ساخت پتروپالایشگاه کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) درباره آخرین وضعیت فاز ۴ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های رهبری انقلاب اسلامی جلوگیری از خام فروشی نفت و بارها بر پالایشگاه سازی تاکید کرده‌اند، گفت: به تازگی این تأکیدات مقام معظم رهبری به بر پتروپالایشگاه‌ها متمرکز شده است. در همین راستا برای اجرایی کردن این سیاست از سال گذشته برنامه‌ریزی کرده‌ایم.


وی افزود: سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا احداث کرده است. ساخت فاز ۴ این پالایشگاه نیز از ۲ سال قبل توسط این قرارگاه شروع شده بود که به دلایلی متوقف شد. در ادامه برنامه ریزی کردیم و بر اساس موافقت نامه‌ای که با وزارت نفت امضا کردیم قرار شد مالکیت و تأمین مالی فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا باشد. هزینه احداث این فاز ۴۶۰ میلیون یورو است.

به گفته این مقام مسؤول سیاست گذاری احداث این فاز ضد تحریمی طراحی شده است. محصولات تولیدی این پالایشگاه را نیز محدود به تولید بنزین، گازوئیل، سوخت و.. نکرده‌ایم بلکه طراحی آن به صورت پتروپالایشگاه و مواد اولیه صنایع نساجی، شوینده، پت که سهم عمده واردات و ارزبری کشور است، را در سبد تولیدات خود دارد. با احداث این پتروپالایشگاه علاوه بر تأمین نیاز داخلی امکان صادرات آن نیز فراهم می‌شود.

سردار محمد با اعلام اینکه این پتروپالایشگاه یک ماه پیش کلنگ خورده است و طی ۲ سال نیز بهره برداری می‌شود، اظهار داشت: این فاز دارای مجوز خوراک جداگانه از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به میزان ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز است که از خط خوراک ستاره خلیج فارس که ظرفیت مازاد دارد، تأمین می‌شود. این خط لوله به طول ۳۸۰ کیلومتر از عسلویه تا بندرعباس است. فاز ۴ ستاره خلیج فارس که تحت مالکیت شرکت جداگانه‌ای به مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) از یوتیلیتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ظرفیت مازاد دارد، استفاده می‌کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ادامه داد: این پتروپالایشگاه تمام ایرانی است و برای ساخت آن با سازندگان ایرانی به طور گسترده‌ای ارتباط گرفتیم تا تجهیزات را سفارش گذاری کنیم و به جرأت می‌توان گفت این پتروپالایشگاه به طور ۱۰۰ درصد داخلی است.

وی درباره پالایشگاه آناهیتا نیز توضیح داد: روند احداث این پالایشگاه سال هاست که متوقف است. پس از بررسی‌های لازم این پالایشگاه را به پتروپالایشگاه تبدیل می‌کنیم. طراحی‌ها و منابع مالی آن در حال بررسی است. البته تلاش داریم تا تأمین مالی این پروژه‌ها که سودآوری آن قابل توجه است را از طریق پذیره نویسی در فرابورس و سرمایه‌های مردمی تأمین کنیم تا راهکاری برای جذب نقدینگی سرگردان به بخش تولید باشد. به دلیل محدودیت منابع مالی پتروپالایشگاه آناهیتا را فاز بندی کردیم که پیش بینی می‌کنیم فاز نخست آن ۴ ساله اجرایی شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 148336
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا