رییسی کاندیدا نمی‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: هرچه باشد او شانزده میلیون رای از انتخابات قبلی در جیبش دارد و در این مدت نیز به واسطه اقدامات و مواضع‌اش در قامت رییس دستگاه قضا به میزان محبوبیت خود افزوده است. اکثر سیاسیون در جریان اصولگرایی در این مورد اتفاق نظر دارند که کاندیداتوری رییسی به معنای رسیدن به اجماع و تحقق رویای وحدت است.

ورود او اما در ماه‌ها و هفته‌های اخیر تبدیل به یک معما شده است. از سویی ماموریت ناتمام وی در دستگاه قضا و منعی که گفته می‌شود منصوبان مقام معظم رهبری در دستگاه‌های اجرایی از کاندیداتوری پیش از استعفا دارند، گرفته تا ریسک عرضه خود در انتخابات و سپردن سرنوشت سیاسی به دست مردم.

سیاسیون در جبهه اصولگرایی هرچه در توان دارند برای راضی کردن رییسی و حذف موانعش از مسیر کاندیداتوری گذاشته‌اند. اظهارات صریح شورای وحدتی‌ها برای حمایت از رییسی و جمع کردن نامه توسط پایداری‌چی‌های مجلس برای دعوت از وی شاهد این مدعا است. گروه خواهان کاندیداتوری رییسی برای رسیدن خود به مقصود از انتشار شایعات پی‌درپی با مضمون تمایل شخصی رییسی به کاندیداتوری نیز دریغ نمی‌کنند. اما این شایعات حداقل تا اینجای کار تکذیب شده است. مثلا همین دیروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، آب پاکی را روی دست این گروه ریخت و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا آقای رییسی در انتخابات کاندیدا می‌شوند گفت: «انجام خدمات کاملا موفقیت‌آمیز در قوه قضاییه و در دوره تحول از آغازین روزهای مسوولیت آیت‌الله رییسی بوده است. ایشان با برنامه تحول و جامع مسوولیت قوه قضاییه را قبول کردند و روند اقدامات ایشان مشخص و منطقی و به دور از کار تبلیغاتی بوده و طی می‌کند.»

وی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: «آنچه اطلاع دارم ایشان در دیداری که با دانشجویان داشتند همین سوال را از ایشان پرسیدند و ایشان پاسخ دادند که من به جز قوه قضاییه به مساله دیگری فکر نمی‌کنم. ما هم شاهد هستیم که ایشان به صورت شبانه‌روزی تمام توان و انرژی خود را مصروف قوه قضاییه می‌کنند و تا امروز نه ایشان نظر دیگری داشتند و نه ما رویکرد دیگری را مشاهده کردیم.»

بر این اساس، روشن شد که تلاش‌های صورت گرفته برای راضی کردن رییسی تا‌کنون به نتیجه نرسیده است، اما به معنی آن نیست که رقبای سیاسی وی از جمله محمدباقر قالیباف که در صورت کاندیدا نشدن رییسی خود را نزدیک‌ترین فرد به کرسی پاستور می‌داند، می‌توانند امیدوار باشند. دلیلش نیز آن است که برخی از اصولگرایان مشخصا در شورای وحدت تمایل دارند که رییسی حتی در صورتی که شخصا کاندیدا نشد، در انتخاب گزینه مورد اجماع اعمال نفود و اظهارنظر کند. به گمان این گروه حضور رییسی در چرخه تصمیم‌گیری ظرفیت مورد اجماع بودن او را به گزینه انتخابات منتقل کرده و وحدت را ممکن می‌سازد. بدیهی است که خروجی این تشکل اصولگرایی که امید به تفاهم آن با شورای ائتلاف روز‌به‌روز کمتر می‌شود، قالیباف نخواهد بود. اینکه در نبود قالیباف و رییسی، گزینه اصلی اصولگرایان کیست اما سوالی بی‌جواب است که از حالا و حداقل تا قبل از دقیقه ۹۰ انتخابات نمی‌توان به آن پاسخ داد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 172412
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا