سناتور آمریکایی سیاست آلمان در قبال روسیه و چین را تهدیدی برای ناتو می‌داند

به گزارش جهان صنعت نیوز: سناتور آمریکایی سیاست آلمان در قبال روسیه و چین را تهدیدی برای ناتو می‌داند


تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، معتقد است روابط آلمان با روسیه و چین تهدیدی برای ناتوست. او با اشاره به سیاست‌های ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ از جدی نگرفتن “اهداف شر” آنها توسط برخی از اعضای ناتو انتقاد کرد.

سناتور تام کاتن در گفتگو با مجله “سیاست بین‌الملل” از روابط آلمان با روسیه و چین انتقاد کرد. او بدون نام بردن از آلمان گفت که برخی از اعضای ناتو “اهداف شر” روسای جمهوری روسیه و چین را جدی نمی‌گیرند.

سناتور کاتن خواستار بازنگری آلمان در پروژه خط لوله نورد استریم ۲ برای انتقال گاز روسیه به اروپا و همکاری با شرکت تلفن همراه هوآوی چین شد.

شرکت چینی هوآوی برای گسترش زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت در آلمان اعلام آمادگی کرده است. سناتور کاتن می‌گوید هوآوی یک “شرکت جاسوسی در چین است”.

او پروژه نورداستریم ۲ را یک “پروژه منزجرکننده و شرم آور” خوانده است.

آمریکا به شدت مخالف این پروژه است و ماه گذشته برای متوقف کردن تکمیل خط لوله‌ای که گاز روسیه را از مسیر دریای بالتیک به آلمان می‌رساند، تحریم‌هایی علیه نورداستریم ۲ وضع کرده است.

تحریم این پروژه عظیم گازی اعتراض سیاستمداران آلمان را برانگیخته است. اولریکه دمر، معاون سخنگوی دولت آلمان، اعلام کرد دولت این کشور تحریم‌ آمریکا علیه نورد استریم ۲ را دخالت در امور داخلی آلمان تلقی می‌کند. او تاکید کرد که دولت آلمان مخالف “تحریم‌های فرا سرزمینی” است و آن را رد می‌کند.

به گفته معاون سخنگوی دولت آلمان، این تحریم‌ها شرکت‌های آلمانی و اروپایی را نشانه گرفته و دخالت در امور داخلی آلمان تلقی می‌شود.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در اعتراض به تحریم‌ها علیه نورد استریم ۲ گفت که “در مورد سیاست انرژی در خود اروپا تصمیم‌گیری می‌شود نه در ایالات متحده آمریکا”.

حال سناتور کاتن می‌‌گوید با تکمیل پروژه نورد استریم ۲ کشورهای عضو ناتو به روسیه وابسته می‌شوند و روسیه می‌تواند با “تهدید قطع منابع انرژی خود” از کشورهایی مانند لهستان و کشورهای حوزه بالتیک را باج خواهی کند.

او تأکید کرده که نخستین گام برای مقابله با روسیه و چین “متوقف کردن تقویت موقعیت آنها از طریق پروژه‌هایی مانند نورد استریم” است.

او همچنین در مورد همکاری اطلاعاتی با شرکت هوآوی هشدار داده و گفته است: «هواوی بازوی حزب کمونیست چین برای جمع‌آوری اطلاعات است.» او تهدید کرده که حضور هوآوی در شبکه‌های اطلاعاتی آلمان “دولت آمریکا را وادار می‌کند تا سیاست‌های خود در زمینه تبادل اطلاعات را بازنگری کند”.

 

چین در مقابل، آمریکا را متهم می‌کند به اینکه به دلیل “جنگ تجاری” با این کشور مخالف فعالیت شرکت هوآوی در آلمان است.

اخبار برگزیده
شناسه : 79776
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا