ساز ناکوک واردکنندگان برنج

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کرونا بازار واردات برنج را هم تحت الشعاع خود قرار داده است .با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا و اولویت تخصیص ارز دولتی به واردات کالاهای بهداشتی و درمانی دولت تخصیص ارز به برخی کالاها را متوقف کرد که این سیاست موقتی در خصوص واردات برنج هندی و پاکستانی هم لحاظ شد.

 نیاز سالانه کشور به برنج سه میلیون تن است. این در حالی است که سال گذشته تولید برنج  کشور یک میلیون تن بود و حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن هم برنج وارد کشور شده؛ بنابراین با یک حساب سرانگشتی سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار تن مازاد نیاز کشور وجود داشته است.

با همه  این حرفها شاهد گران شدن قیمت برنج در بازار بودیم در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی در سطح بازار ۱۴ هزار  تومان است در حالی که در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت هنوز۷۰۰۰ تومان دیده می‌شود. که در این مورد چنین به نظر نمی‌آید.

در عین حال مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفته کاهش عرضه دلیل محکمی برای افزایش قیمت نیست، تنها ریشه‌های این افزایش را باید در بازرگانی و واسطه‌گری جست‌وجو کرد.

در ادامه این گزارش به نظر می‌آید واردکنندگان هم از افزایش قیمت برنج راضی هستند .چنانچه دولت از دخیره سازی کافی برنج سخن می‌گوید آنان از کمبود برنج در دست واردکنندگان گلایه و این را ملاک کمبود برنج در بازار می‌دانند در حالی که برنج به اندازه کافی و نیاز مردم در اختیار شبکه توزیع قرار دارد.

در همین راستا بعد از اعتراض واردکنندگان برنج  ۲۰۰  هزار تن برنجی که در گمرکات کشور منتظر ترخیص بود با سازوکاری که دولت به کاربست و تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی محموله های برنج به انبارهای استاندارد انتقال یافت و اینک که قیمت برنج دو برابر شده  است و ارز واردات برنج آزاد اعلام شده واردکننده ها  سود سرشاری به جیب خواهند زند.

آنچه مورد انتقاد است چشم پوششی نهادهای نظارتی مانند قوه قضاییه در این زمینه  قابل توجه است زمانی که واردکنندگان موبایل با رز دولتی موبایل وارد کردند و با گران شدن نرخ دلار محموله های خود را به قیمت روز فروختند ،قوه قضاییه برخوزد سخت و پیگرانه ای داشت اما در مورد وارد کنندگان برنج چنین دقت نظری نداشته است.

دبیر انجمن واردکنندگان در روزهای پایانی سال ۹۸ از اختصاص ارز دولتی برای واردات برنج سخن گفته و این اقدام را در راستای ترخیص  محموله های برنج مانده در گمرکات و گران نشدن قیمت برنج دانسته است.اما انگار این این اقدام در کاهش قیمت برنج تاثیر نداشته و قیمت برنج روند افزایشی خود را ادامه داده است.

داوود اکبر زاده کارشناس بازار در بررسی این موضوع به جهان صنعت نیوز گفت:محموله های انباشته شده در گمرکات کشور با ارز دولتی بعد از گران شدن برنج هندی و پاکستانی ترخیص شد.در این میان واردکنندگان برنج سود سرشاری از تفاوت قیمیت ایجاد شده خواهند برد.در حالی که کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و مردم برای تهیه ارزاق خود دچار مشکل شده‌اند منافع واردکنندگان برنج تضمین شده است.

این کارشناس بازار معتقد است سال ۹۸ بارش‌های سیل آسا زمینه کشت برنج در خوزستان و دیگر مناطق کشور را افزایش داد و همین موضوع باعث ثبات در قیمت برنج ایرانی و کاهش مصرف برنج خارجی شد ولی با اتفاقی که پایان سال گذشته افتاد و برنج‌های وارداتی در گمرک متوقف شدند زمینه افزایش قیمت برنج خارجی رقم زده شد.

وی در ادامه تاکید کرد:از این به بعد با تشدید شدت تحریم‌ها و سختگیری‌های واردات کالا به دلیل عدم وجود زیرساختهای نقل و انتقال پول، هندی‌ها و پاکستانی‌ها دیگر تمایلی به تجارت با ایران ندارند.

وی با اشاره به واردات ۱ میلیون و ۲۰۰ هرارتن برنج خارجی به کشور ادامه داد: میزان ذخیره برنج کشور احتمالا تا ۳ ماه دیگر کافی است و بعد از آن مجبور به واردات هستیم .۷۰۰ هزار تن برنج مازادی که در کشور وجود دارد با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان و ماه محرم و عزاداری هابه پایان خواهد رسید و دولت باید برای  تامین بازار به فکر واردات باشد .

این کارشناس بازار با اشاره به رشد فزاینده قیمت برنج خارجی در ماههای پایانی سال گذشته گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها نرخ ارز ،ارز به سمت تک نرخی شدن پیش می‌رود و از این به بعد برنج‌های وارداتی با ارز آزاد وارد می‌شود و با رشد قیمتی که برنج داشته دیگر نمی‌تواند افزایش داشته باشد چرا که دیگر مردمی که برنج خارجی مصرف می کنند توان تهیه این کالای استراتژیک را با قیمت بالاتری ندارند.

وی در خصوص نحوه عرضه و تقاضای کنونی برنج در بازار گفت: در حال حاضر به اندازه کافی در سطح بازار برنج وجود دارد وتقاضا کاهش یافته است چرا که مردم در خریدهای شب عید بیشتر از میزان مصرف خریداری داشته اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 98595
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا