان که اعلام شود، هر تعداد هواپیما که لازم باشد برای این هدف اعزام خواهد شد.»

او با اشاره به تجهیزات لازم برای انتقال این واکسن‌ها نیز می‌افزاید: «تجهیزات لازم از جمله یخچال‌های انتقال واکسن تامین خواهد شد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.»

اما این فعال صنعت هواپیمایی درباره تاریخ ورود اولین محموله واکسن می‌گوید: «هنوز زمان پرواز و مقصد آن به ما اعلام نشده است.»

واردات واکسن کرونا نیاز به پرواز بین‌المللی دارد؛ پروازی که اکثر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی امکان آن را دارند. این پرواز در انحصار هواپیماهای باری نیست چراکه تمام هواپیماهای مسافری نیز جایگاه بزرگی برای حمل محموله‌های هوایی دارند. در حال حاضر شرکت‌های زیادی از هواپیمای پهن‌پیکر ایرباس A300 بهره می‌برند که هم توانایی حمل محموله با احجام زیاد را دارد و هم برد لازم برای رسیدن به شهرهای بزرگ روسیه. همچنین ایرباس‌های A340 هواپیمایی ماهان و A330 ایران‌ایر می‌توانند محموله‌های بزرگ‌تری را بدون نیاز به سوخت‌گیری در روسیه، بین دو کشور جابه‌جا کنند.

فرودگاه آماده است

اما هواپیما تنها وسیله انجام یک پرواز بین‌المللی برای انتقال واکسن نیست. فرودگاه نیز باید برای انجام چنین پروازی آماده باشد. فرشید رستمی مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» از آمادگی این مجموعه برای میزبانی از پروازهای انتقال واکسن خبر داده و می‌گوید: «تمام امکانات در فرودگاه برای پشتیبانی از این پروازها و واردات واکسن کرونا آماده است.»

او ادامه می‌دهد: «فرودگاه امکانات لازم را برای پشتیبانی این پروازها و ورود محموله‌های بهداشتی در اختیار دارد. به عنوان مثال، چند روز گذشته یک محموله بزرگ از تست‌های تشخیص کرونا از مبدا چین وارد فرودگاه و به وزارت بهداشت تحویل داده شد.»

حسینی درباره وجود یخچال در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز می‌گوید: «واکسن‌ها در بسته‌بندی‌‌ای که شامل یخچال نیز می‌شود، به هواپیما منتقل خواهد شد. در ایران نیز وزارت بهداشت مسوول است تا با ماشین‌های یخچال‌دار برای انتقال واکسن به فرودگاه مراجعه کند. بنابراین هیچ نگرانی‌ای در این رابطه وجود ندارد.»

اما مدیر روابط عمومی شهر فرودگاهی امام خمینی‌(ره) نیز از تاریخ انجام اولین پرواز بی‌اطلاع است. به گفته او هنوز نامه‌ای برای انجام این پرواز ارسال نشده و احتمالا واردات اولین محموله هفته آینده انجام خواهد شد.

واکسن اسپوتنیک وی که همان نخستین ماهواره جهان است، یک واکسن ساخت شرکت گامالیای روسیه است که از آن به عنوان نخستین واکسن ثبت‌شده کرونا یاد می‌شود. روسیه نخستین کشوری بود که در جهان واکسیناسیون سراسری کرونا را آغاز کرد و این واکسیناسیون به وسیله اسپوتنیک انجام شد اما ورود آن به ایران با حواشی زیادی همراه شد چراکه بخشی از جامعه علمی کشور به دلیل آنکه نتایج فاز سوم آزمایش‌های بالینی آن منتشر نشده بود، به اعتبار این واکسن شک داشتند. هنگام نگارش این گزارش، خبر آمد که نتایج فاز سوم تحقیقات بالینی واکسن اسپوتنیک در نشریه معتبر پزشکی لنست انگلستان چاپ شده است؛ نتیجه‌ای که از کارایی بیش از ۹۱ درصدی و ایمنی واکسن خبر می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد دیگر مخالفتی با ورود واکسن وجود نداشته باشد. حال نوبت صنعت هوایی کشور است که برای ورود اولین محموله واکسن اقدام کند و اعتبار خود را که به واسطه اتهام وارد کردن کرونا به ایران خدشه‌دار شده بود، با وارد کردن واکسن این بیماری باز یابد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 169752
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا