ساخت ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان در خراسان رضوی به پایان رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  علیرضا تابش در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی، افزود: طرح حمایت از مسکن محرومان در روستاهای کشور و برخی نقاط شهری از جمله مشهد در دست اجراست.


وی ادامه داد: حدود یک ‌سال از آغاز ساخت هشت هزار واحد مسکن محرومان در روستاهای خراسان ‌رضوی می‌گذرد و امروز به رغم مشکلات و موانع توانستیم به بخش عمده‌ای از تعهدات در این زمینه عمل کنیم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: چهار هزار و ۵۰۰ واحد از این تعداد آماده افتتاح شده و مابقی نیز تا چند ماه آینده آماده افتتاح می‌شود.

وی افزود: برای حاشیه شهر مشهد نیز با شهرداری این شهر برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته اما موانعی در این خصوص وجود دارد که باید رفع شود.تابش ادامه داد: تامین اعتبار برای پروژه‌های مختلف این بنیاد و طرح های مسکن روستایی از سوی سازمان برنامه و بودجه قابل تقدیر است.

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۳۱ شهر دارای بافت ناکارآمد با ۹ هزار و ۲۰۲ هکتار وسعت در این استان وجود دارد که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این بافتها زندگی می‌کنند، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این تعداد در هشت پهنه بافت ناکارآمد شهری در مشهد زندگی می‌کنند و از ۱۳ منطقه مشهد هفت منطقه درگیر مباحث مرتبط با بافتهای ناکارآمد شهری هستند.

مهدی سالیانی افزود: سال ۹۶ با ابلاغ طرح بازآفرینی شهری به استان برای اینکه کل محلات هدف بازآفرینی به وضعیت برخوردار برسند، هشت هزار میلیارد تومان اعتبار درنظرگرفته شد که از این میزان، شرکت بازآفرینی ۲.۸ درصد، بخش خصوصی حدود ۴۰ درصد، شهرداری‌ها ۳۰ درصد و سایر دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی حدود ۲۸ درصد باید تامین کنند. 

وی ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری نیمی از سهم خود را پرداخت کرده، بخش خصوصی توفیق چندانی نداشته، شهرداریها و دستگاههای اجرایی نیز مشارکت لازم را داشته‌اند.

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: در این راستا اجرای  ۲۷۰ هکتار امکانات روبنایی، ۴۵ میلیون متر مربع شبکه و زیرساختهای شهری، ۵.۵ میلیون متر مربع بهسازی و ارتقای فضای شهری و توانمندی‌های اقتصادی و  ۸۰۳ فعالیت طبق طرح بازآفرینی شهری باید محقق شود.

وی افزود: همچنین ۶۰ هزار واحد مسکونی در استان باید بهسازی و مقاوم‌سازی شوند که برای ۴۷ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن پیش‌بینی شده، ۲ هزار فقره تسهیلات بلاعوض بنیاد مسکن در نظر گرفته شده و ساخت ۶ هزار واحد مسکن جدید در مناطق کم برخوردار مشهد پیش‌بینی شده‌ است.

طرح جدید بازآفرینی شهری به عنوان یکی از سیاستهای اصلی دولت دوازدهم بهمن سال ۱۳۹۶ به اجرا گذاشته شد. در این طرح دولت سعی کرد با ارائه تسهیلات خاص روند اجرای پروژه‌های نوسازی را تسریع بخشد اما کلید موفقیت این طرح نیز به گفته کارشناسان این حوزه، پای کار آمدن مردم و افزایش مشارکت مردمی است.

خراسان رضوی ۱۰ درصد مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی در کشور را به خود اختصاص داده و مساحت بافت فرسوده کلانشهر مشهد نیز چهار هزار و ۲۹۰ هکتار است و بر این اساس ۶۶ محله در مشهد هدف اجرای طرح‌های بازآفرینی هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 166974
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا