سردرگمی معامله گران

به گزارش جهان صنعت نیوز:   برخی ناظران بازار پیش بینی کرده بودند که امروز نیز در ادامه روند نزولی چهارشنبه، برای نمادهای بزرگ صف فروش تشکیل شود؛ اما با این حال شکست شب گذشته تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران امیدواری برای سبزپوشی بازار در آغاز هفته را در میان معامله گران افزایش داده بود. امروز همچنین اختلالات در سامانه برخی کارگزاری ها از جمله کارگزاری مفید اثر منفی زیادی بر معاملات نمادهای مختلف داشت.

تنزل ملموس ارزش معاملات

امروز شاخص کل با ریزشی معادل ۶۵/۳ درصد روی رقم یک میلیون و ۹۰۳ هزار و ۲۷۳ واحد ایستاد. شاخص هم وزن هم ۱۱/۲ درصد تنزل کرد و به ۵۰۱ هزار و ۱۹۷ واحد رسید. آنچه در معاملات امروز بازار سهام بسیار مورد توجه قرار گرفت، کاهش محسوس ارزش معاملات به ویژه در بورس بود. امروز ارزش معاملات در بورس حتی نتوانست رکورد روزهای آغازین رونق بازار را هم تکرار کند و با معاملاتی به ارزش ۹ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان یکی از روزهای سرد خود را پشت سر گذاشت. در فرابورس هم تنها چهار هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان معامله شد. شاخص آزاد شناور امروز با افت ۶۹/۳ درصد، بازار اول با تنزل ۱۲/۴ درصد و بازار دوم نیز با کاهش ۹۹/۲ درصد روبرو بود.

عوامل موثر در ریزش بازار

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» در تشریح روند معاملات امروز اظهار می کند: در اوایل معاملات و قبل از اینکه قیمت دلار در روز جاری مشخص شود، شاید ترس از ریزش دلار مقداری به بازار فشار وارد آورد که باعث شد بازار به میزان خیلی ناچیزی به سمت پایین اصلاح داشته باشد. مهران کاویانی می افزاید: در همین حال فروش حقوقی ها در نمادهایی که به نوعی به عنوان لیدر بازار مطرح شده اند نیز در روند معاملات امروز موثر بوده است. او ادامه می دهد: این عامل مثلا در مورد فولاد مبارکه به طور خاص مطرح است؛ با توجه به اتفاقاتی که در مسائل مربوط به دارا دوم و پالایشی ها رخ داده بود، این شرکت در این شرایط بازار لیدر شده بود. فکر می کنم امروز هم در این حوزه فشاری که حقوقی ها از سمت فولاد مبارکه به بازار آوردند زیاد بود. کاویانی ابراز می کند: با توجه به شکنندگی کنونی، بازار در روزهای آتی بیشتر به دنبال لیدر خواهد بود؛ علی رغم اینکه شاید منطقی نباشد. فولاد بعضا این حکم را برای بازار پیدا کرده بود و فشاری که امروز روی فولاد مبارکه آمد توانست کلیت بازار را تا حدی دچار چالش کند. او تصریح می کند: از سمت دیگر هم صحبت هایی در خصوص سهام عدالت مطرح بود که البته بعید می دانم با توجه به گفته ها که دارندگان این سهام در منفی ها فروشنده نخواهند بود، امروز در این بازار چنین مشکلی رخ داده باشد. به نظر من کلیت بازار امروز را این موارد رقم زد که باعث ریزش ۷۲ هزار واحدی شد.

اثرگذاری مشکلات کارگزاری ها بر ارزش معاملات

امروز برخی کارگزاری ها هم دچار مشکلاتی در ارائه خدمات آنلاین به مشتریان خود بودند. این اتفاق به ویژه در کارگزاری مفید به عنوان بزرگترین کارگزاری کشور معامله گران را از ثبت سفارش و انجام داد و ستد محروم کرد. کاویانی در این باره می گوید: من هم این خبر را شنیدم. به نظر می رسد این کارگزاری حساب معامله گران خود را منفی کرده بود و عمدتا نمی توانستند ثبت سفارش و خرید انجام دهند. این در حالی بوده است که مدت بسته های اعتباری آنها هم هنوز منقضی نشده بوده و همچنان دارای اعتبار در کارگزاری بوده اند. او می افزاید: با توجه به اینکه کارگزاری مفید بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد از بازار را در اختیار دارد، طبعا این مشکلات هم فشار مضاعفی را به بازار وارد آورده است. اگرچه به دلیل همین گستردگی معامله گران این کارگزاری، بازارئ با کاهش ارزش معاملات روبرو شد اما کاویانی در این باره اضافه می کند: معامله گران هم امروز به طور کلی کمی دست به عصا حرکت کردند و در انتظار تشکیل صف برای نمادهای بزرگتر بودند تا جهت کلی بازار بیشتر مشخص شود. به ویژه اینکه اخبار گشایش اقتصادی اعلام شده هم هنوز مبهم است. کاویانی تصریح می کند: برخی می گویند که اوراق سلف موازی نفتی مد نظر دولت است و برخی هم می گویند عرضه ۲۲۰ میلیون بشکه مطرح بوده است. اکنون در واقع نوعی سردرگمی در میان معامله گران بازار  وجود دارد و بازار با آن دست و پنچه نرم می کند تا ماهیت اینها را متوجه شود. او تاکید می کند: البته بعید می دانم دولت بخواهد اوراقی منتشر کند که دو سال بعد دلاری تسویه کند؛ اما اگر قرار بر این اقدام باشد طبعا مورد خیلی جذابی برای بازار خواهد شد.

رشد بازار از اواسط هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار می کند: نمادهایی مانند فولاد مبارکه ، کگل و نمادهای ارزنده دیگری جدا از پالایشی ها و صندوق دارا دوم ، به نقاط خوبی از لحاظ بنیادی رسیده اند و فکر می کنم با توجه به کاهش هایی که داشته اند اکنون با توجه به شرایط بازار، تبدیل به گزینه های منطقی  شده باشند. کاویانی ابراز می کند: فکر می کنم با توجه به اینکه به خصوص نمادهای بزرگ بازار اصلاح خوبی داشته اند از اواسط هفته روند صعودی را در بازار سرمایه شاهد باشیم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 130077
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا