رییسی رییس‌جمهور شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: به باور بسیاری از تحلیلگران، رییسی به دلایل مختلفی دوران سختی خواهد داشت و این سختی اگر با تدبیر و همراهی قوا سهل نشود، بیش از دولت محترم به مردم فشار خواهد آورد. اراده راسخ و توجه به توصیه‌های دیروز رهبری، همچنین همراهی و همسویی قوا و سایر کانون‌های قدرت البته این نوید را می‌دهد که چهار یا شاید هم هشت سال پیش‌رو چشم‌اندازی بهتر از سال‌های قبل داشته باشد.

حکم تنفیذ

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکم تنفیذ، حضور پرمعنا و عزت‌آفرین مردم در انتخابات و انتخاب شخصیتی مردمی، پرهیزگار و دارای سوابق درخشان مدیریت را نشانه عزم راسخ ملت بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب یعنی مسیر عدالت، پیشرفت و آزادی دانستند و با اشاره به آمادگی کشور برای حرکت جهشی در همه عرصه‌ها، بر رفع موانع تولید، تقویت پول ملی، توانمندسازی قشرهای متوسط و پایین جامعه و حرکت پرشتاب به سمت جایگاه شایسته کشور تاکید کردند.

در این حکم آمده است: «امروز میهن عزیزمان، تشنه خدمت و آماده حرکت جهشی در همه عرصه‌ها و نیازمند مدیریتی با کفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت، به ویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملی را بجد دنبال کند، و قشرهای متوسط و پایین جامعه را که سنگینی مشکلات اقتصادی بر دوش آنهاست، توانمند سازد؛ مدیریتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادی و معنوی ملت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد.»

در ادامه این حکم آمده است: «اکنون با تشکر از مردم عزیز و با پیروی از گزینش آنان، رای به عالم فرزانه و خستگی‌ناپذیر و کارآزموده و مردمی، جناب حجت‌الاسلام آقای سیدابراهیم رییسی را تنفیذ و ایشان را به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم و از خداوند متعال توفیق و سربلندی ایشان و همکارانشان را مسالت می‌نمایم و یادآوری می‌کنم که رای ملت و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب ادامه داشته باشد که به فضل الهی چنین خواهد بود انشاءالله.»

نشانه تنوع سیاسی

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در سخنانی در مراسم تنفیذ، با مسالت از خداوند متعال برای مبارک گرداندن این روز پرامید برای مردم و کشور، حضور ملت در انتخابات ریاست‌جمهوری را کاملا پرمعنا و نماد مردم‌سالاری دینی خواندند و با تشکر از «رییس‌جمهور و دولت دوازدهم»، برای آقای رییسی و همکاران دولت جدید نیز توفیق و عنایت ویژه الهی آرزو کردند.

ایشان، مراسم تنفیذ را متکی بر قانون اساسی و رسم بنیانگذاری شده به‌دست امام خمینی(رض) برشمردند و افزودند: این مراسم، مظهر موضوع بسیار مهم «جابه‌جایی عقلانی، آرام و متین» در قوه‌مجریه و در واقع در مدیریت کشور است.

رهبر انقلاب، وجود تنوع سیاسی را از دیگر مضامین بسیار مهم مراسم تنفیذ خواندند و افزودند: گرایش‌های مختلف سیاسیِ دولت‌ها، نشان‌دهنده تنوع سیاسی در کشور و این واقعیت نشانه آزادی و سلامت انتخابات است.

ایشان با اشاره به برگزاری انتخابات در سلامت و امنیت کامل، از همه دستگاه‌های برگزارکننده انتخابات و تامین‌کننده نظم و امنیت و به طور ویژه از ملت عزیز ایران صمیمانه تشکر کردند و افزودند: از مدت‌ها پیش توطئه تحریم انتخابات در محافل سیاستگذاری دشمنان طراحی و دنبال می‌شد و در داخل هم عده‌ای از روی غفلت و عده‌ای شاید از روی غرض همین خط را دنبال می‌کردند اما ملت پاسخ قاطع داد و با توجه به اوضاع و احوال، مشارکت خوبی در انتخابات داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جابه‌جایی قدرت در قوه مجریه را امیدآفرین برشمردند و گفتند: حضور افراد جدید با اراده‌های تازه و ابتکارات نو، برای همه به خصوص جوانان امید می‌آفریند که این امیدواری بسیار مغتنم است.

ایشان افزودند: این جابه‌جایی برای صاحبان فکر و نظر و اندیشه نیز فرصتی است که با دقت و تأمل، خطاهای دوران گذشته را پیدا کنند و راه‌حل ارائه دهند.

کلید حل مشکلات

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تکیه بر ارزش‌های انقلاب در تبلیغات انتخاباتی آقای رییسی تاکید کردند: این مسیر درست باید ادامه یابد چرا که ملت را به حقوق اساسی خود می‌رساند و ایران را در جایگاه شایسته قرار می‌دهد.

ایشان در همین زمینه افزودند: ارزش‌های انقلاب مفاهیم موهومی نیست بلکه در سخنان امام بزرگوار، به طور روشن و مکرر بیان شده و باید همین سخنان ملاک قرار گیرد و دنبال شود.

رهبر انقلاب، ورود ملت به مسائل مختلف را کلید اصلی حل مشکلات خواندند و افزودند: پیگیری ارزش‌های انقلاب موجب افزایش انگیزه‌های مردم و ورود آنان به میدان می‌شود که این حضور بی‌بدیل و بی‌جایگزین، بسیار مغتنم و کارگشاست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تبدیل مردم را از یک جمع منفعل و پراکنده به مجموعه‌ای متحد، پرانگیزه، هدفدار و آرمانخواه، هنر اصلی انقلاب و امام خواندند و افزودند: هر عامل و عنصری که بتواند اتحاد، انگیزه و امید ملت را افزون و مردم را وارد میدان کند، مغتنم است که ارزش‌های انقلاب این ویژگی تعیین‌کننده را دارد.

رهبر انقلاب با اشاره به شعارهای انتخاباتی آقای رییسی مبنی بر «مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن»، گفتند: مردمی بودن موضوع بسیار مهمی است و رییس‌جمهور محترم و همکارانشان باید تلاش کنند این شعار در واقعیت محقق شود و به معنی واقعی و بدون در نظرگرفتن امتیازهای طبقاتی و گروهی، در میان همه مردم باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطر نشان کردند: البته حضور در میان مردم نباید موجب غافل شدن از ارتباط با نخبگان شود و ارتباط و تبادل نظر با نخبگان، لازم و مفید است.

وفاق ملی و نگاه ملاطفت‌آمیز

رهبرانقلاب با تاکید بر اینکه دولت باید مظهر وفاق ملی و نگاه ملاطفت‌آمیز به عموم مردم باشد، افزودند: یکی از کارهای مهمی که به مردمی بودن دولت کمک می‌کند، تعهد به گفت‌وگوی صادقانه و بدون پیرایه‌های سیاسی با مردم است. باید با مردم صادقانه حرف زد، مشکلات و راه‌حل‌ها را گفت و توقعات را بیان کرد و کمک‌های لازم را نیز به مردم تقدیم کرد.

توصیه بعدی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دولت سیزدهم، شناخت ظرفیت‌های فراوان کشور و توجه جدی به آنها بود.

ایشان گفتند: این روزها از مشکلات و کمبودهای کشور گفته می‌شود که زیاد هم هستند اما ظرفیت‌های کشور در بخش‌های آب، نفت، معادن، بازار گسترده داخلی، همسایگان و استعدادها و آمادگی‌های حیرت‌آور جوانان، بسیار فراتر از مشکلات و فوق‌العاده هستند.

رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: بدون تردید با این ظرفیت‌ها می‌توان بر مشکلات غلبه کرد به شرطی که خوب شناخته و سپس با تلاش خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی به کار گرفته شوند.

مبارزه بی‌امان با فساد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی دیگر از جنبه‌های مردمی‌بودن را مبارزه بی‌امان با فساد و مفسد برشمردند و افزودند: آقای رییسی در مسوولیت قبلی، مبارزه با فساد را شروع کرد و اقدامات خوبی انجام داد اما اصل قضیه و بسترها و زمینه‌های فساد در قوه‌مجریه است که باید با آن به طور جدی مبارزه کرد.

ایشان فرارهای مالیاتی، انحصارهای بی‌دلیل، فعالیت‌های ناسالم سوداگرانه و سوء‌استفاده از ارز ترجیحی را نمونه‌هایی از موارد فساد برشمردند که باید با آنها با برنامه و پیگیری، مقابله کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حل مشکلات اقتصادی را نیازمند برنامه و حرکت براساس برنامه کلی طراحی شده دانستند و گفتند: با کارهای روزمره و اقدامات پیش‌بینی‌نشده نمی‌توان مشکلات را حل کرد ضمن آنکه همه بدانند حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است و مسوولان باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا این زمان هر چه ممکن است کوتاه‌تر شود.

سرعت تشکیل دولت

ایشان سرعت عمل در تشکیل دولت را ضروری خواندند و افزودند: شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت به تاخیر بیفتد بنابراین رییس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران شتاب به خرج دهند.

نکته پایانی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند موضوع جنگ تبلیغاتی بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش دشمنان برای تاثیرگذاری و مسلط شدن بر افکارعمومی کشورها از جمله مردم ایران از طریق جنگ نرم و جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای گفتند: اگر افکار عمومی یک ملت در اختیار بیگانه قرار گیرد آن ملت طبق میل بیگانه پیش خواهد رفت.

رهبر انقلاب با اشاره به وجود ضعف و کم‌کاری در کارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی در داخل کشور خاطر نشان کردند: باید در این مسائل قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کرد.

دست بوسی و شرط ادب

حجت‌الاسلام رییسی که از حالا به بعد باید رییس‌جمهور خطاب شود، در مراسم دیروز که در حسینیه امام خمینی برگزار شد با بیان اینکه شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از سوی رهبری انقلاب این بود که دست مبارک ایشان را می‌بوسیدم، گفت: به دلیل رعایت پروتکل‌ها این توفیق از من سلب شد. از درگاه خداوند شکر نعمت اعتماد مردم و رهبری انقلاب اسلامی به خود را به جای می‌آورم. خورشید تابناک مردم‌سالاری دینی بیش از ۴۰ سال است در این سرزمین با هدایت امام بزرگوار و با همت والای مردم بزرگ و وظیفه‌شناس ما طلوع کرده و مدل حکمرانی نوینی به عالم عرضه شده است.

وی افزود: در این مدل، امر دین در برابر دنیا، امر عزت در کنار رفاه به عالم عرضه شد تا بدانند پیوند معنویت با زندگی انسان معاصر را و اینکه دین می‌تواند در متن زندگی انسان معاصر حکومت و تمام شئون زندگی او را اداره کند. در یک کلام جمهوریت در کنار اسلامیت و استقلال در کنار آزادی در هم آمیخت.

رییسی ادامه داد: هرجا به رهنمودهای امام و رهبری و سیاست‌های نظام توجه شد کارها پیش رفت و امور انجام شد و آنجا که این توجه صورت نگرفت، اشکال و مشکل پیش آمد.

رییس‌جمهوری با تشکر از همه دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی تا امروز اظهار کرد: مردم با همه مشکلاتی که بود حماسه آفریدند و دشمنان را ناامید و دوستان را امیدوار کرد. در این حماسه همه مردم و اقشار نقش داشتند. پیر و جوان و همه گویش‌ها و اقوام و مذاهب در آن حضور داشتند که از همه به ویژه کسانی که مردم را برای حضور در انتخابات دعوت کردند به ویژه در رأس همه رهبری معظم انقلاب، قدردانی می‌کنم.

پیام مردم

رییسی با بیان پیام مردم در ۲۸ خرداد تحول‌خواهی و عدالت‌خواهی و مبارزه با فقر و تبعیض بود، تصریح کرد: پیام مردم پاسداشت از خون مطهر شهیدان و وصایای ارزشمند آنان و توجه به ارزش‌های نظام اسلامی و رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بود و این پیام مردم در انتخابات بود که با فساد مبارزه شود، عدالت حاکم شود و به روابط ناسالم اداری و هر آنچه که پیوندی با جامعه اسلامی ندارد پایان یابد.

 

وی افزود: پیام مردم تغییر وضعیت موجود بود. با توجه به رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی و تورم ۴۴ درصدی و افزایش سه برابری بدهی‌های دولت در پنج سال اخیر، وضعیت مردم را وضعیت مناسبی نمی‌بینیم چه به دلیل دشمنی دشمنان و چه به دلیل کاستی‌های داخلی.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اعتماد مردم هم در کنار آسیب‌دیدن وضعیت اقتصادی‌شان، آسیب دیده است، تصریح کرد: از دولت جدید آنچه مردم خواستند یک تحول است و این تحول اجتناب‌ناپذیر است و باید رخ دهد. برنامه دولت تحول است و مستند به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیش خواهد رفت. در این سند که رهبری معظم انقلاب اسلامی به خوبی نوشته‌اند هم وضعیت موجود ترسیم شده و هم وضعیت مطلوب و هم راه‌های رسیدن به آن. برای تحقق آن هم نیاز به حضور همه مردم و متخصصان داریم.

سفره مردم شرطی نمی‌شود

رییسی با بیان اینکه سفره مردم را شرطی نخواهیم کرد، گفت: ما وضعیت سفره مردم را به خارج از کشور گره نخواهیم زد. من به همه دولتمردان دولت دوازدهم خسته نباشید عرض می‌کنم اما کارهای زیادی همچنان پیش پای دولت است و ما یک برنامه تحولی آنی، فوری و کوتاه‌مدت برای مواجه با مسائل پیش‌رو مشخص کردیم و به سرعت با این موارد مواجه می‌شویم.

رییسی با بیان اینکه سفره مردم را شرطی نخواهیم کرد، گفت: ما حتما به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود اما حتما سفره مردم را شرطی نخواهیم کرد و به اراده بیگانگان گره نخواهیم زد. من به همه دولتمردان دولت دوازدهم خسته نباشید عرض می‌کنم اما کارهای زیادی همچنان پیش پای دولت است و ما یک برنامه تحولی آنی، فوری و کوتاه‌مدت برای مواجه با مسائل پیش‌رو مشخص کردیم و به سرعت با این موارد مواجه می‌شویم.

وی یادآور شد: امیدواریم که در این برنامه تحولی همه دغدغه‌مندان بدون نگاه به خط و جناح سیاسی و بدون توجه به قومیت و اینکه در کدام دانشگاه هستند، همه متخصصان در کنار هم نقش‌آفرینی کنند. تا با همکاری همه نخبگان وضع به نفع همه مردم تغییر یابد.

رییس‌جمهوری در پایان سخنانش تصریح کرد: پروردگارا خوب می‌دانی که حضور من در این عرصه به عنوان یک طلبه خدمتگزار به چه دلیلی انجام شد. اگر نبود خدمتگزاری به مردم و تحقق عدالت و مبارزه با فساد، حضور من در این عرصه از معنا خالی می‌شد.

وی ادامه داد: خدایا تو نیت و انگیزه ما را می‌دانی پس به ما در این عرصه مددرسانی کن. خدایا به برکت روز غدیر و ایام فعلی آنچه امیرالمومنین و پیامبر(ص) به مردم آموختند و صفات حکمرانان را به مردم آموختند، چه در این روز و چه در عهدنامه امام علی به مالک اشتر، در برخورداری از صفاتی که در این روز از سوی پیامبر(ص) و در آن نامه از سوی امام علی(ع) برای همه خدمتگزاران نظام اسلامی اعلام شده است، توفیق بده.

گفتنی است، رییسی بعد از پایان مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، به همراه حسن روحانی به نهاد ریاست‌جمهوری رفت و دفتر کار را از رییس‌جمهور سابق تحویل گرفت.

گزارش وزیر کشور

لازم به ذکر است که این مراسم با گزارشی که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور از روند برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری داد، آغاز شد. وی «قانون‌مداری، امانتداری، بی‌طرفی، امنیت کامل، رقابت سالم، مشارکت حداکثری و حفظ سلامت مجریان، داوطلبان و رای‌دهندگان» به منظور افزایش شور و نشاط سیاسی و مشارکت مردم را جزو اصول برگزاری انتخابات برشمرد و گفت: شورای نگهبان صحت و قانونی بودن انتخابات را بدون ابطال حتی یک صندوق رای اعلام کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 207166
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا