سلطه صنعت تکنولوژی بر جهان

جهان صنعت نیوز| راه‌های متنوعی برای کسب درآمد در جهان وجود دارد. روش‌های ثروتمند شدن آن‌قدر متنوع هستند که از ساخت‌وساز، فعالیت در بورس و بازارهای مالی و خرید و فروش املاک و مستغلات تا طراحی لباس، فروش مواد غذایی و اخیرا طراحی و توسعه‌ اپلیکیشن‌های کامپیوتری را شامل می‌شوند.


وب‌سایت فورچون هر سال‌ لیستی از ثروتمندترین افراد جهان را منتشر می‌کند. در آخرین آمار منتشر شده از این رسانه، تعداد زیادی از افراد با زمینه‌ کاری مدیریت سرمایه دیده می‌شوند. به نظر می‌رسد این روش کسب درآمد یکی از پولسازترین روش‌های حال حاضر جهان باشد. افرادی که از این روش به ثروت رسیده‌اند، حدود ۱۴ درصد یعنی ۳۱۰ نفر از لیست ۲۲۰۸ نفری فورچون را به خود اختصاص داده‌اند.

پولسازان جدید جهان

 آمار منتشر شده نشان می‌دهد که در کشورهای متنوعی از برزیل تا اندونزی، میلیاردرهای فعال در بازارهای مالی در رتبه‌ اول قرار دارند. از میان این افراد، ۲۴ نفر به تازگی به جمع میلیاردرها راه‌ یافته‌اند و دو نفر نیز از طریق سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده به ثروت رسیده‌اند.

صنعت مد و خرده‌فروشی، یکی از روش‌های کسب ثروت در این لیست است. این صنایع ۱۱ درصد یعنی ۲۳۵ نفر از ثروتمندان جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ۶ نفر از ۲۰ نفر برتر ثروتمندان جهان، به نوعی با این صنایع درگیر هستند. در این لیست می‌‌توان به صاحبان برندهای Zara، L’Oreal، LVMH وWalmart اشاره کرد. علاوه بر آنها، باید به آمازون و صاحب میلیاردرش نیز اشاره کرد که با وجود فعالیت در زمینه‌ تجارت الکترونیک، به نوعی با خرده‌فروشی در ارتباط است. شرکت‌های مشابه آمازون و صاحبان آنها نیز در میان این لیست به وفور دیده می‌شوند و حدود ۱۹ نفر از آنها به تازگی به لیست میلیاردرها اضافه شده‌اند.

مجموع ارزش دارایی‌های افراد در بخش مد و خرده‌فروشی حدود ۲/۱ تریلیون دلار است که ۱۳ درصد از مجموع دارایی‌های لیست فورچون یعنی ۱/۹ تریلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

در رتبه‌ بعدی لیست ثروتمندان جهان، فعالان صنعت مشاوره‌ املاک قرار دارند. امپراتوری‌های این صنعت، ۲۲۰ میلیاردر این لیست را در اختیار دارند. چین با دارا بودن ۶۰ میلیاردر در رتبه‌ اول ثروتمندان مشاور املاک قرار دارد. آمریکا با ۴۴ نفر در رتبه‌‌ بعدی است که رییس‌جمهور کنونی این کشور یعنی دونالد ترامپ هم با ثروت ۱/۳ میلیارد دلاری در میان این افراد حضور دارد. کارخانجات تولیدی در رتبه‌ بعدی پولسازترین صنایع جهان قرار دارد.

۹ درصد از میلیاردرهای جهان یعنی ۲۰۷ نفر، در این صنایع فعالیت می‌کنند. آمار سال گذشته ۱۷۱ میلیاردر در این زمینه داشت و آمار کنونی، رشد بسیار مناسب را در این صنعت نشان می‌دهد. در ادامه برخی از صنایع نوین و پولساز جهان امروز بررسی شده است.

بر اساس لیست ارائه شده توسط فوربس در خصوص ۱۰۰ برند برتر جهان، شاهد تسلط صنعت تکنولوژی بر تعداد زیادی از این برندها هستیم. جالب توجه است که حدود یک‌پنجم از این برندها (۲۰ برند)، با ارزش کلی حدود ۹۵۸ میلیارد دلار، به صنعت تکنولوژی تعلق دارد. همچنین‌ قابل ذکر است که پنج برند نخست در لیست نیز در زمره صنعت تکنولوژی قرار دارند. این پنج برند نخست لیست، اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیس‌بوک هستند. د

ر ادامه، گفتنی است که ۱۱ برند برتر لیست، به صنعت خودرو اختصاص دارد که ارزش کلی آنها ۲۰۹ میلیارد دلار محاسبه شده است. شرکت‌های خودروسازی تویوتا و مرسدس‌بنز، تنها برندهایی بودند که در میان ۱۲ برند برتر با‌ارزش لیست قرار داشتند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حال انقلاب در فناوری اطلاعات است. روبات‌های هوشمند، از خرید و فروش سهام گرفته تا صنایع خودروسازی و…‌، نقش فرصت‌آفرین و تاریخ‌ساز خود را در کسب‌و‌کار اعمال کرده و روز‌به‌روز تاثیرات آنها بر سبک زندگی دیجیتالی ما ژرف‌تر و شگرف‌تر می‌شود.

این حوزه بسیار امروزی و مهم است و تعداد نیروی کار ماهر و موثر در آن هم چندان زیاد نیست. در واقع تقاضا بیش از عرضه است. شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک، اپل، آمازون و بقیه همگی در حال ارائه دستمزدهای نجومی به دانشگاهیانی هستند که قادر به رهبری خلاقانه و کاریزماتیک تیم‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی هستند. شرکت‌های حسابداری و حسابرسی غول جهان که در لندن مستقر هستند مانند pwc نیز از هوش مصنوعی برای توسعه کسب‌و‌کار خود بهره می‌برند.

حوزه فعالیت هوش مصنوعی بسیار است؛ از هوا فضا گرفته تا تشخیص چهره، دستیاری دیجیتال، طراحی ماشین‌های خودران یا طراحان روبات‌های هوشمند فرصت‌سنج خرید و فروش سهام بازار بورس‌. نقش هوش مصنوعی در کسب‌و‌کارهای سنتی پر‌رنگ‌تر می‌شود.

الگوریتم‌ها برای شما خرید و فروش سهام می‌کنند. مثل کارگزاری سوییسی یونیک فاینانس که درآمد تضمینی ارزی ماهانه در وال‌استریت به سهامداران اعطا می‌کند‌ و این روند به زودی در بازار بورس ایران نیز در آینده‌ای نه چندان دور به وقوع خواهد پیوست.

بیت‌کوین

بدون شک بیت‌کوین یا همان پول مجازی یکی از بزرگ‌ترین اختراعات دنیای فناوری به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد در دنیای امروز سکه‌های واقعی ارزش کمتری در مقایسه با همتای دیجیتالی خود دارند و این مهم به واسطه زنجیره قالب که بلاک‌چین نامیده می‌شود به وجود آمده است.

زنجیره قالب یک راهکار مبتنی بر بانک اطلاعاتی توزیع شده است که اولین بار در سال ۲۰۰۸ عرضه شد.

این بانک اطلاعاتی روی کامپیوترهای مختلفی قرار دارد. زنجیره قالب می‌تواند برای دنبال کردن رد سکه‌های دیجیتالی همچون بیت‌کوین و انواع دیگر پول‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار گیرد. کنسرسیوم‌ها در حال ساخت برنامه‌های زنجیره قالب جدیدی برای صنایع مالی، بهداشت و درمان و… هستند.

گفتنی است بازار فناوری‌های مبتنی بر زنجیره قالب رشد خوبی خواهد داشت و از رقم ۲/۲۰ میلیون دلار سال ۲۰۱۶ فراتر رفته و تا سال ۲۰۲۱ به رقم ۳/۲ میلیارد دلار خواهد رسید. سال ۲۰۱۸، سال ارزهای دیجیتالی مبتنی برای بلاک‌چین بود، و این ارزها توانستند به‌صورت گسترده در بخش‌های اقتصادی مورداستفاده قرار ‌گیرند و بسیاری از بیمه‌ها و موسسات مالی از آنها به‌عنوان سرویس اصلی تراکنش‌های خود بهره گرفتند. روبات‌ها به شریک انسان بدل شده و از هوش خود برای عملکرد بهتر استفاده می‌کنند.

صنعت توریسم

بدون شک امروزه صنعت گردشگری به عنوان صنعت جهانی، رشد سریعی در اقتصاد جهان داشته که در نتیجه افزایش نرخ رشد سالانه از تولید ناخالص ملی در سطح جهان، صادرات، تجارت جهانی و خدمات، سهم گردشگران بین‌المللی در فعالیت اقتصادی جهان نیز به طور مداوم بالا رفته است.

یکی از صنایعی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد صنعت توریسم است. شاید به نظر برسد این صنعت بیشتر خدماتی است، اما توسعه صنعت توریسم در یک کشور به معنای افزایش نیاز برای توسعه زیرساخت‌های شهری و صنعتی است و حتی می‌تواند زمینه را برای رونق بخش ساختمان در کشور فراهم کند که خود توسعه صنایع دیگر را نیز به همراه دارد. از طرف دیگر زمانی که تمامی زیرساخت‌ها تکمیل شد مشاغل خدماتی مانند هتلداری و رستوران‌داری شاهد افزایش سطح درآمد خود خواهند بود که به تدریج رشد درآمد کشور و افزایش نرخ رشد اقتصادی را به همراه می‌آورد.

صنعت توریسم یکی از صنایع بسیار مهم و تاثیرگذار در اقتصاد دنیاست و سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۱ میلادی صنعت توریسم سازنده ۹ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بود و ارزش آن بالغ بر شش هزار میلیارد دلار اعلام شد. این سهم بدون در نظر گرفتن سهم درآمد صنایعی است که به دلیل توسعه صنعت توریسم رشد می‌کنند.

این صنعت در هر سال با نرخ چهاردرصدی رشد کرده است و در سال ۲۰۱۶ میلادی سهمی بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داد. در این سال شمار فرصت‌های شغلی ایجاد شده در صنعت توریسم -هم مشاغل مستقیم و هم مشاغل غیرمستقیم- به بیش از ۲۸۰ میلیون شغل رسید که رقم قابل توجهی است.

انتظار می‌رود طی ۱۰ سال آینده این صنعت رشد پنج‌درصدی در هر سال را تجربه کند و سهمش در تولید ناخالص داخلی دنیا در سال ۲۰۲۲ میلادی به بیش از ۱۲ درصد برسد.

در این سال ارزش مالی صنعت توریسم در دنیا به ۱۰ هزار میلیارد دلار می‌رسد و بیش از ۳۲۸ میلیون فرصت شغلی از طریق این صنعت ایجاد خواهد شد. به تعبیر دیگر از هر ۱۰ شغلی که در دنیا ایجاد می‌شود یک شغل مرتبط با صنعت توریسم است و این نشان‌دهنده اهمیت این صنعت در اقتصاد و صنعت دنیاست.

صنعت حمل‌ونقل ریلی

صنعت حمل‌ونقل ریلی در سال‌های اخیر به یکی از پولسازترین صنایع دنیا بدل شده است به طوری که سهام شرکت‌های ریلی در برخی کشورهای جهان جزو سهام پرسود ارزیابی می‌شود. حمل‌و‌نقل ریلی نه‌تنها رشد و توسعه اقتصادی چشمگیری را برای کشورها به ارمغان آورده است بلکه به سمبلی برای امنیت و ایمنی در حمل‌و‌نقل، سرعت بالا، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و کاهش مصرف انرژی در جهان بدل شده است.

بسیارى از تحلیلگران بر این باورند که چین هنوز موتور محرکه لوکوموتیورانى جهان محسوب مى‌شود و مى‌تواند سلطه خود را از چین به بازارهاى جهانى گسترش دهد. درآمدهاى خارجى چین در این بخش نشانه‌هاى مثبتى را به ثبت رسانده و در سال‌های اخیر افزایش‌هایی بیش از ۵٠ درصد را نشان می‌دهد.

آلمان نیز یکی از معروف‌ترین کشورهای صنعتی جهان است که حمل‌ونقل ریلی آن نیز از کیفیت و توسعه مناسبی برخوردار بوده است. در گزارشی که پیرامون شاخص‌های مختلف سفر و حمل‌ونقل جهان از سوی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۷ منتشر شده، این کشور رتبه ۱۱ را از نظر کیفیت زیرساخت‌های ریلی به دست آورده است.

همچنین از نظر کارایی حمل‌ونقل زمینی نیز توانسته است به همین رتبه دست یابد و از لحاظ تراکم خطوط ریلی در جهان رتبه ۴ جهان را در اختیار دارد.

آلمان بزرگ‌ترین بازار ترانزیت و ریلی اروپا محسوب می‌شود و با وجود اینکه جمعیت ایالات متحده تقریبا چهار برابر جمعیت این کشور است، هر دو کشور تقریبا تعداد مشابهی مسافران ترانزیت جمعی (شامل مسافران ریلی و اتوبوسی) دارد.

صنعت هواپیماسازی

صنعت هواپیماسازی یکی از حساس‌ترین و در عین حال پر‌درآمدترین صنایع است. صنعت هوایی یکی از عوامل مهم توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود که در این راستا برخی از کمپانی‌های بزرگ از جمله بوئینگ و ایرباس توانسته‌اند گوی رقابت را بربایند.

شرکت بوئینگ بزرگ‌ترین شرکت فرآوران هوافضایی در جهان است و در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ تجهیزات دفاعی جهان‌ شناخته شد. بوئینگ، بزرگ‌ترین صادرکننده کالا و خدمات‌ در ایالات متحده است و سهام آن‌ در بازار بورس نیویورک مبادله می‌شود.

شرکت ایرباس هم‌اکنون به‌عنوان بازوی تولید هواپیماهای مسافربری گروه ایرباس فعالیت می‌کند.

ایرباس هم‌اکنون پس از بوئینگ، دومین شرکت هواپیماسازی جهان به‌شمار می‌آید و در حدود نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید می‌کند. این شرکت دارای ۵۷۰۰۰ کارمند و ۱۶ دفتر در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیاست. مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباس در شهرهای تولوز در فرانسه، ‌هامبورگ‌ در آلمان، سویل در اسپانیا و تیانجین در چین انجام می‌شود.

این شرکت مالکیت سهام تمامی شرکت‌هایی را که برای هواپیمای سوخو قطعه تولید می‌کنند، در اختیار دارد و به همین علت بر چرخه تولید، از طراحی گرفته تا ساخت و کنترل کیفیت، نظارت کامل می‌کند. هواپیماهای سوخو نه تنها خط مقدم نیروی هوایی روسیه را تشکیل می‌دهند، بلکه بخش عمده‌ای از نیروی هوایی کشورهای دیگری مانند هند، ایران، آلمان، چین و مصر نیز هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 31538
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا