رونق بازارچه‌های مرزی کوله‌بری را حذف می‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امیر محمد پرهام فر، مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در ستاد مبارزه با قاچاق گفت: طرح شناسایی کالای قاچاق در بازار کالاهای لوازم خانگی (مانند یخچال و یخچال فریزر، ماشین لباس شویی، ماشین ظرفشویی، دستگاه ماکروویو و …) به طور کامل اجرا شده و در حال حاضر کالاهای موجود در سطح عرضه، واحدهای صنفی یا انبارهایی که فاقد شناسه هستند طبق قانون قاچاق محسوب شده و قابلیت برخورد را دارند اما به جهت شرایط جامعه و شیوع کرونا هنوز هماهنگی و آمادگی لازم بین دستگاه‌ها برای مقابله وجود ندارد.

وی ادامه داد: به طور کلی مشکلی در جهت برخورد نداریم و ممکن است به زودی مقابله با کالای قاچاق اجرایی شود. این موضوع در برنامه قرار دارد اما زمان اجرایی شدن آن را هنوز اعلام نکرده‌ایم.

برخورد با سیگارهای فاقد شناسه رهگیری؛ به زودی

پرهام فر با بیان اینکه به زودی برخورد با سیگارهای فاقد شناسه و سیگارهای قاچاق انجام خواهد شد، اظهار داشت: نشان‌های اصلی قاچاق سیگار از قبل توسط وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق مشخص شده و حتی مشکلی از جهت داشتن یا نداشتن شناسه نیز وجود ندارد چراکه برخی از برندها اساساً قاچاق هستند.

وی ادامه داد: طرح رهگیری دخانیات از اول اسفند ۹۸ کلید خورد و از اول شهریور ماه امسال نیز به صورت سراسری توسط تمامی تولید کنندگان دخانیات اجرایی می‌شود. برخورد در سطح عرضه نیز جز اولویت‌های ماست که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

پرهام فر درباره طرح مبادلات بازارچه‌های مرزی، گفت: کوله بری فرایندی غیر قانونی است و ما نمی‌توانیم آن‌را قانونی کنیم اما برای کمک به معیشت مرزنشینان بازارچه‌های مرزی ایجاد شده است که کاملاً قانونی است و درحال حاضر آئین نامه نیز برای آن وجود دارد اما بر سر راه آن موانعی وجود دارد. به ویژه آنکه یکی از دستگاه‌ها وظیفه خود را در این باره به نحو احسن انجام نمی‌دهد. آن دستگاه هم برای خود استدلال‌هایی دارد اما این آئین نامه را هیئت وزیران تصویب کرده است و تاکید ما براین است که مصوبه هیئت وزیران به صورت کامل پیاده شود. یک بار هم قول همکاری دادند اما در مقام اجرا همکاری شکل نگرفت.

وی ادامه داد: آئین نامه فعالیت بازارچه‌ها در سال ۹۶ و ۹۷ و حتی مجدداً در سال ۹۸ نیز اصلاح شد تا این اقدام عملیاتی شود. اگر این همکاری صورت بگیرد مسیر مبادله کالا در بازارچه‌ها و مبادی ملوانی یعنی گمرکات ملوانی هموار می‌شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در مصوبه هیئت وزیران ثبت آماری منشأ ارز واردات اقلام بازارچه‌های مرزی، توسط بانک مرکزی پیش بینی شده بود. چراکه ثبت سفارش این اقلام در بازراچه های مرزی ممنوع است و قرار شد به جای ثبت سفارش، ثبت آماری منشأ ارز برای این اقلام توسط بانک مرکزی فراهم شود.

بازارچه مرزی می‌تواند کوله بری را حذف کند

پرهام فر با بیان اینکه ما نمی‌توانیم کوله بری را تأیید کنیم، گفت: در بازارچه مرزی کوله بری معنی ندارد، بلکه کالا در خود بازارچه و به صورت قانونی مبادله می‌شود به این صورت که مرزنشینی که دارای کارت مرزنشینی است، با آن کارت می‌تواند در یک سقف معافیتی کالایش را از طریق بازارچه مرزی وارد کند. اگر این اتفاق بیفتد عملاً کوله بری حذف می‌شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: هدف از رونق بازارچه مرزی این است که شخص مرز نشین به جای آنکه واردات کالا را از مسیرهای صعب العبور انجام دهد، این کار را در بستر قانون و زیر چشم دولت انجام می‌دهد. این معافیت در گمرکات رسمی داده نمی‌شود و اگر موانع اجرای آئین نامه هیئت وزیران برداشته شود یک محیطی کاملاً آرام و سالم ایجاد می‌شود و عملاً باعث می‌شود که کوله بری به سمت فعالیت صحیح در بازراچه های رسمی برود.

وی افزود: از سر گیری رونق بازارچه‌های رسمی در کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و … باعث از بین رفتن کوله بری می‌شود و در صورت رونق این بازارچه‌ها دیگر نیازی نیست تجارت از طریق کوله بری انجام شود که خدای ناکرده مرز نشین ما یا از طریق سرما از دنیا بروند و یا نیروی انتظامی بخواهد با آنها برخوردی را انجام بدهد بلکه تجارت از طریق جایی صورت می‌گیرد که گمرک، نیروی انتظامی و دولت حضور دارند.

پرهام فر تنها مانع پیش روی رونق بازارچه‌های مرزی را تعلل بانک مرکزی عنوان کرد، گفت: ما بستر قانونی را برای رونق دادن به بازارچه‌های مرزی داریم اما مشکل اصلی این است که ثبت آمار انجام نمی‌شود اگر بانک مرکزی در ثبت آمار همکاری کند واردات کالا از این قسمت نیز شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در آئین نامه مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۷ و ۹۸ این موضوع پیش بینی شده بود. بانک مرکزی نیز در اسفند ۹۸ قول همکاری را داد ولی اجرایی نشد. در حال حاضر تنها مشکل ما ثبت آماری است و اگر حل شود امکان از سرگیری فعالیت در بازارچه‌های مرزی وجود دارد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 127483
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا