روابط با همسایگان اولویت اول سیاست خارجی

جهان صنعت نیوز:  از مصوبه های فوری و سریع گرفته تا نطق ها و سوال از وزرا و البته دعوا و جنجال با رییس مجلس. البته که سوال از وزرا امری قانونی و موجب بهتر شدن عملکرد وزیر می شود اما واقعیت آن است که که پشت پرده تصویب طرح های فوری و سوال از وزرا و کشاندنشان به مجلس نمایندگان جنس پایداری ها هستند.

همین اواخر دو تن از این نمایندگان تندرو مجلس با سروصدا رییس مجلس را دیکتاتور خواندند ودنبال به کرسی نشاندن حرف خود بودند. این نمایندگان بیشتر از همکارانشان به هیاهو علاقمند هستند. فرقی هم ندارد برایشان که چگونه هیاهو کنند گاهی با نطق گاهی تذکر گاهی با سوال از وزیر گاهی هم با پهن کردن طومار در مجلس و آتش زدن برجام!

دیروز نمایندگان رئیس دستگاه دیپلماسی را به صحن علنی آوردند تا به سه سوال آنان پاسخ دهد، پاسخ هایی که در نهایت بهارستان نشینان را قانع کرد و آقای وزیر هم بدون کارت زرد بهارستان را ترک کرد. البته باید اذعان داشت که بلاتکلیفی در برداشتن گام چهارم در خصوص کاهش تعهدات هسته ای ، عدم اجرایی شدن تعهدات اروپایی و برداشته نشدن تحریم ها از جانب آمریکا به عنوان شرط ایران برای پذیرش مذاکره از دغدغه های اصلی دستگاه دیپلماسی کشور است موضوعاتی که باعث دور شدن وزراتخانه از امور مهم دیگر شده است برنامه ریزی برای توسعه ملی ، محور قرار دادن اقتصاد و جذب سرمایه خارجی برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی یکی از وظایف جدی دستگاه دیپلماسی کشور است که مورد گلایه نمایندگان قرار گرفت .

مضاف بر آن ارتقای جایگاه ایران در صحنه بین الملل و راهکار وزراتخارجه دیگر سوال بهارستان نشین ها از وزیر بود. موضوعی که به جد مورد اهمیت دولت روحانی و تیم او در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

دولت و دستگاه وزرات امور خارجه به نیویورک رفتند تا با طرح ائتلاف امید کشورهای منطقه را سمت خود بکشانند و امریکا و سیاست هایش را از منطقه دور کند این درحالی بود که طرف آمریکایی تلاش هایی برای انزوای ایران در سطح منطقه داشت و مقامات تهران را متهم به نقش داشتن در حملات به تاسیسات نفتی آرامکو کرد اما روحانی در مراسم سازمان ملل به دفاع از حقوق ملت ایران پرداخت و از کارشکنی های واشنگتن سخن گفت و نهایتا دست دوستی به سمت کشورهای منطقه دراز واعلام کرد که خطاهایشان را فراموش می کنیم. ایران در نیویورک تلاش کرد با بیان طرح خود به سیاست های آمریکا در منطقه پایان دهد و در اذهان عمومی این پیام را روشن کند که ایران به دنبال بحران در منطقه نیست وقصد دارد از طریق مذاکره اختلافات و مشکلات را حل کند. نتیجه نیز استقبال عربستان در ظاهر بود ولیعهد این کشور نسبت به راهکاردیپلماتیک میان ایران و عربستان استقبال و راه حل نظامی را رد کرد.

این ها تنها نمایی از قدرت ایران و تلاش دستگاه دیپلماسی برای ارتقا وضعیت ایران در صحنه ی بین الملل است . با این وجود واقعیت آن است که با وجود قدرت ایران و تلاش برای فرار از حربه های سیاسی امریکا برای انزوای تهران ، کشورهای منطقه و اروپا به خاطر سلطه ی آمریکا تحت فشار و نهایتا تابع این کشور هستند . موضوع تعهد اروپایی ها به ماندن برجام و انجام تعهدات در مقابل فشارها شرایط سخت تصمیم سازی را برای انها فراهم کرده که از یک طرف تلاش می کنند برجام را به لحاظ حیثیتی حفظ کنند و از جهت دیگر هم طبیعتا تحت فشار آمریکا و رییس جمهور این کشور هستند .

این ها موانعی جدی برای ارتقای جایگاه و موقعیت ایران در جهان است. باید تاکید داشت که ایران اخیرا هشداری هم از اروپا برای خروج از برجام داشت .کشورهای اروپایی در پیامی خصوص ایران را تهدید کرده بودند که اگر مرحله چهارم کاهش تعهدات هسته ای را آغاز کند کشورهای اروپایی از این معاهده هسته ای خارج می شوند. دیروز ظریف نسبت به هشدار اروپایی در مجلس پاسخ داد.

محمدجواد ظریف تاکید کرد که برجام یک توافق بین المللی است که در سازمان ملل به تصویب رسیده و چارچوب مشخصی دارد و آمریکا خلاف قوانین بین‌المللی از آن خارج شده است. وی افزود: اروپایی‌ها در انجام تعهدات در برجام خود کوتاهی کرده‌اند و در مواردی آن را نقض کرده‌اند علاوه برآمریکا که صراحتا با خروج خود این توافق را نقض کرده اروپایی‌ها نیز این رفتار را در مواردی تکرار کرده‌اند. وزیر امور خارجه تاکید کرد: در مواجهه با این اقدامات جمهوری اسلامی بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در متن برنامه جامع اقدام مشترک اقداماتی کرده و آن را دنبال می‌کند اما همانطور که ذکر شد اروپا نمی‌تواند از آن خارج شود.

سوال و جواب از وزیر

با این حال دیروز وزیر امور خارجه به بهارستان آمد و به سوالات نمایندگان در خصوص اهمیت وزرات خارجه به اقتصاد و توسعه ملی ،اقدامات این دستگاه برای ارتقا جایگاه ایران، نقش سفارتخانه ها در تحقق اهداف اقتصادی، علت نبود دیپلماسی پایدار با کشورهای همسایه شرق و جنوب شرق ایران پاسخ گفت. چگونگی روابط با همسایگان ، علت عدم جلوگیری از سدسازی غیرقانونی ترکیه و همچنین موضع وزارت خارجه در قبال حمله ترکیه به کردهای سوریه نیز از دیگر سوالات بهارستان نشین ها بود که وزیر امور خارجه با حوصله به آنان پاسخ داد.

اما پاسخ های آقای وزیر به سوالات نمایندگان قانع کننده بود . ظریف در پاسخ های خود تاکید داشت که وظیفه وزارت امور خارجه بستن قرارداد و جذب سرمایه گذار نیست، بلکه وظیفه این وزارتخانه تسهیل انجام این امور است. این وزارتخانه سرمایه گذاران را شناسایی می کند و با در اختیار قرار دادن اطلاعات و شرایط آن ها زمینه را برای همکاری میان آن ها با بخش های اقتصادی دولتی و خصوصی داخل کشور فراهم می سازد.

ظریف در خصوص موقعیت و جایگاه کشور در جامعه بین الملل گفت که از گفت وگوها و رایزنی های دیپلماتیک برای به نتیجه رساندن این گونه اقدامات استفاده می شود اما طبیعتا تمامی این موضوعات قابل رسانه ای شدن نیست.

وزیر امورخارجه در خصوص روابط با همسایگان شرقی نیز تاکید کرد که روابط ما با پاکستان دچار سردرگمی نیست. در حال حاضر مرز ایران با پاکستان امن‌ترین مرزها برای این کشور است درخواست ما این است که این مرز برای ما هم امن باشد. وزیر خارجه همچنین درباره ربودن افسران ایرانی توسط ضد انقلاب هم گفت: پیگیری‌هایمان را با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌دهیم و به پاکستان سفر می‌کنیم. ضمن اینکه روابط ما با فرمانده ارتش پاکستان بسیار خوب است و رفت و آمدها و دیدارهای جدی با آنها داریم.

ظریف در خصوص موضع جمهوری اسلامی در بحث کردهای سوریه هم اعلام کرد که تنها راه حفظ امنیت در ترکیه، حضور نظامی دولت مرکزی سوریه در مناطق مرزی است و بر اساس قرارداد آدانا این پیشنهاد امکان‌پذیر است.

سیاسی
شناسه : 53422
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا