سال بورس

علی خسروشاهی* شگفت اینکه چنین رشدی تنها در دو روز متوالی رخ داده است. اما باید گفت که چنین رشد و رونقی در بورس از چند عامل اثر می‌پذیرد. نخستین عامل موثر، حمایت‌های همه‌جانبه حاکمیت از بازار سرمایه بوده که نقش مهمی در این روند ایفا کرده است. دولت برای تامین مالی و جبران کسری بودجه روی بازار سهام حساب باز کرده و همچنان به آن نیازمند است. دومین عامل موثر بر این روند بازار نیز مکانیسم عرضه و تقاضاست.

همیشه تجربه شده که نقدینگی به هر بازاری می‌رود آن بازار با جهش مواجه می‌شود. چنانچه در سال ۹۶ روانه شدن سیل نقدینگی به سمت بازارهای ارز و طلا شرایط خاصی را رقم زد. اکنون نیز آن گونه که اظهارات فعالان بازار نشان می‌دهد، بازار سرمایه با استقبال بی‌سابقه‌ای از سوی مردم مواجه شده و حجم زیادی از نقدینگی را جذب کرده است.

از سوی دیگر نیز حجم پذیرش شرکت‌ها در بورس آنقدر زیاد نیست که پاسخگوی این میزان تقاضا باشد. این در حالی است که هر روز شاهد ورود پول جدید به بورس هستیم. به عنوان مثال روز گذشته که بازار سرمایه رکورد عجیبی را پشت سر گذاشت، شاهد ورود بیش از دو هزار میلیارد تومان پول جدید به بازار بودیم. این میزان از نقدینگی فشار تقاضا را بالا می‌برد. اما عامل سومی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که دولت این بار به سراغ پایه پولی رفته و با استقراض از بانک مرکزی در حال دامن زدن به رشد نقدینگی است.

این هم ضلع سوم مثلثی است که باعث شده بازار سرمایه بیش از بقیه بازارها رشد کند. به هر روی از دید کلی و فارغ از اصلاح و تعدیل مورد انتظار در بازار سرمایه، به نظر من امسال، سال بورس است. پیش‌بینی می‌شود که هفته آینده نیز عمدتا روند بازار صعودی باشد اگرچه رشد آن مانند هفته جاری شگفت‌انگیز نخواهد بود.

بر همین اساس هفته آینده بازار روند متعادل‌تری را در پیش خواهد گرفت. در همین حال اصلاح در بازار آنچنان بعید به نظر نمی‌رسد اما اگر رخ دهد باور من این است که این تعدیل بالاتر از محدوده پنج یا شش درصد نخواهد بود. در حقیقت گمانه‌زنی این است که اصلاح پیش‌روی بازار سرمایه بیشتر «زمانی» خواهد بود تا «قیمتی». در واقع اصلاح قیمتی به شکل افت سهام خود را نشان می‌دهد.

اما اصلاح زمانی این‌گونه است که ممکن است دو ماه بگذرد اما رشدی در  شاخص‌ها رخ ندهد. این به معنای آن است که عملا بازدهی رخ نمی‌دهد که نمود عینی اصلاح زمانی است. بر همین اساس من پیش‌بینی می‌کنم که اصلاح محتمل بازار سهام، اصلاح زمانی باشد در نتیجه شاید بتوان گفت که شاهد ریزش‌های سهمگین نخواهیم بود.

* تحلیلگر بازار سرمایه

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 118558
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا