سند ارتقای کیفیت بهداشتی تخم‌مرغ رونمایی شد

به گزارش جهان صنعت نیوزسند برنامه ملی ارتقای کیفیت تخم‌مرغ با هدف بهبود و تقویت سیستم کنترل و نظارت دقیق برروند تولید تا عرضه تخم ماکیان سالم و بهداشتی، رعایت زنجیره سرد و امکان ردیابی تخم ماکیان در تمامی مسیر زنجیره تولید تا مصرف، هویت‌دار شدن تخم ماکیان ( دارای مشخصات تاریخ تولید، تاریخ انقضا، محل تولید و بسته بندی)، انتقال پیام های آموزشی، ترویجی و بهداشتی است.

این سند موجب جلوگیری از عرضه تخم ماکیان کثیف، کودی، ترک‌خورده ، شکسته یا فاسد در چرخه مستقیم مصرف و عرضه تخم‌مرغ ماکیان خارج از ضوابط بهداشتی ( درفضای باز و در معرض گرما  و تابش نور) می شود.

همچنین ساماندهی بهداشتی جمع آوری و عرضه تخم ماکیان تولیدی در سطح روستاها، جلوگیری از آلودگی ثانویه در اثر تماس با دست فروشندگان، خریداران ، شانه و کارتن آلوده، حفظ  و تامین بهداشت عمومی با افزایش کیفیت محصولات و جلب اعتماد و اطمینان مصرف کنندگان، حفظ کیفیت بهداشتی محصول و بسته بندی در برابر عوامل فاسد کننده شیمیایی، فیزیکی و میکروبی در طول مدت نگهداری و حمل و نقل مورد توجه است.

سند برنامه ملی ارتقای کیفیت تخم‌مرغ جهت کاهش ضایعات با هدایت تخم مرغ‌های معیوب و قابل مصرف به کارخانجات فرآوری و کنترل بهداشتی واحدهای صنایع غذایی مصرف کننده تخم‌مرغ، جلوگیری از توزیع  تخم‌مرغ‌های مایع شده در محل واحد پرورش مرغ تخمگذار و یا مراکز غیربهداشتی و غیرمجاز به مقصد قنادی ها و کارخانجات و مراکز غذایی مصرف کنندگان تخم مرغ، کنترل  و مبارزه با عرضه انواع تخم ماکیان ناسالم ، کهنه، فاقد مجوز بهداشتی و ردیابی موارد متخلف د رکمترین زمان ممکن در دستور کار دارد.

اشاعه فرهنگ استفاده از محصولات بسته بندی و رتبه بندی شده با ایجاد رقابت سالم در سطح واحد پرورش ماکیان، افزایش نقش مردم در کمک به اقدامات اجرایی نظارت بهداشتی بر تخم ماکیان مصرفی،کمک به تنظیم بازار و حذف واسطه ها از مرحله توزیع تخم ماکیان بدون شناسنامه، پایش و شناسایی مخاطرات، ارزیابی و مدیریت خطر رخدادهای نامطلوب بهداشتی تخم ماکیان د رواحدهای پرورش و مراکز بسته بندی و پیشگیری از تولید، توزیع ، عرضه و مصرف فراورده های ناسالم و غیربهداشتی تخم ماکیان از دیگر اقدامات در این سند ملی است.

براساس این سند ملی تخم مرغ با ویژگی های ظاهری و معیارهای بهداشتی دارای دو  رتبه بندی A و B  می شود که رتبه بندی A شامل تخم‌مرغ های ممتاز و  رتبه  B  شامل تخم‌مرغ‌های معمولی می شود.

سند برنامه ملی ارتقای کیفیت تخم مرغ موجب جلوگیری از فعالیت مرغداری های غیرمجاز، امکان ردیابی موارد تخلف در کمترین زمان ممکن، امکان کنترل دقیق جایگاه های نگهداری و توزیع تخم مرغ صنعتی و روستایی در مواقع بروز بیماری ها بویژه در موارد بیماری آنفلوانزا و اطلاعات مندرج برچسب باعث قابلیت شکایت موارد نامنطبق برای مصرف کنندگان می شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 89407
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا