سرمایه گذاری ۵۴۳ میلیون دلاری چین در صنعت و معدن ایران

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نقل از وزارت صمت، بررسی وضعیت سرمایه گذاری خارجی کشور در کل بخش‌های اقتصادی کشور نشان می‌دهد که طی ۱۲ ماه سال گذشته، ۶ میلیارد و ۵۷ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب شده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۸ (۵ میلیارد و ۲۴۳ میلیون دلار) بیانگر رشد ۱۵ درصدی است.


سهم بخش صنعت و معدن از کل سرمایه گذاری خارجی مصوب در سال گذشته ۲۹ درصد یعنی ۲ میلیارد و ۴۶۹ میلیون دلار برای ۱۵۸ طرح و پروژه بوده است که در قیاس با سال ۹۸ (۸۵۴ میلیون دلار برای ۸۲ طرح) رشد ۱۸۹ درصدی در حجم و ۹۲ درصدی در تعداد طرح‌ها داشته است.

همچنین از ۲ میلیارد و ۴۶۹ میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب بخش صنعت و معدن، ۹۶ طرح یعنی یک میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار در حال طی مراحل اجرایی و ۶۲ طرح یعنی ۵۶۲ میلیون دلار نیز در حال بهره برداری است. ناگفته نماند که ۱۴۳ طرح مربوط به بخش صنعت، ۷ طرح مربوط به بخش معدن و ۸ طرح مربوط به بخش تجارت بوده است.

گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی (۵۷۸ میلیون دلار)، ساخت فلزات اساسی (۳۱۳ میلیون دلار)، ساخت کاغذ و محصولات کاغذی (۲۸۵ میلیون دلار) و فعالیت‌های پشتیبانی و کمکی حمل و نقل (۲۸۰ میلیون دلار) به ترتیب بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در این دوره را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین چین، آلمان، امارات، کانادا و اتریش به ترتیب ۵ کشور نخست از نظر ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بازه زمانی ۱۲ ماهه سال ۹۹ بوده اند.

استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و آذربایجان شرقی نیز به ترتیب ۵ استان نخست از لحاظ حجم سرمایه گذاری خارجی بوده اند.

همچنین نحوه مشارکت سرمایه گذار خارجی در طرح‌ها نیز به این شکل بوده که در ۶۳ طرح صد در صد مشارکت از طرف خارجی‌ها، در ۷۸ طرح با مشارکت شرکای داخلی و در ۱۷ طرح نیز با مشارکت مدنی، بیع متقابل و BOT بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 183602
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا