روایت مجعول آمریکایی از سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: حوالی ساعت ۲ بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه، حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکا در پاسخ به ترور سردار شهید سلیمانی؛ در صدر اخبار جهان قرار گرفت. ارزیابی های اولیه، از خسارات و تلفات گسترده نیروهای آمریکایی در اهداف عملیات موشکی ایران داشت. ساعت ۶ بامداد اما خبری دیگر در سایه خبر پاسخ ایران به ترور شهید سلیمانی قرار گرفت. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین به مقصد کی‌یف با ۱۷۶ سرنشین و خدمه تنها ۶ دقیقه پس از پرواز، در حومه تهران سقوط کرد.

با آغاز عملیات امداد رسانی خیلی زود مشخص شد که همه مسافران که اغلب دانشجویان و نخبگان ایرانی خارج از کشور بودند به همراه کادر پروازی در این سانحه جان خود را از دست داده اند.

رئیس جمهور آمریکا دیشب (پنجشنبه) ادعا کرد که به ساقط شدن این هواپیما مشکوک است و ممکن است کسی اشتباه کرده بوده باشد. بلافاصله رسانه‌های آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور که هویتشان فاش نشده نوشتند آنها “اطمینان” دارند که این هواپیما با موشک ایرانی ساقط شده است.

تحولات به سرعت شکل گرفت  و نخست وزیر کانادا در نشست خبری ادعا کرد که درباره علت سقوط هواپیما تحولات مهمی رخ داده است. او بدون ارائه سند مشخص گفت: منابع مختلف اطلاعاتی دارند که هواپیما با موشک ساقط شده است. جاستین ترودو با بیان اینکه « ممکن است این اقدام غیرعمدی بوده باشد » افزود: مهم است که تحقیقات جامع بین المللی در محل حادثه انجام شود.

طولی نکشید که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای اظهار نظر مشابهی را مطرح و گفت ممکن است این هواپیما به شکل تصادفی مورد هدف قرار گرفته شده باشد.

بامداد جمعه وزارت امور خارجه انگلیس نیز توصیه مسافرتی به ایران را تغییر داد و سفر اتباع این کشور به ایران را منع کرد.

اینک ائتلافی برای متهم کردن ایران از سوی دولت‌های غربی به رهبری آمریکا شکل گرفته که هدف آن را می‌توان در اظهارنظر سفیر آمریکا در انگلیس جست‌وجو کرد. وودی جانسون روز جمعه در گفت وگو با شبکه ال‌بی‌سی این ادعا را مطرح کرد که رئیس جمهوری آمریکا فردی صلح طلب و منتظر تماس طرف ایرانی است.

“علی عابدزاده‌” رییس سازمان هواپیمایی کشورمان امکان هرگونه انفجار هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی بر اثر شلیک موشک را از لحاظ فنی رد کرده است. او می گوید:  شاهدان قبل از سقوط هواپیما به مدت یک دقیقه شاهد آتش سوزی در قسمت موتور  هواپیما بودند و اگر مورد هدف قرار می گرفت به طور طبیعی باید در آسمان منفجر می شد.

«حسن رضایی‌فر» مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری نیز ادعای مطرح شده درخصوص این که هواپیما با شلیک موشک سرنگون شده است، رد کرد و گفت: باتوجه به آن که خلبان اوکراینی در تلاش برای بازگشت به فرودگاه بود طرح موضوع حمله راکتی، موشکی و یا پدافند کشور به این هواپیما منتفی است.

لذا آنچه فرضیه دست داشتن آمریکا در این سانحه را تقویت می کند، تلاش برای ارتباط دادن حمله موشکی ایران به این سانحه است. حمله ای که ۴ ساعت قبل از این سانحه و از نقطه ای قریب به یک هزار کیلومتر دورتر از محل سقوط هواپیما انجام شده بود. این فرافکنی های گسترده، می تواند تلاش هماهنگ برای گمراه کردن افکار عمومی از احتمالات دیگر وقوع این سانحه تلخ باشد.

یک کارشناس ارشد سیستم های هوشمند حمل و نقل در اتریش گفت: دولت آمریکا تا کنون از اعمال هیچ خباثتی علیه ملت ایران فروگذار نکرده است، و از آنجا که هواپیما سانحه دیده از جدیدترین هواپیماهای مسافری ساخت آمریکا مجهز به انواع سیستم های کنترلی و ارتباطی است؛ می توان احتمال داد که آمریکا با دخالت در سیستم های کنترلی و مختل کردن سیستم های ارتباطی هوایپما، موجب بروز این سانحه شده باشد تا بار دیگر با قربانی کردن انسان‌های بیگناه پاسخی پنهان به تلفات دریافتی خود در عراق به ایران مخابره کرده باشد.

محمد صادق امینیان افزود: آمریکا در گذشته نیز با هدف قرار دادن پرواز شماره ۶۵۵ هواپیمایی ایران ایر به جهانیان نشان داده است که باکی از قربانی کردن انسان های بی گناه برای رسیدن به اهداف پلید خود ندارد. بنابراین از چنین دولتی هیچ بعید نیست تا این بار به جای شلیک موشک، برای باقی نگذاشتن ردی مستقیم، با ایجاد اختلال در سیستم های کنترلی-ارتباطی هواپیما موجبات این سانحه مرگبار را رقم زده باشد.

وی معتقد است که دولت ایران و مسئولان بررسی کننده سانحه می بایست احتمال هرگونه خرابکاری آمریکا را در بررسی های فنی خود با جدیت تمام در نظر بگیرند. این کارشناس سیستم‌های حمل و نقل تصریح کرد: قطعاً تصمیم دولت ایران برای تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما به آمریکا تصمیمی درستی برای  موشکافی هر گونه نقش احتمالی مخرب آمریکا در این سانحه بوده است.

طبق اعلام مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی امروز در لابراتوری در فرودگاه مهرآباد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر ایران نتواند اطلاعات آن را استخراج کند با هدف جلوگیری از صدمه به اطلاعات از روسیه، فرانسه، کانادا یا اوکراین برای تحلیل جعبه سیاه استفاده می‌کند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 81436
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا