شائبه جنگ سرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که در روزهای گذشته رویارویی میان آمریکا و چین شتاب بیشتری گرفته است، کنسولگری چین در هیوستون در بحبوحه اتهاماتی مبنی بر جاسوسی، تعطیل شده و به دلایل مشابه و به تلافی آن، مقر دیپلماتیک آمریکا در شهر چنگدو در جنوب چین بسته شد. این شرایط ژئوپلیتیک پرتنش موجب کاهش بهای نفت شد. وخامت روابط بین چین و آمریکا و همچنین بحران سلامتی ناشی از شیوع کرونا و ارقام اخیر نرخ بیکاری در آمریکا به نگرانی‌ها دامن زده است.

ماموران آمریکایی پس از پایان مهلت تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون از در عقب وارد این ساختمان شدند. واشنگتن این کنسولگری را به جاسوسی از تحقیقات پزشکی واکسن کرونا متهم می‌کند. شامگاه جمعه گذشته نیروهای فدرال آمریکا با شکستن در پشتی کنسولگری چین در هیوستون، وارد این ساختمان شدند. این اقدام در پی دستور ترامپ و پس از منقضی شدن مهلت تخلیه محل انجام شد.

کارکنان کنسولگری قبل از ورود نیروهای فدرال، آنجا را ترک کرده بودند. رویترز هم‌زمان از همراهی احتمالی کلیف سیگرووز، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در عملیات ورود ماموران به کنسولگری گزارش داد.

ایالات متحده، این نمایندگی پکن را به مشارکت در جاسوسی اطلاعات پزشکی مربوط به کرونا و سرقت تحقیقات مربوطه متهم کرده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا کنسولگری چین در هیوستون را کانون جاسوسی و سرقت اسرار خوانده و گفت: نمایندگان چین در امور داخلی آمریکا دخالت می‌کنند و آمریکایی‌های چینی‌تبار را تحت فشار می‌گذارند.

پیش‌تر، وزارت دادگستری آمریکا چین را به تلاش برای هک شرکت‌های دارویی به قصد سرقت اسرار واکسن کرونا متهم کرده بود. مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه و رییس موقت کمیته امنیتی مجلس سنا، کنسولگری چین در هیوستون را کانون عملیات جاسوسی و سایبری گسترده و نفوذ حزب کمونیست چین در آمریکا نامیده است.

یک تبعه سنگاپور جاسوسی برای چین را پذیرفت

در تازه‌ترین تحول مربوط به تنش چند روز گذشته میان پکن و واشنگتن، یک مرد سنگاپوری که در آمریکا به دادگاه برده شده پذیرفته که برای چین جاسوسی می‌کرده است. مقام‌های دولت آمریکا جو وی یو را متهم کرده‌اند که از پست مشاوره سیاسی خود در آمریکا به عنوان حربه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات برای نهاد‌های اطلاعاتی چین استفاده کرده است.

بنابر اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا، جو وی یو که با نام دیکسون یئو هم شناخته می‌شود، روز جمعه گذشته در یک دادگاه فدرال پذیرفت که به عنوان یک مامور غیرقانونی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ برای دولت چین کار کرده است.

او پیش از این از سوی دادستان‌ها متهم شده بود که از پست مشاوره سیاسی به عنوان ابزاری ظاهری استفاده می‌کرده تا در قالب آن اطلاعات مهم و ارزشمند و غیرعلنی برای نهاد‌های اطلاعاتی چین جمع‌آوری کند.

او به سراغ آمریکایی‌ها که رتبه‌های عالی دسترسی امنیتی داشتند می‌رفته تا آنها را ترغیب کند برای مشتریان دروغین دفتر مشاوره سیاسی او گزارش تهیه کنند. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یک تبعه سنگاپور در دادگاه پذیرفت که برای چین جاسوسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند «جو وی یو» که در پوشش یک مشاور سیاسی کار می‌کرد، در طول سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ برای نهادهای اطلاعاتی چین اطلاعات جمع‌آوری کرده است. این شهروند سنگاپوری سال ۲۰۱۹ هنگام ورود به آمریکا بازداشت شده بود.

جنگ کنسولگری‌ها

دولت چین نیز در اقدامی متقابل، دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را داد. این شهر نزدیک منطقه خودمختار تبت است و از نظر ژئوپلیتیک اهمیتی راهبردی دارد.

کنسولگری چین در هیوستون اولین دفتر نمایندگی بود که به دنبال برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و آمریکا در ۱۹۷۹ شروع به کار کرد. کنسولگری ایالات متحده در چنگدو نیز در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد. گفته می‌شود در این کنسولگری حدود ۲۰۰ کارمند کار می‌کنند که ۱۵۰ نفر از آنها بومی هستند. این تحولات تنها ظرف سه روز رخ داده‌اند. وزارت خارجه چین در نخستین واکنش به درخواست آمریکا برای تخلیه کنسولگری هیوستون، این اقدام را تحریک سیاسی خوانده و تهدید به تلافی کرده بود.

کوبا تصمیم آمریکا را محکوم کرد

وزیر خارجه کوبا از تصمیم یکجانبه آمریکا برای بستن کنسولگری کل چین در هیوستون انتقاد کرد.

برونو رودریگز شامگاه جمعه گذشته در پیامی توئیتری نوشت: کوبا تصمیم یکجانبه دولت آمریکا برای تعطیل کردن کنسولگری کل چین در هیوستون تگزاس را محکوم می‌کند. ایالات متحده آمریکا از استاندارد دوگانه، فرصت‌طلبی سیاسی و سیاست خارجی با لفاظی نفرت‌آمیز علیه کشورهای مستقل استفاده می‌کند.

نامه سرگشاده کنسولگری چین در هیوستون به مردم آمریکا

پایگاه رسمی سرکنسولگری چین در هیوستون آمریکا بعدازظهر روز جمعه نامه سرگشاده سرکنسول را خطاب به اقشار مختلف مردم جنوب آمریکا منتشر کرد که در آن آمده است. درخواست یکجانبه و ناگهانی آمریکا برای بستن سرکنسولگری چین در هیوستن، اقدامی در جهت تخریب عمدی مناسبات دوجانبه و از بین بردن هویت مبتنی بر سود برابر و تامین منافع مشترک در روابط چین و آمریکاست.

در ادامه این نامه آمده: آمریکا روز ۲۱ ژوئیه به طور یکجانبه خواستار بستن سرکنسولگری چین در هیوستون شد که این اقدام به طور جدی با اصول قوانین بین‌المللی و مقررات پیمان کنسولی چین و آمریکا مغایر است و چین قاطعانه با این تلاش عمدی برای تخریب مناسبات دوجانبه مخالف است و آن را شدیدا محکوم می‎کند.

در این نامه سرگشاده آمده که چین و آمریکا از کشورهای بزرگ و عظیم جهان هستند. تاریخچه ۴۱ ساله روابط دیپلماتیک دو کشور نشان می‌دهد که همکاری به نفع هر دو کشور است و در سوی دیگر تقابل باعث آسیب دیدن هر دو طرف خواهد شد. ماهیت روابط چین و آمریکا همواره بر پایه تامین منافع متقابل و سود برابر بوده و دو طرف باید با پایبندی به عدم تقابل و همین‌طور احترام به یکدیگر و همکاری بر اساس سود برابر، مشترکا مناسبات دوجانبه بر اساس هماهنگی، همکاری و ثبات را به پیش ببرند.

سرکنسولگری چین در هیوستون اولین سرکنسولگری چین در آمریکا پس از برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور است. طی بیش از ۴۰ سال اخیر، سرکنسولگری در افزایش شناخت متقابل و مبادلات و همکاری محافل مختلف بین دو کشور سهم شایانی داشته و چندین نسل از دیپلمات‎ها و کارمندان بخش کنسولی به تقویت دوستی بین مردم دو کشور کمک کرده‎اند و مورد ستایش و تحسین گسترده محافل مختلف جنوب آمریکا قرار گرفته‌اند.

چای وی، سرکنسول چین در هیستون در این نامه اظهار کرد که سفارت چین در آمریکا برای ادامه همکاری و دوستی بین چین و جنوب آمریکا و امور خدمات کنسولی تدابیر مناسب را در نظر خواهد گرفت. دوستی بین مردم چین و آمریکا قطع نمی‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی دورنمای درخشان و زیبای همکاری دوستی دو کشور بایستد.

طراحان اصلی هجوم به چین

روزنامه ساوت‌چاینا دیروز در مطلبی طراح اصلی هجوم به چین در روزهای آینده را سناتورهای جمهوریخواه میت رامنی و جیم ریچ می‌داند و به یک پیمان راهبردی اشاره می‌کند که چین را مقصر سرقت حق مالکیت معنوی و بر هم زدن آرامش در دریای جنوبی می‌داند.

طرح یادشده تازه‌ترین سناریو از مجموعه اقدامات آمریکا علیه چین محسوب می‌شود و با توجه به اینکه کنگره آمریکا تنها چند هفته دیگر برای برگزاری نشست فعلی زمان دارد، در دست بررسی قرار گرفته است.

طرح یادشده که یک لایحه قانونی از سوی کمیته روابط خارجی سنا و شماری از نمایندگان جمهوریخواه کنگره محسوب می‌شود در صورت تصویب، چین را در زمینه‌هایی چون حق مالکیت معنوی، دریای جنوبی و یارانه‌های دولتی به شدت تحت فشار قرار می‌دهد.

روزنامه چینی از قول جیم ریچ، رییس کمیته روابط خارجی سنا آورده است: حزب حاکم کمونیست چین در حال تغییر نظم بین‌المللی است به گونه‌ای که رژیم‌های اقتدارگر را منتفع می‌کند و مستقیما به منافع آمریکا و دموکراسی آسیب می‌رساند. او که از طراحان اصلی این لایحه است، افزود: بسیار امیدوارم که بتوان با تصویب این لایحه، همکاری‌های فزاینده‌ای را برای رقابت با چین در سال ۲۰۲۰ و سال‌های پس از آن شاهد باشیم.

این لایحه که پیمان راهبردی جدید آمریکا علیه چین به حساب می‌آید، پس از پیمان خودمختاری هنگ‌کنگ که به امضای رییس‌جمهوری آمریکا رسیده است مطرح می‌شود بر اساس پیمان هنگ‌کنگ بانک‌ها و افرادی که خودمختاری عالی این منطقه را نقض کنند از جانب آمریکا تحریم می‌شوند.

دولت دونالد ترامپ در ماه مارس هم پیمان تایوان را تصویب کرد که بر اساس آن به این جزیره امکان می‌دهد و از آن برای پیشبرد و ارتقای سطح روابط و همکاری با دیگر کشورهای دنیا پشتیبانی می‌کند. تصویب پیمان راهبردی دست دولت ترامپ را برای تحت فشار قراردادن چین در دریای جنوبی با افزایش همکاری با شرکای دیگر در منطقه آسیا و اقیانوس هند و اقیانوس آرام بازتر می‌کند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 124666
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا