سقوط ۳۰ دصدی درآمد نفتی عربستان

به گزارش جهان صنعت نیوز: عبدالعزیز بن سلمان روز پنجشنبه (۲۷ آذرماه) اعلام کرد که ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) با وجود دیدگاه‌های مختلف درباره ویروس همه‌گیری جهانی کرونا، به مدیریت بازار نفت ادامه می‌دهد.

وی در نشست بررسی بودجه ۲۰۲۱ عربستان گفت: درباره بازارهای باثبات و پایداری که از سرمایه‌گذاری و توسعه حمایت می‌کنند، صحبت می‌کنیم.

اوپک پلاس در طول سال ۲۰۲۰ دیدگاه‌های مخالف خود را درباره چگونگی مقابله با ویروس کرونا در مجموعه‌ای از نشست‌های پراکنده درباره سهمیه تولید، آشکار کرده است. ترجیح عربستان سعودی این است که همچنان در کاهش عرضه فعال باقی بماند تا مانع هرگونه افت تقاضا شود، زیرا همه‌گیری کرونا همچنان در کشورهای غربی ادامه دارد.

این در حالی است که دیگر اعضای اوپک، از جمله روسیه و امارات متحده عربی، بیشتر به دنبال تسهیل سهمیه‌بندی برای بازیابی سهم بازار هستند. در نشست اخیر این ائتلاف در ۱۳ آذرماه، اعضای اوپک پلاس توافق کردند کاهش تولید نفت خود را در ماه ژانویه به مقدار ۵۰۰ هزار بشکه در روز تسهیل و از این ماه نشست‌های خود را ماهانه برگزار کنند تا درباره تعدیل بیشتر تولید تصمیم بگیرند.

بن سلمان گفت: دیدگاه ریاض درباره کرونا متفاوت بود.

وی افزود: حداقل در بخش انرژی، ما معتقد به اقدام‌های زودهنگام برای مهار چنین مواردی هستیم. ابتکار عمل را به‌دست گرفتن و اقدام‌های زودهنگام نتایج بهتری خواهد داشت تا اینکه مسائل را رها کنیم و شرایط سخت‌تر شود. درمان چنین مشکلاتی بسیار پرهزینه خواهد بود.

نشست وزیران اوپک پلاس در چهارم ژانویه (۱۵ دی‌ماه) برگزار می‌شود.

بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در سال ۲۰۲۰ با سقوط ۳۰.۷ درصدی درآمد نفتی خود – معادل ۴۱۲ میلیارد ریال سعودی (۱۰۹ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار) – روبه‌رو شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 160184
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا