سقوط سنگین زنگنه معنا دارد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در آن روزها بیژن زنگنه یکی از کسانی بود که رسانه‌ها به دلیل سابقه فعالیت طولانی او در بخش انرژی از او نظر کارشناسی می‌خواستند. زبان تیز زنگنه در آن روزها به نقد باز بود و سخنانی می‌گفت که دولت وقت را ناراحت می‌کرد.

حالا در آخرین ماه‌های فعالیت دولت دوازدهم هوای تهران و چند شهر بزرگ به اندازه‌ای ناپاک است که ناله و نفرین شهروندان را به آسمان رسانده است. بیژن زنگنه اما این بار در برابر این پرسش که چرا در نیروگاه‌ها مازوت سوزانده می‌شود و هوا را ناپاک می‌کند، گفت: «مایل نیستیم مازوت مصرف شود اما چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌ها نداریم.

از آنجا که چاره‌ای نیست، کاری جز مصرف مازوت نمی‌توانیم انجام دهیم. گازوییل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل می‌شود و بیشتر از این امکانش وجود ندارد. در گازوییل نیز بحث صادرات مطرح نیست و هر چه گازوییل مازاد در کشور وجود دارد، تحویل می‌دهیم.  بخشی نیز باید از مخازن نیروگاه‌ها استفاده شود تا اینکه بتوانیم مجموعه را مدیریت کنیم. یکی از علل افزایش مصرف گاز خانگی باز کردن پنجره‌ها با این تصور است که کرونا خارج می‌شود در صورتی که باید مردم هم دما را پایین آورند و هم از اتلاف انرژی خودداری کنند.»

به نظر می‌رسد این سخن آقای زنگنه را هیچ کدام از شهروندان تهرانی باور نمی‌کنند و البته می‌شود نظرخواهی نیز کرد و این داوری وزیر نفت را یک حرف غیرجدی فرض می‌کنند. واقعیت این است که زنگنه به عنوان وزیر نفت ایران در سه سال تازه‌سپری‌شده سقوط سنگینی را در عرصه بین‌الملل تجربه کرده  و دیگر در رده اول وزرای موثر در اوپک قرار ندارد و با توجه به میزان نفتی که می‌تواند صادر کند، فاقد اعتبار پیشین است.

این واقعیت که فرآورده‌های تولیدشده در پالایشگاه‌ها باید به دلیل سقوط صادرات در جایی نگهداری شوند، قابل پنهان کردن نیست و اکثر ایرانیان علاقه‌مند به اقتصاد سیاسی نفت می‌دانند انداختن توپ مصرف مازوت در نیروگاه‌ها به زمین شهروندان سقوط داخلی زنگنه است که ادامه سقوط اعتبار او در اوپک به حساب می‌آید. کاش وزیر پرسابقه نفت می‌توانست برخی دلایل در اجباری شدن استفاده نیروگاه‌ها از مازوت را توضیح دهد یا اینکه بهتر بود سکوت کند. سقوط اعتبار بیژن زنگنه البته سقوط یک نفره نیست و به نظر می‌آید از دست رفتن سهم ایران در صادرات جهانی نفت و پیامدهای فنی- اقتصادی آن در این وضعیت تازه مهم است. کاش زنگنه با سقوط بیشتر مواجه نمی‌شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 163189
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا