سهم ایمیدرو ۳۰ درصد کل استخراج مواد معدنی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «امید امامی» روز دوشنبه افزود: براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت میزان استخراج مواد معدنی سالانه کشور حدود ۴۰۰ میلیون تن است و ایمیدرو هم حدود ۱۲۰ میلیون تن استخراج دارد.


گزارش های پیشین گویای آن است که از مجموع مواد معدنی استخراجی کشور، سهم مصالح ساختمانی ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

امامی با بیان اینکه پروانه بهره برداری تعداد ۱۵ معدن به نام سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران( ایمیدرو) است، گفت: تعداد ۲۱ معدن هم به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که همگی فعالیت دارند. 

براساس آمار سال ۹۷ وزارت صنعت، تعداد معادن دارای پروانه بهره برداری در کل کشور ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن بوده که از این رقم شمار پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال و بقیه غیرفعال است.

وی اضافه کرد: تمام معادنی که زیر نظر سازمان ایمیدرو استخراج می شوند در واقع دولتی است و بخش خصوصی یا تعاونی در آن مشارکت ندارند.

مدیر معادن سازمان ایمیدرو پیرامون برنامه واگذاری معادن تحت اختیار این سازمان گفت: براساس بند «ت» ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید، ایمیدرو باید معادن دراختیار خود را بوسیله فراخوان عمومی به روش استخراج و فروش در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

وی یادآور شد: اکنون روش یاد شده در تمام معادن ایمیدرو در حال انجام است و در سالهای آینده نیز این روند تداوم خواهد داشت.

معادن کوچک مقیاس 

امامی در زمینه طرح احیای معادن کوچک مقیاس هم گفت: این طرح توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به نمایندگی از ایمیدرو در دست اجراست و در واقع این شرکت نقش تسهیل‌گر و هماهنگ کننده برای فعال سازی اینگونه معادن را ایفا می کند.

وی خاطرنشان ساخت: سازمان ایمیدرو به هیچ وجه قصد کسب مالکیت این بخش از معادن را ندارد.

وجیه الله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران پیش از این گفته بود، تهیه و تولید به نمایندگی از سوی ایمیدرو در زمینه اجرای طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی فعالیت می کند که از سال ۹۸ شکل اجرایی به خود گرفت.

وی افزود: آمارها نشان می دهد تا سوم اسفند ۹۸ تعداد ۱۴۵ معدن در مسیر فعال سازی قرار گرفت و ۳۲ معدن فعال شده است.

براساس طرح یاد شده، پیش بینی شده در یک دوره پنج ساله ۵۰۰ معدن با میزان اشتغال ۲۵ هزار نفر فعال شود.

 

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 104461
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا