زیر ۲۰ سال‌ها مراقب باشند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس آخرین آزمایش‌های انجام‌شده توسط موسسه روبرت کخ آلمان، میزان ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در این کشور رو به افزایش است و اخیرا ۱۲ درصد کسانی که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند به ویروس جهش‌یافته آلوده بوده‌اند. این در حالی است که در ۱۶ دی ماه بود که نمکی وزیر بهداشت ایران از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی در ایران خبر داد. دیروز کرونای انگلیسی به صورت رسمی تایید شد و اولین فرد ایرانی ۴۸ساله بر اثر آن در قزوین فوت کرد و براساس گزارش‌ها نتیجه تست تعدادی از اعضای خانواده این فرد مثبت بوده اما بدون علائم هستند و در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برند. در پی همین خبر پیمان نامدار، رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان قزوین اعلام کرد: با مشاهده ویروس کرونای انگلیسی در استان و ثبت اولین فوتی بر اثر این بیماری، تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی به قزوین بازگشت. امکان شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان وجود دارد و شدت این بیماری بالاست بنابراین شهروندان باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

همچنین این مسوول با اشاره به بازگشت برخی محدودیت‌های کرونایی گفت: سالن‌های عروسی، مراسم ترحیم و آرامستان‌ها از امروز تعطیل هستند و نمازهای جمعه در همه مناطق استان تا اطلاع بعدی اقامه نخواهند شد. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۰ نفر ابتلا به کرونا و ۳۰ نفر بستری داشته‌ایم و متاسفانه میزان بستری‌های استان افزایش یافته و به ۲۳۵ نفر رسیده است. میزان ابتلا به کرونا در استان همچنان سیر صعودی دارد.

بر اساس یافته‌های دانشمندان انگلیسی، احتمال مبتلا شدن افراد زیر ۱۵ سال با این ویروس جهش‌یافته، در مقایسه با ویروس قدیمی کرونا بیشتر است. به گفته آنها این رفتار ویروس کرونا که کودکان را کمتر مبتلا می‌کرد یک رفتار استثنایی بود، زیرا بیماری‌های تنفسی ویروسی معمولا کودکان را بیشتر مبتلا می‌کند، اما اکنون به نظر می‌رسد ویروس جدید کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان مبتلا می‌کند.

مشاهدات دیگری هم مانند ابتلای وخیم‌تر به بیماری، کاهش کارایی واکسیناسیون و… گزارش شده که البته هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. در حال حاضر افزایش سرایت‌پذیری ویروس به دلیل تغییرات پروتئین‌های سطحی ویروس ثابت شده است. مشاهدات شخصی پزشکان در انگلستان و آفریقای جنوبی بر این اساس است که به نظر می‌رسد این ویروس جهش‌یافته از کرونا، بیماری وخیم‌تری ایجاد می‌کند، اما معنای آن افزایش آمار مرگ‌ومیر کرونا نیست.

جوانان در معرض کرونا

در همین راستا دکتر مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، درخصوص کرونای جهش‌یافته به «جهان صنعت» گفت: دو ماهی است که براساس تحقیقات صورت گرفته کرونای جهش‌یافته توسط یک مسافر وارد ایران شده است. متاسفانه این ویروس ۷۰ درصد مرگبارتر و مسری‌تر است. قدرت انتقال این ویروس به شدت افزایش یافته است. بنابراین مردم باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. مردم در اماکن فضای بسته و وسایل نقلیه عمومی حتما از دو تا ماسک سه‌لایه استفاده و از حضور در تجمعات و مهمانی‌ها پرهیز کنند. در چنین شرایطی بهتر است فردی به سفر نرود و همچنان حدالامکان در خانه بمانند. بهترین راه‌حل برای گریز از کرونای جهش‌یافته رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی افزود: طبق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت واکسن‌هایی که تا به امروز مورد تایید قرار گرفته روی این ویروس تاثیرگذار بوده است. بنابراین نیاز به نگرانی نیست، اگر واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام شود از انتقال این ویروس جلوگیری می‌شود، ضمن اینکه میزان مراقبت از کودکان را نیز افزایش داد.

افزایش میزان مرگ و میر

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر افزایش میزان مرگ و میر در کرونای جهش‌یافته انگلیسی بیان کرد: محققان پیش‌تر بر این تفکر بودند که میزان مرگ و میر بر اثر کرونای جهش‌یافته انگلیسی همانند ویروس معمولی یکسان است. در حالی که اخیرا براساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که میزان مرگ و میر نوع جهش‌یافته آن بیش از گذشته شده است. با این حال علاوه بر افزایش ۷۰ درصدی قدرت انتقال آن میزان مرگ هم افزایش یافته است.

مردانی اظهار کرد: همچنین ابتلای این ویروس در انسان‌های زیر ۲۰ سال بیشتر است زیرا سیستم ایمنی آنها با بزرگسالان متفاوت است، با این حال برای پیدا کردن دلیل محکم‌تر باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. نمونه کرونای قبلی بیشتر سالمندان را نشانه گرفته بود اما این ویروس جهش‌یافته نسبت به کرونای قبلی بیشتر افراد زیر ۲۰ سال و کودکان را مورد حمله قرار داده است. متاسفانه در آینده نه‌چندان دور باید منتظر افزایش فوتی‌ها در کودکان و نوجوانان باشیم و تنها راه مقابله با آن هم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و سرعت در روند واکسیناسیون است.

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: ویروس‌های دستگاه‌های فوقانی و تنفسی بسیار متغیر هستند. برای مثال ویروس آنفلوآنزا در طول سال چندین بار دچار تغییرهای کروموزمی می‌شود. به این معنا که اگر در این لحظه واکسن آنفلوآنزا استفاده می‌کنید برای مقابله با این بیماری، سال آینده با همان واکسن نمی‌توان به مقابله با  آنفلوآنزا پرداخت.

مردانی با اشاره به این که ویروس جهش‌یافته ماهیت کلی کرونا را تغییر نداده است، گفت: تغییراتی که در کروموزم‌های ویروس کرونا ایجاد شده است، کلیت و اصل این ویروس را تغییر نداده و به همین علت است که واکسن روی گونه‌های مختلف کرونا تاثیر مثبت دارد.

این فوق‌تخصص بیماری‌های تنفسی اظهار کرد: شرکت‌های سازنده واکسن امروز برای همسان‌سازی واکسن با گونه‌های جهش‌یافته کار سختی ندارند و صرفا کافی است جای چند پروتئین DNA ویروس را عوض کنند تا همسان‌سازی صورت گیرد. کارخانه‌های واکسن‌سازی با یک تغییر جزئی در الگوها به واکسن‌های جدید برای ویروس‌های جهش‌یافته دست پیدا می‌کنند.

کودکان در معرض آسیب بیشتر

در همین رابطه بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران درباره افزایش مراجعه کودکان مبتلا به کرونا در بیمارستان به «جهان صنعت» گفت: در حالی که تعداد مراجعه‌کنندگان و بستری‌ها در آذر ماه کاهش یافته بود اما میزان بستری افرادی که در سنین ۵ تا ۱۷ سال بودند، در این یک سال ثابت بوده و اخیرا این تعداد در حال افزایش است. براساس گزارش‌های جدید ویروس جهش‌یافته انگلیسی افرادی که دچار آن می‌شوند فعلاً هیچ علامتی ندارند و بستری‌شدگان آن نشانه‌ای از مجموع مبتلایان بی‌علامت هستند. این دسته متأسفانه در حال افزایش روزافزون بوده و از این‌رو نگران هستیم که بچه‌ها هدف اصلی و تازه ویروس کرونا در این ایام شده باشند.

وی افزود: متاسفانه این جهش گروه سنی نوجوانان و کودکان را مورد حمله قرار داده است. به همین خاطر تعاملات بیشتر بچه‌ها، نوجوانان و جوانان با یکدیگر و حضور آزادانه آنها به نگرانی جدی برای چرخش ویروس تبدیل شده است. از سوی دیگر، با وجود اینکه روند ابتلای گروه سنی ۵ تا ۱۷ سال به نسبت کل مبتلایان کاهشی نبود و در برخی زمان‌ها افزایش نیز داشته است، تعداد جان‌باختگان در این گروه سنی کاهشی بوده ولی از این لحظه هیچ چیز مشخص نیست.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 171508
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا