رونق تولید بدون تعامل با اقتصاد جهانی محال است

به گزارش جهان صنعت نیوز: سال ۹۸ در حال به پایان می رسد که شکست‌های زیادی در عرصه‌های سیاست و اقتصاد و حتی اجتماعی داشته است  با این احوال عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی مدعی شده با سیاست‌های اتخاذ شده شعار رونق تولید در سال ۹۸ محقق شد و امروز با رشد اقتصادی در بخش غیرنفتی روبرو هستیم. همتی معتقد است در سال ۹۷ رشد نفتی و غیر نفتی ما منفی شد اما امسال با تلاش نهادهای مختلف کار وسیعی برای تولید داخلی آغاز شد و به نتیجه رسید.


 این ادعای همتی در حالی مطرح شده که بنابر بررسی‌ها، تولید انواع خودرو در کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هم‌چنان روند کاهشی داشته به طوری که در ۱۱ ماهه امسال نیز شاهد افت ۱۲ و هشت دهم درصدی تولید در این بخش بودیم.
البته طی ۱۱ ماهه امسال ۷۶۲ هزار و ۱۷۸ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۲ و هشت دهم درصدی داشت. در این مدت ۶۹۶ هزار و ۶۹۰ دستگاه سواری تولید شد که این رقم نیز در مقایسه با تولید سواری در ۱۱ ماهه ۹۷ کاهش ۱۴ و نیم درصدی را تجربه کرد.

در زمینه صادرات و واردات طبق گفته رئیس‌ کل گمرک، صادرات ۱۱ماهه به ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید اما ۳۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار هم واردات داشتیم که تراز تجاری کشور را منفی کرد. البته رئیس‌گمرک اعتقاد دارد، در صورتی که صادرات برق به کشورهای همسایه و خدمات فنی مهندسی را به آن اضافه کنیم قطعا تراز تجاری کشور مثبت خواهد بود.
از واردات انجام شده، فقط ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اقلام ضروری بوده و در این شرایط سخت تحریمی، ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صرف واردات کالاهای غیر ضروری و لوکس شده است.

 در زمینه کشاورزی هم در شش ماهه دوم سال رشد ۳ درصدی داشتیم و بررسی آمارهای واردات روغن خام و دانه‌های روغنی طی پنج سال گذشته نشان می‌دهد در مجموع کشور حدود ۳/۳ میلیارد دلار در هر سال صرف واردات روغن و دانه‌های روغنی می‌شود.

محمد قلی یوسفی استاد دانشگاه تهران در خصوص ادعای همتی به جهان صنعت نیوز می گوید:باید بررسی کرد که تولید مورد نظر آقای همتی دقیقا چه مواردی را شامل شده است  اگر نظرشان تولید فقر ،نابرابری و بی عدالتی و تورم باشد بله موفق به دستیابی آن شدند ولی آنچه بر هر بیسوادی روشن و آشکار است رکود اقتصادی ایران روز به روزبیشتر شده است. در شرایطی که تمام دنیا ما را از چرخه تعاملات و اقتصاد خود حذف کردند چگونه سیستم مدیریتی داخل کشور حرف از افزایش تولید می‌زند.

یوسفی در ادامه افزود: البته کسی انتظار ندارد که مسئولین بیایند و از ناکامی‌های ایران در عرصه اقتصادی بگویند و واقعیت‌ها را برای مردم آشکار کنند. مسئولین با امید دادن به مردم و آمار نادرست به امید بخشی میان مردم می پردازند ولی در واقع چنین نیست و بهتر است با مردم صادق باشند چونکه با روشن شدن موضوع مردم به دولت و مدیران بی اعتماد می‌شوند.

وی در خصوص مشکلات اقتصادی ایران گفت: مشکلات اقتصادی ایران چنان در هم تنیده شده است که با خوب کار کردن یک نهاد و دو نهاد نمی‌شود آن را درست کرد. ارزیابی عملکرد مثبت چند ارگان نمی‌تواند گرهی از کار دولت باز کند. همانظور که می‌دانید اقتصاد ایران دو مشکل اساسی دارد یکی اصلاح بنیادی نظام تصمیم گیری و دوم عدم تعامل سازنده با دنیا.

این کارشناس صنعت و تولید افزود: گره های  ساختاری در اقتصاد کشور با اصلاح قانون اساسی امکان‌پذیر است. فعالیتهای اقتصادی دولت مکانیسم افزایش قیمت ها را دچار خلل کرده و این روند به بالا رفتن نرخ تورم انجامیده و این یعنی کوتاهی دست مردم از تامین اقلام اساسی.

وی در ادامه افزود: دولت باید اجازه دهد بخش خصوصی با اختیارات بیشتری دارد عرصه اقتصادی شود. تا وقتی قانون اساسی  به دولت اختیارات داده است نمی توان به رونق تولید و شکوفایی صنایع فکر کرد، اکثر صنایع ایران متعلق به دهه ۴۰ است که نیاز به احیاء و به روز شدن دارند .

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است درآمد نفتی نباید صرف هزینه‌های جاری دستگاه دیوانسالاری عریض و طویل شود. ما در طول این سال‌ها به دلیل عملکرد بد دولت‌ها و به دلیل تحریم‌های طولانی‌مدت نتوانسته‌ایم از درآمدهای نفتی به‌عنوان سرمایه‌ای در بخش عمرانی و زیرساختی اقتصاد استفاده کنیم.

یوسفی با انتقاد به عدم تخصیص درست منابع می‌گوید: بروکراسی فسادآور و وجود قدرت‌های موازی در جامعه مانع ازقرار گرفتن اهداف رونق تولید و  شکوفایی صنایع در مسیر درست خود می شوند. وجود رانت در ساختار اقتصادی ایران بزرگترین ضربه به رونق تولید است.

وی تاکید می‌کند: تحریم‌ها تعاملات کشور را با دنیا کاهش داده در چنین شرایطی سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند با ورود به کشور سرمایه‌گذاری کند، وقتی نتوانیم ماشین آلات و تجهیزات به روز برای خطوط تولید و کارخانجات وارد کنیم تولیدی نخواهیم داشت بنابراین ادعای تحقق شعار رونق تولید هم محقق نخواهد شد.

استاددانشگاه تهران بهبود وضعیت تولید را منوط به واگذاری یک سری اختیارات به بخش خصوصی بر اساس  اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و افزود: در ایران بخش خصوصی آنقدر  قوی نیست که بتواند صنایع بزرگ را اداره کند، برای حل این مشکل باید تعاملات با جهان اصلاح شود و کشور در مسیر  ایجاد تعامل به تجهیز صنایع خود بپردازد.

وی با انتقاد به دیپلماسی خارجی ایران گفت: کشور باید با مذاکره مشکلات سیاست خارجی را رفع کند تا به ایجاد بحران‌های داخلی ختم نشود ،اینکه ترامپ اشتباه کرده و از تعهدات برجام خارج شده را ایران با یک اشتباه بزرگ‌تر نباید جبران کند. سیاستمردان به فکر رفاه مردم باشند و تصمیماتی اتخاذ نکنند که معیشت ملت به خطر بیفتد.

یوسفی تاکید کرد: اقتصاد ما در گرو اقتصاد جهان است و باید برای ساختن اقتصاد پویا با جهان تعامل داشت و این هدف با انعطاف در سیاست خارجی محقق می‌شود. تا کنون با سرسختی‌هایی که ایران از خود نشان داده چیزی جر بیکاری،رکود،تورم و اتلاف انرژی به دست نیاورده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 95333
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا