ایستادگی سرقینی در برابر زیاده‌خواهی واعظی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اما ماجرا از کجا شروع شد. اخیرا پیش از اینکه حسین مدرس‌خیابانی سرپرست سابق وزارت صمت به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود، رقابت تنگاتنگی میان محمود واعظی و اسحاق جهانگیری برای معرفی وزیر پیشنهادی شکل گرفته بود به طوری که رییس دفتر روحانی خواهان معرفی حسین مدرس‌خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صمت و اسحاق جهانگیری مدافع سرسخت حضور علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی در این وزارتخانه بود اما در نهایت وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که شخص مورد نظر واعظی یعنی حسین مدرس‌خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی رییس‌جمهور معرفی شد اگرچه در نهایت وی با مخالفت نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و برای وزارت رای نیاورد؛ موضوعی که باعث شد وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان بدون وزیر به کار خود ادامه دهد و با سرپرستی جعفر سرقینی که در مقطعی معاون معدنی وزارت صنایع و معادن بود اداره شود. این در حالی است که به عقیده کارشناسان حوزه‌های گوناگون از جمله فعالان حوزه  صنعت، معدن و تجارت، نبود وزیر صنعت در کابینه دولت دوازدهم باعث شده کار مردم و صنعتگران روی زمین بماند و اختیارات محدود سرپرست فعلی اجازه حل مشکلات موجود در این حوزه را به او ندهد. نکته دیگر اینکه بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند سرقینی تخصص و اطلاعات کافی برای راهبری در این حوزه را ندارد و باید هر چه زودتر جای خود را به وزیری کاردان، باتجربه و متخصص بدهد.

حق عزل و نصب نداری!

در این میان از سوی برخی منابع صحبت‌هایی مطرح می‌شود که نشان می‌دهد رییس دفتر رییس‌جمهور یعنی محمود واعظی با دخالت‌های متعدد در این حوزه قصد دارد گزینه مورد نظر خود یعنی مصطفی سالاری را بر پست وزارت صمت بنشاند. در همین خصوص صبا آذرپیک خبرنگار و دانشجوی دکترای علوم سیاسی با بیان این مطلب که  وزارت صمت بین واعظی و جهانگیری طناب‌کشی می‌شود، در توئیتی اعلام کرد: «روحانی در مهم‌ترین وزارتخانه مملکت هیچ کاره است. وزارت صمت شده طناب‌کشی بین واعظی و جهانگیری.. واعظی مصر روی سالاری (جعل مدرک) و جهانگیری مصر روی سرقینی و اتابک… دعوا بالا گرفته… اولین شلیک حذف پوریانی مدیر گهرزمین با تخلفات عدیده بود که سرقینی(آدم جهانگیری) برکنارش کرد.»

اگرچه صحت مطالب اعلام شده چندان مشخص نیست اما شواهد نشان می‌دهد که درست چند روز پس از برکناری پوریانی رییس گهرزمین، نامه‌ای از سوی دفتر رییس‌جمهور به سرپرست فعلی وزارت صمت یعنی جعفر سرقینی ارسال شده است که طبق آن سرپرست این وزارتخانه از این پس حق عزل و نصب ندارد. بر این اساس به نظر می‌رسد که محمود واعظی به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهور اختیارات بیشتری در حوزه سیاسی دارد به طوری که در شرایط فعلی قصد دارد با دخالت در امور مختلف اقتصادی، برای وزارت صمت نیز تعیین‌تکلیف کند و در نهایت گزینه مورد نظر خود که همان مصطفی سالاری است را به عنوان وزیر پیشنهادی دولت راهی مجلس کند.

این در حالی است که رد پای دخالت‌های سیاسی واعظی در امور غیرمرتبط به سمت وی از جمله استعفای ظریف وزیر امور خارجه بارها دیده شده است به طوری که برخی رسانه‌ها معتقدند قدرت واعظی در دولت بیش از ریاست دفتر روحانی است.

تخلف ۲۴۸۰ میلیارد ریالی

در واقع همزمان با عزل پوریانی (بازنشسته نیروی انتظامی) توسط هیات‌مدیره شرکت گهرزمین، خبر از ورود جدی سازمان بازرسی به پرونده تخلفات مالی گسترده در شرکت سنگ‌آهن گهرزمین به گوش رسید.

در این میان دخالت شائبه‌آور برخی نمایندگان کرمان به سرکردگی پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و تلاش برای بازگشت پوریانی با گرفتن نامه‌ای از واعظی و سکوت عجیب او در مقابل افشای اسناد تخلفات مالی پوریانی بسیار قابل تأمل است. اما حتماً بررسی اسناد قراردادها و صورتجلسه‌های این شرکت بزرگ معدنی زوایای بیشتری از ابهامات گسترده مالی را روشن خواهد کرد که به عنوان نمونه می‌توان به زد و بند ۲۴۸۰ میلیارد ریالی اشاره کرد که تنها گوشه‌ای از زد و بندهای مالی شرکت تحت مدیریت پوریانی بوده و  در خبرگزاری تابناک به طور کامل به آن اشاره شده است.

جنب‌وجوش مشکوک سیاسی

از طرفی «سخن تازه هفته‌نامه محلی استان کرمان» نیز در این خصوص آورده است: تغییر و تحولات مدیریتی اخیر در شرکت معدنی گهرزمین و اخبار متناقض پیرامون لغو حکم مدیرعامل جدید که با انتخاب هیات‌مدیره صورت گرفته بود و بلافاصله پس از انتشار خبر دیدار وی با امام جمعه، ناگهان مواجه شد با خبر ابقای اکبر پوریانی مدیرعامل سابق و گمانه‌زنی‌های متعدد و حتی تکذیب صحت خبر بازگشت پوریانی. اما کم کم معلوم شد که تحرکاتی از سوی پورابراهیمی نماینده کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گرفته و با نامه‌ای که وی با دفتر رییس‌جمهور نوشته، محمود واعظی طی نامه‌ای با امضای خودش، رییس‌جمهور را نه در پای اصل نامه پورابراهیمی، بلکه در حاشیه نامه‌ای که سربرگ رییس دفتر و امضای محمود واعظی دارد، نقل قول و به سرپرست وزارتخانه ابلاغ می‌کند که «هیچ عزل و نصبی در مدت سرپرستی جنابعالی انجام نشود.»

بر همین اساس کارشناسان معتقدند که حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور باید هرچه زودتر به این گروکشی‌ها پایان دهد و با مشورت با اهالی فن از جمله فعالان بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی فعال هستند، فردی کاردان و مناسب برای این وزارتخانه کلیدی در کشور را به عنوان وزیر صمت معرفی کند تا کار صنعتگران و فعالان اقتصادی بیش از این روی زمین نماند و به هم گره نخورد. آن هم در شرایطی که تحریم‌های بین‌المللی بیش از گذشته بر بدنه اقتصادی ایران سایه انداخته است.

گزینه‌های مطرح برای وزارت

در همین راستا اگرچه به نظر می‌رسد رییس‌جمهور هنوز شخص موردنظر خود برای این وزارتخانه کلیدی قرار نداده است اما برخی حواشی نشان می‌دهد که اشخاص زیادی برای این منظور انتخاب شده و معرفی برخی گزینه‌ها بسیار جدی‌تر است در حالی که همچنان رقابت بین واعظی و جهانگیری باعث شده در پشت پرده اتفاقات زیادی در این رابطه رخ دهد.

سیدمحمد اتابک نایب رییس اتاق تهران و رییس هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی در دولت دوازدهم، داریوش اسماعیلی معاون امور معدنی وزارت صمت، خداداد غریب‌پور مدیرعامل ایمیدرو، جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، جعفر سرقینی سرپرست کنونی وزارت صمت، محسن مهرعلیزاده، محمد خوش‌چهره نماینده مجلس هفتم، مصطفی سالاری مدیرعامل فعلی سازمان تامین اجتماعی و بهمن حسین‌زاده معاون وزارت صمت گزینه‌های متعددی هستند که برای این پست نام آنها مطرح می‌شود اما در این میان نام برخی گزینه‌ها همچون خداداد غریب‌پور مدیرعامل کنونی ایمیدرو، داریوش اسماعیلی معاون امور معدنی وزارت صنعت و همچنین مصطفی سالاری مدیرعامل کنونی سازمان تامین اجتماعی که در دولت یازدهم استاندار بوشهر بود و در دولت دوازدهم نیز مدتی استاندار گیلان بود، بیشتر به چشم می‌خورد.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 134847
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا