سفرهای توریستی از چین به ایران ممنوع شد

به گزارش جهان صنعت نیوزعلیرضا رئیسی روز جمعه افزود: با توجه به اعلام وضعیت اضطرار جهانی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، در کشور ما نیز اقدامات کنترلی و پیشگیرانه بر اساس پروتکل جهانی سازمان بهداشت جهانی و به صورت یکنواخت با سایر کشور اجرا می شود. در بیانیه و نامه وزارت بهداشت که امروز از  سوی وزیر بهداشت تقدیم دولت می شود خواسته شده است که همه سفرهای غیر ضروری و از جمله سفرهای تفریحی و توریستی از چین به ایران لغو و ممنوع شود و سفرهای کاری نیز در حداقل ممکن و فقط برای موارد ضروری انجام شود.


علیرضا رئیسی گفت: اعلام اضطرار و هشدار جهانی سازمان بهداشت جهانی برای این است که همه دولتمردان و سیاستمداران کشورهای مختلف برای کنترل ویروس کرونا پای کار بیایند و اقدامات پیشگیرانه را جدی اعمال کنند.

بازگشت ۷۰ ایرانی از ووهان در هفته آینده

معاون وزیر بهداشت افزود: اقدام مهم دیگری که وزارت بهداشت در هفته آینده با همکاری وزارت امور خارجه انجام می دهد، بازگرداندن حدود ۷۰ ایرانی مقیم شهر ووهان چین است که هفته آینده انجام می شود. حدود ۵۰ نفر از این افراد دانشجو و ۲۰ نفر غیر دانشجو هستند. اطلاعات وزارت بهداشت نشان می دهد هیچکدام از این افراد به ویروس کرونا مبتلا نیستند اما قطعا هنگام ورود به کشور مراحل قرنطینه و کنترل های شدید بهداشتی اعمال می شود.

وی گفت: در مجموع حدود ۲۰۰ دانشجوی ایران در ووهان چین مشغول به تحصیل هستند که حدود ۱۵۰ نفر آنها قبل از شیوع ویروس کرونا و قبل از تعطیلات سال نوی چینی به ایران آمدند و هیچ کدام از آنها نیز مبتلا نبودند.

علیرضا رئیسی ادامه داد: آمادگی های لازم برای غربالگری و کنترل این بیماری در همه مرزهای هوایی، زمینی و ریلی وجود دارد و همه افرادی که از ایران به خارج سفر می کنند تحت آموزش های پیشگیرانه قرار می گیرند. ضمن اینکه از هفته آینده سفرهای غیرضروری به چین ممنوع می شود و با کاهش پروازهای ورودی و خروجی چین و محدودشدن این پروازها اقدامات کنترلی در فرودگاهها نیز کمتر می شود.

وی گفت: نکته دیگری که مورد توجه است، فعالیت کارگران فنی چینی است که در ایران کار می کنند به عنوان مثال حدود ۱۰۰ کارگر چینی درعسلویه شاغل هستند که احتمالا از هفته آینده و بعد از تعطیلات سال نو چین قصد بازگشت به ایران را دارند. در مورد این افراد اگر قرار به بازگشت آنها باشد قطعا اقدامات کنترلی و قرنطینه های سختگیرانه هنگام ورودشان به کشور اعمال می شود.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد کشورهای دیگر غیر از چین موارد ابتلا به ویروس کرونا به صورت تک گیر بوده و در هیچ کشور دیگری شیوع این بیماری مشاهده نشده است. البته همه پروازهایی که به صورت غیر مستقیم از چین به ایران می آیند نیز دقیقا کنترل می شوند.

هیچ مورد ویروس کرونا در ایران نیست

وی گفت: در داخل کشور نیز هنوز هیچ مورد اثبات شده این ویروس را در کشور نداشته ایم. تاکنون در مجموع ۶ نفر فرد مشکوک شناسایی شدند که دو نفر در یزد، یک نفر در قم، یک نفر در تهران و دو نفر در تبریز بودند. آزمایش های تشخیصی نشان داد که هیچ کدام به ویروس کرونا مبتلا نبودند و دو نفر مشکوک در تبریز نیز به ویروس آنفلوانزای نوع B مبتلا بودند. همه این افراد از بیمارستان مرخص شده اند و فعلا جای نگرانی نیست.

وی افزود: با این وجود جای هشدار و دقت هست و همه مردم باید اصول بهداشتی را رعایت کنند، مهمترین این اصول این است که اگر با فرد بیمار تنفسی مواجه شدند از او فاصله بگیرند. اگر دچار علایم بیماری تنفسی از جمله تب، عطسه و سرفه حتما جلوی انتشار ترشحات بینی و دهان را بگیرند، استفاده از ماسک مفید است. از دست دادن و روبوسی در این شرایط خودداری شود. حتما باید به طور مداوم دست ها با آب و صابون شسته شود یا با ژل ضدعفونی کننده، ضدعفونی شود. اگر افرادی دچار علایم بیماری تنفسی شدند از رفتن به سر کار خودداری کنند و اگر بعد از سه روز علایم کاهش نیافت به پزشک مراجعه کنند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 86261
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا