زنگ خطر امنیت غذایی

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حالی که رییس‌جمهور بر وفور مواد غذایی در کشور تاکید و اصرار کرد که سودجویی‌ها راه گرانی را هموار کرده است اما برخی واقعیت‌ها در این سخنان نادیده گرفته شده است. به این معنی که تولیدکنندگان و فعالان بازار مواد غذایی به ویژه مواد پروتئینی هفته‌هاست درباره به خطر افتادن امنیت غذایی به دلیل کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های دامی هشدار می‌دهند. بررسی‌هایی که از سوی فعالان اتاق بازرگانی تهران انجام شده نشان می‌دهد از طرف دیگر واردات اقلام اساسی از جمله کره و روغن و نهاده‌های دامی که مواد اولیه تولید اقلامی همچون مرغ و تخم‌مرغ هستند، در شش ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به شدت کاهش داشته است آن هم در زمانی که دولت مدام در مورد وضعیت مناسب کالاهای اساسی و واردات اقلامی همچون نهاده‌های دامی به کشور خبر می‌دهد.

اگرچه بی‌سر و سامانی وزارت صمت موجب ایجاد افزایش قیمت‌های عجیب و غریب در بازارهای مختلف شده و انتقاد کارشناسان را نیز برانگیخته است اما واقعیت این است که هشدار کارشناسان در مورد نابسامانی بازار نهاده‌های دامی که منجر به کمبود و گرانی کالاهای اساسی می‌شود، از سال گذشته مطرح شده است. به عبارتی فعالان بازار نهاده‌های دامی و تولیدکنندگان مواد پروتئینی از همان سال گذشته در مورد آشفتگی بازار نهاده‌های دامی و مشکلاتی که در خصوص ترخیص این کالاها وجود دارد، به دولت هشدار داده بودند و از در خطر قرار گرفتن امنیت غذایی مردم در دوران تحریم سخن می‌گفتند اما متاسفانه بی‌توجهی دولت نسبت به این موضوع که مشخص نیست از کجا آب می‌خورد، باعث شد این چالش به معضلی دائمی برای فعالان این حوزه تبدیل شود.

به این ترتیب در بخشی از بازار با اینکه پیش‌بینی می‌شد مرغداران هر کیلو گرم کنجاله سویا را با قیمت ۲۸۰۰ تومان و هر کیلوگرم دانه ذرت را با قیمت ۱۷۰۰ تومان دریافت کند، شاهد این هستیم که امروز قیمت هرکیلوگرم سویا بالاتر از ۱۰ هزار تومان و ذرت ۲۷۰۰ تومان عرضه می‌شود. با این قیمت‌های رشدیافته شرایط قیمت تمام‌شده هر کیلو تخم‌مرغ حدود ۱۴ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که به دلیل سیستم نابسامان توزیع و همچنین مشکلاتی که در حوزه تولید وجود دارد، قیمت تمام اقلام پروتئینی با احتساب گرانی‌های جدید در حوزه تامین مواد اولیه و همچنین نابسامانی‌های ارزی که منجر به افزایش هزینه‌های جانبی تولید شده است، محاسبه می‌شود.

کالاهای حمایت‌شده با ارز دولتی نباید گران شوند

 از این رو این روزها مردم با گرانی‌های بی‌رویه در این حوزه دست‌وپنجه نرم می‌کنند که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست چراکه اقلامی با افزایش قیمت قابل توجه روبه‌رو شده‌اند که با زندگی روزانه مردم سر و کار دارند. بر این اساس این انتظار از دولتمردان وجود دارد که گوش شنوا داشته باشند و دست‌کم در حوزه اقلام اساسی و مورد نیاز مردم سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که مصرف‌کنندگان به راحتی بتوانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را تهیه کنند. در غیر این صورت امنیت غذایی مردم در دوران تحریم با مشکل جدی مواجه خواهد شد و حتی خطر قحطی نیز در این خصوص وجود خواهد داشت.

مشکل تامین ارز نهاده‌ها

از این رو به نظر می‌رسد دولت باید بسیار جدی‌تر برای ساماندهی به بازار نهاده‌های دامی و اقلام اساسی وارد عمل شود چرا که این بازار نیاز به اقدامی سرعتی برای جلوگیری از آشفتگی هر چه بیشتر دارد. این در حالی است که نگاهی به آمارهای تولید و واردات نشان می‌دهد که وضعیت مناسبی در این حوزه حاکم نیست به طوری که تولیدکنندگان درباره وضعیت تولید محصولات پروتئینی در ماه‌های آینده هشدار می‌دهند و خواهان رسیدگی دولتمردان به وضعیت این بازار هستند.

در همین راستا کاوه زرگران عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در خصوص وضعیت ورود کالاهای اساسی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سالانه حدود ۱۴ میلیون تن گندم‌ و‌ شش تا هفت میلیون تن غلات در کشور تولید ‌می‌شود و در سایر محصولات مرتبط هم در بهترین شرایط حدود پنج میلیون تن تولید داریم. میزان تولید ۱۴ ساله غلات‌ ۲۲ میلیون تن‌ بود که در سال ۹۵ بهترین شرایط را داشته‌ایم. عدد متوسط سالانه تولید غلات بین ۱۶ تا ۲۴ میلیون تن است.

زرگران ادامه داد: در کشور در طول‌ مدت یک سال حدود ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن غلات مصرف‌ ‌می‌شود که برخی تولیدات داخلی و مابقی وارداتی است. در واقع با کسر تولید از مصرف به عددی حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن می‌رسیم که سهم واردات است.

وی با اشاره به آمار شش ماهه امسال در خصوص واردات کالا به کشور و مقایسه‌ با سال ۹۸ گفت: در خصوص روغن ۵۶ درصد کاهش تامین روغن خوراکی داشته‌ایم و با نگاه به بقیه آمار‌ها‌ به غیر از ذرت در همه اقلام دچار کاهش تامین بوده‌ایم به‌خصوص در‌ کنجاله سویا‌ که پیش‌بینی ‌می‌شود در نهایت در ماه‌های آینده مشکلات متعددی‌ در تامین کالاهای مختلف از جمله‌ مرغ رخ دهد.

درگیری تولیدکننده با بازار سیاه

زرگران همچنین با‌ اشاره به این نکته که واردات ذرت افزایش پیدا کرده، گفت: متاسفانه با وجود این افزایش همچنان یک بازار سیاه شکل گرفته است. به این ترتیب قیمت مصوب کالاها تا قیمتی که به دست تولیدکننده می‌رسد، دارای اختلاف قابل توجهی است. بنابراین این وضعیت نشان می‌دهد که سامانه‌های نظارتی و اقدامات انجام‌شده نتوانسته‌اند به خوبی عمل کنند به طوری که همچنان تولیدکننده نمی‌تواند مواد اولیه و نهاده‌های مورد نیاز خود را تامین کند.

زرگران با بیان اینکه در دو ماهه اخیر تامین‌ کالا در بازار محدود شده است، گفت: میزان واردات کاهش پیدا کرده که این یک زنگ خطر مهم است و تامین و انتقال ارز برای تهیه محصولات دامی بزرگ‌ترین مشکل موجود است. این در حالی است که لازم است در زمینه‌ تامین ارز برای واردات کلیه نهاده‌های مربوطه سریع‌تر اقدام و مشکل برطرف شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:‌ اقلام اساسی در شش ماهه ابتدایی سال ۹۹ نسبت به شش ماهه ۹۸ کاهش چشمگیری پیدا کرده و ایراد بزرگی که در این زمینه دیده ‌می‌شود از تامین کالا‌ها نشات می‌گیرد. روال کلی به این صورت است که ابتدا تامین ارز صورت می‌گیرد و سپس کالا ‌می‌آید.

به گفته وی، در یک سال اخیر این روند برعکس بوده‌ و ابتدا‌ باید کالا تخلیه‌ شود تا پس از آن ارز تامین شود. این روند نشان می‌دهد کالاهای وارد شده‌ در ماه‌های نخست ۹۹ ناشی از تامین ارز سال ۹۸ بوده است.

زرگران همچنین با تاکید مجدد بر این نکته که با ادامه یافتن روند فعلی در شش ماهه نهایی سال ۹۹ تامین بسیاری از کالاها با مشکل مواجه خواهد شد، گفت: لازم است به کل سیستم و به طور ویژه به بانک مرکزی که متولی تامین ارز است، هشداری جدی داده شود چرا که اگر تصمیم درست و مناسبی اتخاذ نشود، تبعات سنگینی در پی این وضعیت خواهد بود.

در همین راستا معاون اول رییس‌جمهور در جلسه بررسی مسائل مربوط به کالاهای اساسی و ضروری با اشاره به نارضایتی مردم از افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی و مورد نیاز مثل تخم‌مرغ در روزهای اخیر، بر ضرورت مدیریت و ساماندهی قیمت و نظارت دقیق بر بازار کالاهای اساسی و ضروری که با ارز دولتی مورد حمایت قرار می‌گیرند، تاکید کرد.

اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه حمایت از تولید‌کنندگان و نیز توجه ویژه و حمایت از مصرف‌کنندگان باید به صورت توأمان در تعیین قیمت‌ها مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد: تعیین قیمت باید به گونه‌ای باشد که تولید مقرون به‌صرفه باشد و در عین حال باید به این موضوع نیز توجه کرد که قیمت کالاهایی که بخش مهمی از سبد غذایی اقشار کم‌درآمد جامعه را تشکیل می‌دهد نباید به گونه‌ای تعیین شود که بر معیشت مردم فشار وارد شود.

جهانگیری از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت خواست با استفاده از ساز‌و‌کارهای مختلف نظیر مدیریت صادرات، برنامه‌ریزی لازم را برای ساماندهی تولید کالاهای مورد نیاز مردم نظیر تخم‌مرغ و جلوگیری از افزایش قیمت این دست از محصولات انجام دهند.

براساس دستور جهانگیری مقرر شد با اعمال محدودیت و تعیین عوارض بر صادرات تخم‌مرغ، قیمت این محصول در بازار کنترل شود و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز ماموریت یافت با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تعیین قیمت تخم‌مرغ نسبت به نظارت کامل بر بازار قیمت آن اقدام کند. همچنین مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برنامه‌ریزی لازم را برای واردات و تامین نهاده‌های دامی انجام دهد.

در ادامه می‌توان میزان واردات روغن، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی و همچنین درصد تغییر کاهش واردات در شش ماهه اول امسال را به روایت برخی جداول و نمودار‌ها مشاهده کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 137814
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا