روزهای سختی را سپری کردم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حریرچی تهران را در وضعیت خطر می‌داند و گفته افزایش مبتلایان به کرونا به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است. در همین راستا چندی پیش روحانی از ۱۵ تیر استفاده از ماسک را در اماکن عمومی اجباری کرده است. در صورتی که دولت هیچ‌گونه خدمات رایگانی به مردم نداده است حتی یک ماسک رایگان هم در اختیار مردم نگذاشته است. دولت با بازگشایی اماکن، طرح ترافیک و مدارس نشان داد که تنها نگران چرخ اقتصاد کشور است نه سلامت مردم. حال مدام از رعایت فاصله اجتماعی می‌گوید. چه بسا در این ایام قیمت برق، آب و گاز را هم به صورت پنهانی افزایش داده است. اگر به همین منوال پیش رویم زمستان سختی در پیش خواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت هم از ابتلای دو هزار و ۴۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسید.

زنگ خطر در تهران

اخیرا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متاسفانه با روند کنونی موارد ابتلا به کرونا، در حال بازگشت به روزهای بحرانی اسفند ۹۸ هستیم.

همچنین ایرج حریرچی با اشاره به اینکه مجبور هستیم بازگشایی‌ها را انجام دهیم، گفت: اما وقتی بازگشایی‌ها انجام می‌شود باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. اخیرا یکی از عواملی که منجر به مرگ‌و‌میر شده با توجه به فاصله یک ماهه از تعطیلات عید فطر و برگزاری جشن‌ها در برخی استان‌ها مانند خوزستان، هرمزگان،‌ بوشهر، کردستان،‌ کرمانشاه و آذربایجان که پیک‌های بیماری هم در آنهاست، سبب شده است که به آمار ۱۶۲ مرگ در روز (آمار روزانه فوتی‌های کرونا در روز گذشته) برسیم.

وی در ادامه گفت: فرض کنید اگر این عدد ۱۶۲ مرگ را ضرب در تعداد روزهای یک سال کنیم، با چه عددی از مرگ‌و‌میر مواجه خواهیم شد؟ حتی اگر آمار مرگ‌و‌میر روزانه به عدد ۱۰۰ هم برسد باز سالانه حدود ۳۶ هزار مرگ را به دنبال خواهد داشت.کرونا شوخی‌بردار نیست و جدی جدی، آدم می‌کشد. اخیرا موارد بستری مبتلایان بدحال و جوان افزایش یافته است و همه اینها یک زنگ خطر و هشدار است و مردم نباید این معضل را شوخی بدانند.

وی در پاسخ به این سوال که معنای افزایش موارد بستری ناشی از کرونا نسبت به موارد ترخیص شده در تهران چیست؟ گفت: این یک علامت خطر بزرگی است. تقریبا از اواسط هفته چهارم فروردین تعداد بستری‌ها در تهران و اکثر شهرهایی که پیک داشتند مانند استان گیلان،‌ قم،‌ گلستان، یزد و سمنان کاهش یافته و برآیند ماندگاری در بیمارستان‌ها کاهش یافته بود، اما اکنون ما فرصت نمی‌کنیم بستری‌های قبلی را مرخص کنیم تا بستری‌های جدید را پذیرش کنیم.

حریرچی گفت: اکنون شش استان به علاوه استان تهران درخواست‌هایی در این زمینه داشتند. این محدودیت‌ها در استان‌هایی مانند آذربایجان غربی اعمال شده است و مساجد، سینماها، مدارس و… با این اختیارات تعطیل شده است. از مردم می‌خواهم به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند مگر اینکه خروج از خانه با هدف اقتصادی باشد.

۶۴ جان‌باخته کادر درمان در بیمارستان‌های دولتی

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه با یک ضایعه عمیق مواجه هستیم، گفت: تا الان فقط در بیمارستان‌های دولتی ۱۵ هزار و ۸۴ نفر علائم بیماری کووید۱۹ پیدا کردیم و تا دیروز صبح ۹۹۸۶ نفر از کادر درمان تنها در بیمارستان‌های دولتی با تست مثبت کرونا مواجه شدند، این در حالی است که ۶۴ نفر دکتر و پرستار و پیراپزشک تنها در بیمارستان‌های دولتی جان خود را از دست داده‌اند. متاسفانه براساس مشاهدات تنها در بیمارستان بوکان ۴۰ نفر در قرنطینه بودند. برخی از این عزیزان مدت‌هاست که کودکان و پدر و مادر خود را ندیده‌اند.

سهل‌انگاری کردم!

در همین رابطه پرستار بیمارستان ولیعصر نیروی انتظامی تهران که نمی‌خواست نامش برده شود درباره تجربیات بیماری کووید۱۹ به «جهان‌صنعت» می‌گوید: این بیمارستان ویژه پرسنل ناجا است. اما از ابتدای شیوع کرونا، بیمارستان ما هم پروتکل‌های اصلی را رعایت می‌کرد. اگر بیماری خارج از پرسنل مراجعه می‌کرد تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گرفت. بنده هم با توجه به اینکه در اورژانس خدمت می‌کنم به طریقی در خط‌مقدم این بیماری فعالیت می‌کنم. در هر بیمارستانی قسمتی به نام تریاژ وجود دارد. تریاژ قسمت اولیه بیمارستان است که بیماران در ابتدا به آن مراجعه می‌کنند. یعنی پرستاری که در بخش کار می‌کند از منی که در تریاژ هستم بیشتر امنیت دارد زیرا ما هر بیماری که مراجعه می‌کند را فارق از ابتلایش به کرونا معاینه می‌کنیم. متاسفانه در روزهای اخیر مراجعه‌کننده به بیمارستان بسیار زیاد شده است. بنده حتی فرصت ماسک زدن را پیدا نکرده بودم که مریض بدحال دیگری وارد بیمارستان می‌شد. در همین حین با کوچکترین سهل‌انگاری به کووید۱۹ مبتلا شدم.

وی افزود: آزمایش پی سی آر دادم، مثبت شد. همانند بقیه بیماران ۱۵ روز در بیمارستان بستری شدم و مابقی دوران نقاهتم را در خانه به سر می‌برم. علائمی که در من مشهود بود و باعث شد در بیمارستان بستری شوم در ابتدا با لرز، تنگی نفس و درد قفسه سینه بود. دو تا سه روز اول تنگی نفس شدیدی داشتم به طوری که بدون ماسک نمی‌توانستم نفس بکشم. به مرور با مصرف داروها کمی بهتر شدم تا دوران ۱۵ روزم تمام شد و ترخیصم کردند.

این پرستار از داروهایی که در این ایام مصرف کرده گفت: تاکنون در هیچ کجای دنیا داروی خاصی کشف نشده است. ولی در بیمارستان‌های ایران دارویی به نام کلترا و مسکن و آنتی‌بیوتیک را برای بیماران کرونایی استفاده می‌کنند. برای بیمارانی که حال وخیم‌تری نسبت به من داشتند دگزامتازون تزریق می‌کردند.

وی در خصوص هزینه‌های درمان گفت: به خاطر اینکه من جزو اعضای پرسنل بیمارستان بودم هزینه درمان برایم رایگان بود ولی هزینه بیماری که خارج از پرسنل در این بیمارستان درمان می‌شود را اطلاع ندارم. البته هزینه درمان بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی کاملا رایگان است.

این پرستار درباره افزایش مراجعه‌کنندگان افزود: تعداد مراجعه‌کنندگان در اسفند ماه زیاد بود و در اردیبهشت و اوایل خرداد تعداد آنها بسیار کم بود در صورتی که بخش‌های مربوط به کرونا در بیمارستان ما تعطیل شد. ولی از اواخر خرداد تا اوایل تیر ماه تعداد مراجعه‌کنندگان افزایش یافته است. به قدری که تخت خالی در بیمارستان‌ها پیدا نمی‌شود. همانند روزهای اول کرونا تمام بخش‌های دولتی پر شده است. آمار دقیقی ندارم. اما فوت در افرادی که زمینه بیماری قبلی داشتند بیشتر است. همچنین تعداد فوتی‌ها ۸۰ درصد افزایش داشته است.

وی درباره دلیل وخیم شدن وضعیت تهران گفت: همکارانم واقعا از این وضعیت خسته شدند. مردم اصلا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در خیابان افراد کمی از ماسک استفاده می‌کنند. همکاران من اصلا وقت استراحت ندارند. مدام در حال خدمت به مردم هستیم. کاش کمی هم مردم دلشان به حال ما می‌سوخت، به خاطر کادر درمانی هم شده کمی رعایت کنند. متاسفانه دولت در این امر جدی و پیگیر نیست، کوتاهی می‌کند. باید برای افرادی که ماسک نمی‌گذارند جریمه نقدی تعیین می‌کرد تا به اجبار هم که شده پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. مردم اگر می‌توانند در خانه بمانند.

این پرستار در خصوص پرداخت حقوق‌ها در این ایام گفت: تاکنون شکایتی از بیمارستان ناجا، مسیح دانشوری و شهدای تجریش بابت دیرکرد حقوق‌ها نشنیده‌ام چه‌بسا هفته‌ای یک میلیون تومان تشویقی برای کادر درمان در نظر گرفته‌اند حتی اگر توانایی اضافه‌کار هم داشته باشیم حقوقش درج می‌شد.

وی درباره امکانات وسایل بهداشتی گفت: اوایل ظهور کرونا در ایران کمبود امکانات بهداشتی وجود داشت اما به مرور جبران شد. در حال حاضر هم تمام وسایل مورد نیاز به وفور در دسترس است. گرچه از ابتدا هم کمبودی در بیمارستان ناجا وجود نداشت.

این پرستار در خصوص آمار پنهانی گفت: برخی خانواده‌ها برای مراسم خاکسپاری از دکتر آسی‌یو می‌خواهند که در گواهی فوت مریض ننویسند بر اثر کرونا و پرشک هم ناچارا انجام می‌دهد زیرا مردم ابتلا به کرونا را انگ می‌دانند. متاسفانه فقر فرهنگی گریبان مردم را گرفته است. پی این ماجرا را اگر بگیرید هزاران نفر این‌گونه و جزو آمارهای پنهان وزارت بهداشت هستند. به طور کل سردخانه بیمارستان موظف است تمام آمارهای فوتی بیمارستان را به وزارت بهداشت اعلام کند. البته فوتی در بیمارستان ما بسیار است اما اطلاع چندانی ندارم زیرا من در قسمت اورژانس هستم. در هر صورت دستکاری در آمار‌ها وجود دارد.

اخبار برگزیده
شناسه : 118261
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا