سود و زیان کاندیداتوری رییسی برای اصلاح‌طلبان

علی‌محمد نمازی * کاندیداتوری احتمالی سیدابراهیم رییسی از یک جهت کار را برای اصلاح‌طلبان سخت‌تر می‌کند و از جهت دیگر به نفع آنان است. آمدن رییسی احتمالا موجب ائتلاف در جبهه اصولگرایان شده و باعث می‌شود غیر از احمدی‌نژاد، همه کاندیداهای این جریان میدان را ترک کنند. طبیعی است که ائتلاف فراگیر آنان به ضرر جبهه اصلاح‌طلبان خواهد بود. اما از منظر دیگر این کاندیداتوری به نفع اصلاح‌طلبان است چراکه رقابت را جدی‌تر می‌کند. به هرحال همیشه اصلاح‌طلبان در انتخابات‌هایی پیروز شده‌اند که آرای خاکستری به سبد آنان ریخته است. در این انتخابات نیز اگر رییسی بیاید، آرای خاکستری به کاندیدای اصلاح‌طلب خواهد رسید.


برخی از اصولگرایان تصور می‌کنند که تمرکز رییسی بر مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی راهگشا و موجب پیروزی اوست در حالی که اگر احمدی‌نژاد در صحنه بماند، با توجه به اینکه استاد شعارهای مبتنی بر معیشت و رفاه و اشتغال است، نظر توده مردم را جلب خواهد کرد و رییسی به جایی نمی‌رسد. در صورتی که او رد صلاحیت شده یا کاندیدا نشود نیز یک نکته مهم مطرح خواهد بود.

درست است که احتمالا آقای رییسی با شعارهای معیشتی و… می‌تواند بر توده‌های مردم اثر بگذارد اما قشر متوسط به بالا می‌دانند که اگر مسائل سیاست خارجی بهبود نیابد و شایسته‌سالاری نشود، معیشت نمی‌تواند سامان یابد. بهبود اوضاع صادرات و واردات و همچنین جذب سرمایه خارجی لازمه بهبود وضعیت معیشتی مردم است و تصور نمی‌کنم که در صورت ریاست‌جمهوری رییسی سرمایه‌گذارهای خارجی تمایلی برای ورود به ایران داشته باشند.

* عضو شورای مرکزی کارگزاران

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 175962
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا