رواج گردشگری مجازی

به گزارش جهان صنعت نیوز: کرونا اقتصاد گردشگری ایران و جهان را فلج کرد، با گسترش دامنه شیوع ویروس کرونا در جهان صنعت گردشگری تحت تاثیر اثرات زیانبار این ویروس قرار گرفته است. در ایران بعد از سقوط هواپیمای اکراینی خسارت زودتر شروع شد چنانچه بعد از ان اتفاق خطوط هواپیمایی مسیر پروازهایشان را حتی از آسمان ایران تغییر دادند.

 بسیاری از تورهای گردشگری با ایجاد جو ناامنی سفر  تورهای گردشگری و پروازهای هواپیمایی به ایران را کنسل کردند اما این بار کرونا گردشگری جهان را نشانه گرفته و دولتها در جهت کاهش آثار بیماری پروازهای خارجی خود را کنسل و از ورود مسافرها و گردشگران خارجی ممانعت به عمل می‌آورند.

خبرها حکایت از آن دارد که کرونا به ۵۰ هزار شغل در حوزه گردشگری لطمه وارد کرده است و خسارت وارده به صنعت گردشگری جهانی به دنبال شیوع ویروس کرونا به مبلغ ۸۰میلیارددلار تخمین زده شده که به احتمال زیاد با این روند پیشرفت بیماری و همه گیر شدن بالاتر هم خواهد رفت.

در این راستا اردشیر اروجی کارشناس گردشگری در خصوص میزان زیان گردشگری ایران از ویروس کرونا به جهان صنعت نیوز گفت: متاسفانه آماری از گردشگران خارجی و حساب‌های گردشگری در دست نداریم و این آمار در ایران شفاف نیست و با این حساب نمی‌توان گفت میزان خسارت در این حوزه چقدر و به چه میزان است.در ایران حتی آمار سالیانه از حساب‌های گردشگری اعلام نمی‌شود در حالی که در دنیا آمار روزانه و ماهانه از ورود و خروج و میزان ارزآوری اعلام می‌شود.

اروجی در ادامه افزود: آنچه آشکار است میزان خسارت بالاست و مشاغل زیادی از این بحران زمین گیر شدند و زیان دیدند.گردشگری خارجی و داخلی در ایران به صفر رسیده و صنعت گردشگری و مشاغل وابسته به آن از معدود صنایعی هستند که به طور قطع از کرونا آسیب  جبران ناپذیر دیدند.

این کارشناس با اعلام هشدار به دولت افزود: تمام مشاغل مرتبط با خدمات تورهای مسافرتی هتلداری در خطر ورشکستگی هستند. دولت با مهلت دادن به برخی از قبوض تا سه ماه  به آنها قول کمک داده که این امتیازها حتی بخشی از خسارت‌های وارد شده را جبران نمی‌کند این واحدها با مشکلات بزرگتری  مواجهند.

وی با ارائه راهکار به دولت افزود: گردشگری یک موضوع فرابخشی است نه درون بخشی وقتی به فکر اصلاح تعاملات با جهان نیستیم باید خسارات ناشی از آن را هم بپذیریم. دولت برای افزایش گردشگری باید تعاملات خود با جهان را اصلاح کند .صنعت گردشگری یکی از صنایع درآمد زا و سودآور برای دولت است که با رونق آن آثار خوبی در اشتغال ،کارآفرینی و موارد دیگر دیده خواهد شد.

اروجی ادامه داد: تعامل با جهان یعنی منافع طرفین تامین شود.در خصوص پروازهای چین به ایران ما طرف ضرر ده بودیم و تداوم پروازها فقط سلامت جامعه را به خطر انداخت این در حالی بود که تمام جهان از اولین روزهای اعلام کرونا در چین رابطه با این کشور را محدود کردند.

اروجی با طلایی خواندن این فرصت برای مسئولان گردشگری کشور بیان کرد: دولت می‌توانست در این تعطیلات ناشی از کرونا گردشگری مجازی را فعال کند تا بعد از گذر از بحران با ایجاد انگیزه در مردم به سفرها  هدف بدهد و باعث جبران ضرر وارد آمده شود. وقتی مردم شناخت بیشتری از اماکن گردشگری داشته باشند با برنامه ریزی بهتری سفر می‌کنند.

 وی در انتقاد به رفتار بی شرمانه حتاکان حرم اهل بیت در قم و مشهد گفت: این رفتار متحجرانه ضربه بزرگی به دین و اسلام می‌زند .اسلام دینی است که به سلامتی و رعایت بهداشت اهمیت زیادی می‌دهد و از پیامبر اسلام و ائمه احادیث زیادی در این خصوص نقل شده .مردم باید به سلامتی خود و شهروندان اهمیت بدهند اگر فقط ۲۰ روز تحمل کنند و در خانه بمانند خسارات کرونا کمتر خواهد شد.

  

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 95205
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا