روز کابوس وار بورس‌های جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نقل از بلومبرگ، رکود اقتصادی در قاره سبز با وجود بازگشایی بخش های مختلف اقتصادی و واکسیناسیون ادامه دارد تا جایی که مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش اولیه خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در نخستین فصل سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر این اساس، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی ۰.۶ درصد و منفی ۰.۴ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۰.۱ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.


وزارت بازرگانی آمریکا آمار اولیه سه ماهه نخست امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۶.۴ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲.۴ درصد بیشتر از رشد سه ماهه قبل و ۰.۳ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.  این رشد اقتصادی که سومین رشد فصلی متوالی ثبت شده این کشور بوده است، بیش از همه تحت تاثیر رشد نیرومند بخش سرمایه گذاری های ثابت و تقاضای مصرفی قرار گرفته است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در اروپا در گزارشی اعلام کرد که انتظار دارد میزان شیوع ویروس کرونا در قاره سبز تا یک ماه آینده کاهش پیدا کند. با این حال نگرانی ها از ورشکستگی گسترده کسب و کارها کماکان به قوت خود باقی مانده است چرا که در نتیجه محدودیت های کرونایی، این شرکت ها ناچار شده اند مقادیر زیادی استقراض کنند و در صورت تداوم نیافتن حمایت های دولت ها و بانک های مرکزی، شمار بیکاران بالا خواهد رفت.  

نگرانی از وضعیت هند به دلیل فروپاشی نظام درمانی این کشور در مواجهه با کرونا شدت گرفته چرا که گونه جهش یافته هندی دارای شدت شیوع و قدرت کشندگی بالایی است. برخی کشورها ممنوعیت هایی برای ورود اتباع هندی و تجارت با این کشور وضع کرده و پروازها از مبدا و به مقصد هند را متوقف کرده اند. از آنجایی که هنوز کارایی واکسن های فعلی در برابر گونه هندی مورد تردید است، شیوع آن در جهان می تواند دور تازه ای از محدودیت های سراسری را رقم بزند.  

با افزایش حجم فعالیت های تجاری و احیای تدریجی سطح تقاضا میزان سودآوری شرکت های بزرگ بورسی مجددا رو به افزایش است. نتایج یک بررسی صورت گرفته نشان می دهد بیش از سه چهارم شرکت های لیست شده در شاخص اس اند پی ۵۰۰ آمریکا، در سه ماهه نخست امسال سودآوری بیشتری از چیزی داشته اند که قبلا برای آن ها پیش بینی شده بود. علاوه بر شرکت های بزرگ آمریکایی، وضعیت برای شرکت های اروپایی نیز در نخستین فصل سال نسبت به فصل قبل بهتر شده است.  

میزان فروش خانه های جدید آمریکا در ماه مارس با افزایشی قابل توجه نسبت به ماه قبل به یک میلیون و ۲۱ هزار واحد رسید که این افزایش حتی از پیش بینی ۸۴۶ هزار واحدی نیز بسیار بیشتر بوده است. این میزان که بالاترین رکورد ثبت شده از آگوست سال ۲۰۰۶ بدین سو محسوب می شود بیش از همه به لطف افزایش ۴۰.۲ درصد سالانه در مناطق جنوبی رقم خورده و ایالت های غرب میانه نیز با رشد ۳۰.۷ درصدی در رده بعدی قرار دارند.  

برخی گزارشات حاکی از برنامه دولت جو بایدن برای افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان به رقم عجیب ۳۹.۶ درصد است که این رقم دو برابر نرخ مالیاتی فعلی محسوب می شود. کارشناسان هشدار داده اند رسیدن مالیات بر درآمد افراد دارای بیش از یک میلیون درآمد در سال به نرخ فوق می تواند زمینه ساز دور تازه ای از فرار سرمایه شود به ویژه آن که بسیاری از نقاط جهان با هدف خروج سریع تر از رکود کرونایی، مشوق های جذابی را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته اند.

شماری از چهره های جمهوری خواه مخالفت خود را با تداوم اجرای بسته های حمایتی جدید در آمریکا توسط دولت بایدن بیشتر کرده اند. لری کودلو- مشاور اقتصادی دولت در دوره ترامپ- دو بسته حمایتی اخیر را یک مسکن موقت برای تقویت رشد اقتصادی دانسته که در بلند مدت به نفع کشورهایی نظیر چین و به ضرر خود آمریکا است. او از اعضای جمهوری خواه در سنا و کنگره خواست تا جلوی تصویب و اجرایی شدن بسته های عظیم محرک جدید را بگیرند.  

تاکنون بیش از ۱۵۱ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۳۴۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۱۸۸ هزار و ۵۰۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۸۹ هزار و ۸۰۷ نفر، برزیل با ۴۰۱ هزار و ۴۱۷ نفر، مکزیک با ۲۱۶ هزار و ۴۴۷ نفر، هند با ۲۱۱ هزار و ۸۳۵ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۵۱۷ نفر بوده است.

دریک هالپینی – تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در بانک میتسوبیشی – گفت: به طور کلی هنوز ریسک های زیادی در بازارهای مالی وجود دارند که روند معاملات را دست کم تا نیمه نخست امسال تحت تاثیر خود قرار می دهند. وضعیت کرونا هنوز مایه نگرانی بزرگی است به ویژه آن که هنوز نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که واکسن های موجود در برابر گونه های جهش یافته ویروس هم کارایی بالای خود را حفظ کرده اند. اینکه تنش های ژئوپلتیکی تا چه حد مناسبات تجاری را تحت تاثیر قرار دهند هم مهم است.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۸۷۴.۸۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۷۲ درصد ریزش تا سطح ۴۱۸۱.۱۷ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۸۵ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۹۶۲.۶۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۱۲ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۶۹.۸۱ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۱۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۳۵.۹۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با عقبگرد ۰.۵۲ درصدی در سطح ۶۲۶۹.۴۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۰۹ درصد پایین رفت و به ۸۸۱۵ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۸۳ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۸۱۲.۶۳ واحدی پایین رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ‌کنگ ۱.۹۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۷۲۴.۸۸ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” کاهش ۰.۷۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۲۳.۴۹ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۸ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۰۲۵.۸۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۱.۴۸ درصد ریزش به ۶۳.۴۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۱.۲۳ درصدی به ازای ۶۷.۲۵ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با ریزش ۰.۲۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۶۸.۶۶ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۵۴ درصدی به ازای ۲۵.۹۴ دلار مبادله شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 186703
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا