زنجان؛ قطب دوم سنگ آهن کشور

 به گزارش جهان صنعت نیوز: این جلسه که تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری معادن سنگ آهن استان زنجان در روز مهندس برگزار گردید با حضور نمایندگانی از شرکت تهیه و تولید، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی، سرمایه‌گذاران حوزه فولاد و معدنداران آهن استان در قالب طرح کشوری احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس برگزار گردید.

استان زنجان دارای پتانسیل و قابلیتهای معدنی بالا به لحاظ تنوع ماده معدنی با کیفیت مناسب و اقتصادی بوده و حدود ۲۷ نوع ماده معدنی در استان کشف و به بهره برداری رسیده که از این حیث در کشور کم نظیر می‌باشد.

یکی از این مواد معدنی، سنگ آهن میباشد که تا کنون بیش از ۲۰ میلیون تن ازین ذخایر به قطعیت رسیده و احتمال می‌رود در صورت ادامه اکتشافات اصولی، این ذخایر به حدود ۱۰۰ میلیون تن نیز برسد. به همین علت بخش خصوصی در سالهای اخیر در این حوزه فعالتر شده و در زمینه احداث واحدهای کنسانتره سازی اقدامات خوبی انجام داده‌اند تا زمینه جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن فراهم گردد که در کنار آن، توسعه واحدهای احیا و گندله‌سازی و … میتواند تکمیل کننده زنجیره فولاد در استان باشد.با این حال در این استان در زمینه سنگ آهن هماتیتی به جز اقدامات ساده اکتشافی و بهره‌بردای و اخیرا خام فروشی ماده معدنی بصورت کلوخه به کشور عراق اقدام خاصی صورت نگرفته است.

لذا در حال حاضر تلاش بر این است که با ترغیب فولادسازان مهم کشور همچون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و … به حضور در استان و احداث واحد فرآوری سنگ آهن هماتیتی گامی مهم در جلوگیری از خام فروشی ماده معدنی و ایجاد ارزش افزوده برداشته شود. از طرفی به جهت مشکلاتی چون هزینه تولید بالا، نبود بازار مصرف مناسب با عیار ماده معدنی، سرمایه در گردش بالا و در کنار این مسائل شرایط جوی، معارضین محلی، راههای دسترسی نیز معدنکاری را با مخاطرات متعددی مواجه ساخته که رفع این مخاطرات بدون احداث واحد فرآوری میسر نخواهد بود که این موضوع مورد تاکید هر دو بخش دولتی و خصوصی قرار گرفت.

در همین راستا دکتر عظیمی به عنوان مجری طرح احیا و دکتر سلسانی به عنوان رئیس خانه معدن استان تلاش بسیاری جهت برگزاری جلسه مشترک بین معدنکاران و سرمایه‌گذاران و تبادل نظرات بصورت رو در رو و حذف واسطه‌ها انجام داده و با تشریح مزایای این طرح و انجام اقدامات مقدماتی در این زمینه با هماهنگی طرفین و پس از شنیدن نقطه‌نظرات و دغدغه‌های فعالان هر دو حوزه، برنامه‌ریزیهای لازم را صورت دادند. در پایان نیز مهندس آقاجانلو نماینده سازمان صمت استان نیز با تشریح مزایای این طرح و ترغیب و تشویق طرفین به همکاری با یکدیگر، استان زنجان را استانی مستعد جهت سرمایه‌گذاری معدنی و صنعتی برشمرده و خواهان حضور قویتر شرکت تهیه و تولید در سایر عرصه‌های معدنی استان گردید. ضمنا نماینده صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی نیز با بیان اقدامات حمایتی ان صندوق، آمادگی کامل صندوق را جهت حمایت از معدنکاران و سرمایه گذاران حوزه معدن و صنایع معدنی اعلام نمودند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 174050
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا