سعد محمدی: پارسال ۵۲۸ میلیون تن ماده معدنی جدید به ذخایر مس کشور اضافه شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اردشیر سعد محمدی امروز سه شنبه در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی افزود: پارسال ۷۰ هزار متر کار اکتشافی در این شرکت انجام شد و برای امسال اکتشاف ۱۰۰ هزار متر دیگر برنامه ریزی شده است.

وی بیان داشت: پارسال ایران دارای رتبه هشتم در ذخایر مس در سطح جهان بود و امسال این رتبه به هفتم کاهش خواهد یافت که با ۳۶.۵ میلیون تن ذخایر خالص و بیش از چهار درصد ذخایر جهانی خواهد بود.

وی در ادامه به طرح جامع مس اشاره کرد که افق چشم انداز را تا سال ۱۴۱۰ و مسیر را برای ادامه کار ترسیم کرده که امروز آن را رونمایی کرده و به تایید مجمع خواهیم رساند.

سعد محمدی خاطرنشان کرد: در این طرح میزان ذخایر قطعی و احتمالی ۵.۳ میلیارد تن در نظر گرفته شده ، یعنی اینکه برای صدها سال ذخایر کافی مس در کشور موجود خواهد بود.

وی یادآور شد: سرمایه گذاری مورد نیاز تا افق ۱۴۱۰ رقم ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و ۲ میلیارد و ۴۷۳ میلیون یورو برای ۲۹ پروژه خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به برخی رکورد های حاصل شده در سال گذشته خاطرنشان کرد: پارسال با ۲۵۰ هزار تن تولید کاتد مس بیشترین میزان تولید تاریخ مس ایران به ثبت رسید، همچنین با تولید یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن کنسانتره رکورد دار شدیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۲۰ درصدی در فروش داخلی و رشد ۷ درصدی در فروش خارجی در تناژ و در مجموع رشد ۱۲۲ درصدی در فروش به ثبت رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس گفت: در سه ماهه امسال در استخراج یک درصد، در سنگ سولفوری یک درصد، در کنسانتره مس دو درصد، در آند ۱۳ درصد در کاتد ۵ درصد و در مس محتوا یک درصد از برنامه جلوتر هستیم.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا تاریخ بیست و هشتم تیرماه با ۹۶۰۰ میلیارد تومان فروش ۴۳ درصد از برنامه تعدیل شده جلوتریم، این در حالی است که متوسط قیمت مس ۶۵۰ دلار در هر تن در چهار ماه امسال کاهش یافته است.

سعدمحمدی بیان داشت: پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۵ قیمت مس به ۷۰۶۶ دلار افزایش یابد و بنابراین آینده رو به رشدی برای این محصول پیش بینی می شود.

مدیر عامل شرکت ملی مس در ادامه با اشاره به تاثیر کرونا بر روی صنعت مس یادآور شد: در پرو حدود ۲۳۰ هزار تن کاهش، در آمریکا ۱۰۰ هزار تن کاهش تولید پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: ۱۵ سال دیگر جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید و با توجه به سرانه مصرف ۳.۳ کیلوگرم به ازای هر نفر، در آینده با رشد جمعیت تقاضا برای مس افزایش خواهد یافت.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۵۰ سهم نفت در مصرف انرژی به ۱۳ درصد کاهش یافته و بر عکس سهم الکتریسیته از ۱۹ درصد کنونی به بیش از ۴۹ درصد افزایش خواهد یافت که عنصر اصلی آن مس خواهد بود.

وی بیان داشت اکنون جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۱۵ درصد ذخایر تولیدی جهان رتبه پانزدهم در مس پالایش شده، رتبه بیستم در مس پالایش شده و رتبه بیست و چهارم را در مصرف مس پالایش شده دارا است.

سعدمحمدی افزود: در سال ۲۰۱۸ ، بیش از ۹۸ درصد بنگاه های تولید مس در جهان سودده بوده اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 123593
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا