سانسور خرابی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: نزدیک به پنج روز است که وضعیت مردم شهر بدین شکل است. به گفته شاهدان عینی مردم زلزله‌زده در اعتراض به رسیدگی نشدن به مشکلات‌شان چادرهای هلال‌احمر را پس می‌دهند زیرا در این سرمای طاقت‌فرسا زندگی در چادر بسیار بدتر از خیابان است.

چهارشنبه ۲۹ بهمنی که گذشت در ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶/۵ ریشتر، شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند. همچنین همزمان برق منطقه هم قطع شد. دقایقی پیش از وقوع زلزله نیز بارش باران در این شهر شروع شده بود و همین مساله نیز شرایط را برای ساکنان این شهر دشوارتر کرد. مرکز لرزه‌نگاری ایران اعلام کرد این زمین‌لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده و کانون آن در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه‌وبویراحمد، ۱۹ کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. این حادثه تلفات جانی نداشت اما ۶۳ نفر مصدوم شده‌اند و به هزاران واحد مسکونی خسارت وارد شده است. زلزله خساراتی به زیرساخت‌های آب و گاز نیز وارد کرد آنچنان که در برخی خیابان‌ها شکستگی لوله‌های گاز باعث پراکنده شدن بوی گاز شده و از سویی باعث نگرانی مردمی شده بود که در تاریکی مطلق به خیابان‌ها پناه آورده بودند.  ابتدای امر آمار خسارت‌های وارده بر واحد‌های مسکونی ۵۰ ساختمان اعلام شد اما مدتی نگذشت که مردم زلزله‌زده با انتشار فیلم‌هایی از وضعیت اسفناک‌شان در فضای مجازی صدای اعتراض خود را به گوش مسوولان رساندند. بعد از گذشت ساعتی اردوگاه اسکان اضطراری در شهر سی‌سخت راه‌اندازی شد ولی به دلیل شرایط وخیم کرونا مردم حاضر نشدند به آنجا بروند. بر اساس گزارش‌ها اولیه ۷۸ روستا خسارت جدی دیده‌اند و برخی منازل مسکونی صد درصد تخریب و غیرقابل سکونت شده‌اند. با وجود بارش برف و باران و سرما زندگی در چادر هم برای مردم سخت است. تیم ارزیابی خسارت بنیاد مسکن دست به کار شده است اما مشخص نیست تا چه زمانی خانه‌های تخریب‌شده بازسازی می‌شود. مردم زلزله‌زده به دلیل خاطره بدی که از وقایع زلزله سر‌پل‌ذهاب دارند از مسوولان گلایه‌مندند و خواستار پیگیری هر چه سریع‌تر خانه‌ها هستند.

مسوولان دکوری

در همین راستا علی جانی‌پور یکی از اهالی و خبرنگار شهر سی‌سخت در خصوص وضعیت مناطق زلزله‌زده به «جهان‌صنعت» گفت: مدیریت بحران از روز اول حادثه تاکنون بسیار ضعیف عمل کرده است. متاسفانه یکی از نیازهای مردم زلزله‌زده توزیع عادلانه چادر و وسایل گرمایشی است که تمام مردم شهرهای اطراف غیر از مردم زلزله‌زده از چادر‌های هلال احمر استفاده کردند. این امر ضعف مدیریتی مسوولان را نشان می‌دهد. اتفاقا دیروز آگهی‌ای در دیوار دیدم که یکی از کارمندان هلال احمر چادرها را برای فروش گذاشته است! حتی اگر چادر هم به اندازه کافی توزیع کنند که دیروز در اخباری خواندم قرار است هزار عدد چادر در بین مردم توزیع شود البته تاکنون هم‌چنین تعداد چادری ندیدیم اما در کل به دلیل شرایط جوی امکان خوابیدن در آن وجود ندارد. مسوولان باید اولویت را بر بازسازی خانه‌ها بگذارند.

وی افزود: اگرچه مسوولان استان هم مانند همیشه وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، تنها برای عکاسی در محل حضور پیدا می‌کنند. بازدیدهای این مسوولان نه‌تنها گرهی از مشکلات مردم باز نمی‌کند بلکه تنها به عنوان دکور چهار تا عکس می‌گیرند البته پنج تا شعار هم می‌دهند و می‌روند در صورتی که از ابتدای حادثه تا امروز برخی مردم داخل ماشین می‌خوابند و برخی دیگر در این سرما و برف در خیابان در کنار آتش شب را به صبح می‌رسانند. اگرچه عده بسیار کمی هم داخل چادرند اما در این سرمای زمستان آن هم بدون لباس گرم مسلما نمی‌شود داخل چادر خوابید چرا که هیچ وسیله گرمایشی و لباسی بین مردم توزیع نشده است. اگرچه برق استان جوابگوی هیتر برقی هم نیست. تنها تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد با نظم تعدادی غذای گرم در بین مردم توزیع کردند.

میزان تخریب بیشتر است

این خبرنگار اظهار کرد: میزان خسارت‌های وارده بر خانه‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها اعلام شده است. به طور کلی بیش از ۸۰ درصد خانه‌ها ویران شده است. شهر سی‌سخت دارای ۹ هزار جمعیت است که حالا بیش از ۳ هزار خانه غیرقابل استفاده شده است. حتی اگر مردم در خانه‌های نیمه‌تخریب هم دوام بیاورند اما با وجود پس‌لرزه‌های ۴ ریشتری هر لحظه امکان ریزش آنها وجود دارد. به همین خاطر مردم از اینکه در خانه‌های ویرانه شب را صبح کنند می‌ترسند. البته بنیاد مسکا ورود کرده و ارزیابی‌ها را انجام داده است ولی متاسفانه مدیریت فعلی برای کنترل مردم به شدت ضعیف است. دیروز در حالی آقای رییسی به منطقه تشریف آوردند که حاوی اطلاعات اشتباهی بودند. ایشان تصور می‌کردند تنها ۵۰ تا خانه خسارت دیده در صورتی که بیش از هزاران خانه ویران شده است. به همین دلیل مردم در اعتراض به این اطلاعات استانداری را خطاب قرار دادند و به وی گفتند مسوول دروغگو در همان لحظه آقای رییسی سخنرانی خود را قطع کرد و استانداری را مورد بازخواست قرار داد.

وی افزود: از سویی به خاطر بیماری کرونا کسی حاضر نمی‌شود در مدارس و استادیوم‌ها برود. زیرا استان بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را دارد و براساس گزارش وزارت بهداشت استان هنوز به رنگ نارنجی است. بنابراین خانواده‌های زیادی از ترس کرونا کنار آتش خوابیدن را ترجیح می‌دهند.

او با تاکید بر اینکه مردم خسته شده‌اند، بیان کرد: امروز روز پنجم حادثه است و هنوز مردم آواره هستند البته وقتی بعد از سه سال هنوز مردم سرپل ذهاب در کانکس و چادر زندگی می‌کنند رسیدگی به موقع مسوولان امری بیهوده است. اما با تمام این وجود مردم کلافه و خسته شده‌اند. در این شرایط کرونایی مردم نمی‌توانند حمام و سرویس بهداشتی بروند چه بسا معلوم نیست چه زمانی خانه‌های آنها بازسازی می‌شود. همین امر مجدد منجر به گسترش کرونا در استان می‌شود.

خودشیرینی مسوول کار دستش داد

جانی‌پور درباره میزان خسارت اشتباه اعلامی اظهار کرد: پس از حادثه مسوولان برای برآورد میزان خسارت دو تا خیابان را سرسری بازدید کردند و سریعا به خاطر خودشیرینی همان تعداد اندک را به استانداری اعلام کرده و گفتند تنها ۵۰ تا خانه ترک جزئی برداشته و مشکل حادی نیست. در حالی که تازه فردای حادثه میزان خسارت وارده بر واحد‌های مسکونی مشخص شده است. حالا هر مسوولی که از تهران به شهر سی‌سخت می‌آید فقط دنبال همان ۵۰ تا خانه است!

 

اخبار برگزیده
شناسه : 173157
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا