زبانه‌های فرونشست زمین به تاسیسات شهری اصفهان رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  علیرضا شهیدی اظهار داشت: میزان فرونشست در اصفهان به ۱۶/۵ سانتیمتر در سال رسیده و ممکن است به زیرساخت‌های شهری اصفهان آسیب جدی وارد کند.


رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی همچنین با اشاره به وجود بحران فرونشست در نیمی از دشت‌های کشور، گفت: از مجموع ۶۰۵ دشت کشور ۳۰۰ دشت دچار بحران فرونشست هستند، اما موضوع فرونشست در اصفهان به حادترین وضع ممکن رسیده است.

معاون وزیر صمت افزود: در خصوص تهران نیز نسبت به خطرات فرونشست دشت تهران از سال ۸۲ هشدار داده شده و هرسال میزان فرونشست با توجه به اقدامات انجام شده اعلام شده است که بیشترین آن به میزان ۳۰ سانتیمتر در سال بوده است.

وی افزود: خوشبختانه هم اکنون روند فرونشست در دشت تهران اندکی کاهش یافته، اما همچنان تمام نشده است، چراکه متأسفانه‌فرونشست مانند زلزله‌ای است که به مرور زمان اثراتش را شاهد خواهیم بود و زمانیکه شکستگی‌ها و شکاف‌ها به سطح زمین رسید تازه متوجه می‌شویم که در منطقه‌ای فرونشست‌اتفاق افتاده است و آن زمانی است که آبخوان آسیب دیده و از بین رفته است.

زمان لازم برای بازسازی آبخوان تا چند هزار سال است

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی زمان لازم برای بازسازی آبخوان را تا چند هزار سال دانست و افزود: متأسفانه اگر در منطقه‌ای‌فرونشست رخ داده و آبخوان بمیرد حیات گیاهی و جانوری منطقه از بین خواهد رفت.

شهیدی مدیریت منابع آبی و برداشت از منابع آب زیر زمینی را مهمترین عامل در حفظ یا تخریب آبخوان و ایجادفرونشست اعلام کرد و افزود: در تهران با توجه به اینکه میزان بارندگی‌ها در چند سال اخیر نسبتاً بد نبوده استفاده از منابع آب زیرزمینی کاهش یافته است که موجب کاهش روند فرونشست شده است، اما همچنان خطرفرونشست در اطراف شهر تهران و اکثر شهرهای بزرگ جدی و تهدید کننده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 204525
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا