روحانی: حل و فصل مشکلات خوزستان طبق دستور رهبری باید ادامه یابد

به گزارش جهان صنعت نیوز:حجت‌الاسلام ‌المسلمین حسن روحانی روز شنبه در هشتاد و چهارمین برنامه جهش تولید، با افتتاح ویدئوکنفرانسی طرح‌های ملی وزارت نیرو و پس از گزارش وزیر نیرو از وزارت نیرو و بقیه وزرا بابت سفر به خوزستان قدردانی کرد و گفت: برای همه ما مردم خوزستان و خود خوزستان دارای ابعاد و اهمیت ویژه‌ای است؛ خوزستان سرزمین زرخیز و استان مرزی و بسیار مهم ما است و مردم خوب این سرزمین همواره مدافع خوبی از ایران اسلامی و مردم خود بوده‌اند.


وی ادامه داد: این روزها مشکلاتی برای زندگی مردم استان خوزستان از لحاظ آب و شدت گرمای موجود را شاهدیم که این شدت گرما موجب کم شدن ورودی سدهای آب‌ها شده و در مجموع مردم مشکلاتی پیدا کردند که بخشی از این مشکلات کم شده است.

ریس جمهوری ابراز امیدواری کرد که با حضور آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر نیرو و سایر مسئولان بقیه مشکلات در روزهای آینده تخفیف یابد و مسائلی که نسبت به خوزستان باید حل و فصل شود، طبق دستوری که دیروز مقام معظم رهبری داده‌اند، ادامه پیدا کند.

روحانی در ادامه سخنان خود با توجه به افتتاح تصفیه‌خانه آب در شهرستان‌های بابل، بابلسر و خلخال گفت: آب آشامیدنی بعد از اکسیژن و هوا برای ما بسیار مهم است چون به سلامت و زندگی مردم وابسته است. یکی از خدمات بسیار خوبی که وزارت نیرو از آغاز دنبال کرده و در سال‌های اخیر هفتگی به اطلاع مردم رسیده، این است که هر روز و هر هفته بخشی از کشور از آب سالم تصفیه شده استفاده می‌کنند که امیدوارم افتتاح همزمان این تصفیه خانه‌ها برای مردم مازندران، اردبیل، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری مبارک باشد.

رییس دولت دوازدهم در حاشیه بهره‌برداری از سد هایقر و آب‌رسانی به حاجی آباد فارس اظهار کرد: سد هایقر با شروع بارندگی‌های امسال می‌تواند هم آب لازم را برای منطقه حفظ و هم از سیلاب در شرایط خطر جلوگیری کند. 

وی افزود: سد هایقر، ۲۲۷ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که سدی بزرگ و جزو سدهای ملی است. هایقر آخرین سدی است که در دولت دوازدهم به اتمام می‌رسد.

روحانی یادآور شد: مجموعا در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۵۷ سد ملی، تکمیل و بهره‌برداری شده است. از قبل و بعد انقلاب تا قبل دولت یازدهم ۱۴۴ سد در کشور وجود داشت که در این دو دولت ۵۷ سد به بهره برداری رسیده است و این سدها برای حفظ آب و خاک و در سیل هم برای حفظ جان مردم بسیار مهم است. این سدها برای کشاورزی، صنعت و آب آشامیدنی اهمیت فراوانی دارد.

وی همچنین در مراسم بهره برداری از ۱۳ طرح نیروگاه‌ تجدیدپذیر در ۹ استان، گفت: بسیار مهم است به سمت نیروگاه‌ها و امکانات تجدیدپذیری برویم که به سوخت و آب نیازی نداشته باشند و گرمای تابستان نه تنها تاثیر منفی روی آنها نگذارد بلکه تاثیری مثبت داشته باشد. همچنین در مجموع بتوانند هم به مردم از لحاظ نیازمندی‌ها به برق و هم به محیط زیست از لحاظ سلامت محیط زیست کمک کنند و در انرژی کشور موجب صرفه جویی شوند. 

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ما برخی نقاط نیروگاه‌های بادی و در بسیاری از نقاط و شاید همه نقاط نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین نیروگاه‌های برقابی در مقیاس کوچک، فراوان داریم و رودخانه‌ها می‌توانند نیروگاه‌های برقابی کوچک را به حرکت دربیاورند. همه اینها می‌تواند در روزهای سخت کم برقی مفید باشد و  در واقع کار بسیار ارزشمندی در حال انجام است. 

وی اضافه کرد: اینکه گزارش شده که در این دولت پنج برابر دولت قبل در زمینه نیروگاه‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری شده است. این جای بسیار خوشحالی است. نیروگاه‌های تجدیدپذیری که امروز افتتاح می‌شود، در مجموع ۳۰ مگاوات ظرفیت تولید نیرو دارد که در این شرایط برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: امروز در مجموع افتتاح ها به ارزش ۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان انجام شد که این افتتاحیه ها سدهای بزرگ و کوچک، تصفیه خانه آب در مازندران و اردبیل برای بابل، بابلسر و خلخال را شامل می شود. همچنین برای استان‌های دیگر مانند سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و فارس اقداماتی انجام گرفت و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دو بخش نیروگاه های کوچک ۱۹ مگاواتی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۳۰ مگاواتی افتتاح شدند. 

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم در روزهای پایانی اقدامات انجام شده را تکمیل کنیم و پروژه‌هایی که برای دولت سیزدهم باقی می ماند، از جمله سدهای فراوان در سال جاری و آینده افتتاح می شود. نیروگاه‌های بسیار عظیمی هم در سال‌های آینده افتتاح می شود. ۱۶ هزار مگاوات برق در دست اجرا داریم که بخشی تا پایان امسال و بخش دیگر آن تا پایان سال بعد و سال بعد از آن افتتاح خواهد شد و همه اینها می‌تواند تنفسی برای کشور و توسعه کشور در این زمینه باشد.

رییس جمهوری گفت: خوشحالم که در آغاز جلسه با وزیر نیرو که همراه معاون اول در اهواز بود، ویدئوکنفرانسی گفتگو داشتم. مشکلی که برای مردم خوزستان در این ایام پیش آمد، عمدتاً به دلیل کم‌آبی و بی‌آبی بود.

وی اضافه کرد: اگر شرایط ما مانند شرایط سال های قبل بود، مشکلی در خوزستان نداشتیم و امروز اگر مشکل داریم، به خاطر این است که نمی‌توانیم آب سدها را به اندازه کافی رهاسازی کنیم. نه اینکه امروز نشود رهاسازی کرد می‌توان آب را رهاسازی کرد اما ممکن است مردم برای پایان شهریور و مهرماه دچار مشکل شوند. چون هم کشت پاییزه است و آب آشامیدنی مردم هم نیاز است.

روحانی ادامه داد: کمترین حجم ذخایر آب به پایان شهریور مربوط می‌شود و اول مهر، سال آبی جدید است که امیدوارم خداوند رحمت خود را بر مردم نازل کند تا مردم بتوانند استفاده و بهره‌برداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که در گزارش ها اعلام شده ورودی آبی که باید در این ایام وارد سد می‌شد، کاهش یافت به طوری که کمتر از ۵۰ سال قبل بوده و ورودی آب سدها امسال حدود ۵۰ درصد کمتر شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 204810
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا