رفع چالش‌های بودجه‌ای با قطع دست غارتگران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دولت در این طرح با دو بسته حمایتی برای شاغلان فاقد درآمد ثابت و خرید اعتباری به گونه‌ای که کارگران ساختمانی و کارگران فصلی و روزمزد و دستفروشان و رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها می‌‌توانند یک الی دو میلیون تومان خرید اعتباری انجام دهند.مشمولان برای دریافت این تسهیلات با کارمزد ۴ درصد پس از ثبت نام واستحقاق سنجی به نوبت دریافت خواهند کرد.

در شرایط بد اقتصادی که تمام ارشناسان معتقد هستند در سال آینده تورم ناشی از تحریم ها بالاتر خواهد رفت پرداخت یارانه کرونا هم باری بر روی دوش دولت افزوده است تامین منابع ان را دچار خلل کرده

محسن بهرامی ارض اقدس فعال اقتصادی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، عضو شورای رقابت و دبیر اسبق ستاد تنظیم بازار ایران در این خصوص به جهان صنعت نیوز می گوید:کشورانقدر ثروت دارد که اگر دست غارتگران از منابعش کوتاه شود در تامین منابع آن مشکلی ندارد.

ارض اقدس با اظهار خشنودی از کمک های دولت به اقشار کم درآمدمی افزاید: در تمام دولت هایی که با بیماری کرونا درگیر شدند حمایت از مردم به واسطه اختصاص بسته های حمایتی صورت می گیرد ولی آنها در این شرایط با پیش بینی منابعی در مواقع بحرانی به مقابله و مدیریت می پردازند.

وی با تاکید به پیش بینی چنین شرایطی در تنظیم بودجه می افزاید:باید در تنظیم بودجه برای چنین بحران هایی منابع و درآمدهایی پیش بینی شود تا در مواقع بروز نیاز به کمک های خارجی نباشد.البته دریافت وام ۵ میلیون دلاری از صندوق بین المللی پول هم حق ایران است و باید در چنین مواقعی ازآن بهره مند شود.

ارض اقدس با ارزیابی بودجه ۹۹ می گوید: بودجه ۹۹ با چالش های زیادی روبه روست اما در شرایط کنونی باید از این بحران گذر کنیم تا در سال جدید برای کسری بودجه برنامه ریری کرد.

وی با اشاره به بحران کرونا گفت: این بحران درس خوبی به مردم و دولت داد، دولت باید از ایجاد این بحران که تا حدی می توانست آن را از ابتدا کنترل کند و با مخفی کاری به خسارات جبران ناپریر آن دامن زد درس بگیرد و مردم هم از اهمیت علم اندوزی به جای ثروت اندوزی آن باید بیاموزند.اکنون انسان به جایی رسیده که ثروت نمی تواند از او محافطت کند.

چشم امید به تسهیلات صندوق بین المللی پول

در این رابطه مهدی فراهانی نظریه پرداز اقتصاد کلان با انتقاد به اینکه دولت منابعی برای یارانه کرونا ندارد به جهان صنعت نیوز می گوید:قطعا یکی از منابعی که می شود به آن اشاره کرد درخواست وام از صتدوق بین المللی پول و اعتبار است قطعا دولت نمی تواند این یارانه ها را از درآمدهای خود از فروش نفت و صادرات پرداخت کند چون با تحریم‌ها این دو منبع درآمدی بسته شده و بودجه سال آینده را هم به چالش خواهد کشید.

وی با اشاره به چشم امید دولت به بازار بورس و اوراق بهادار افزود: تنها منبعی که دولت به آن امید دارد بازار بورس و اوراق بهادار است،چنانچه می دانید شاخص فعلی بورس اوراق بهادار با دلار ۲۰ هزار تومان تصحیح شده ،پس برای تسویه بازار یا باید شاخص بریزد و یا اینکه دلار به ۲۰ هزار تومان افزایش یابد.

وی با پیش بینی افزایش نرخ تورم در سال آینده به گونه ای که مردم تاب آن را نداشته باشند گفت:با افزایش دلار به ۲۰ هزار تومان قیمت پراید حدود ۱۳۰-۱۵۰ میلیون تومان در طول یکسال آینده خواهد رسید. سایر اقلام هم با همین میزان رشد مواجه خواهند شد.

فراهانی تاکید کرد: آیا جامعه تحمل پراید ۱۵۰میلیون تومانی وآپارتمان هر متر حدود ۳۰-۳۵ میلیون تومانی را دارد.سال ۹۹ بودجه انقباضی است و به گوونه ای تنظیم شده که بیشتر بار بر روی مردم و تولید است تحقق ۶۰ درصدی بودجه ازکسب مالیات بر درآمد در این شرایط که کسب و کارها تعطیل شدند غییر ممکن است.

وی افزود: دولت در سال ۹۸ تنها ۱۰ درصد از اموال و دارایی های خود را توانست بفروشد چگونه در ۹۹ می تواند با فروش املاک و دارایی هایش ۳۰ درصد بودجه را تامین کند.این در صورتی است که در سال آینده بر همین اساس درآمدهای بانکی کاهش و خروجی‌هاشان افزوده شود.

افزایش مالیات ها دردرآمدهای بانکی تاثیر کاهش ۲۵ درصدی خواهد داشت. بانک‌ها با مشکل بر می‌خورند و تسهیلات شبانه از بانک مرکزی بگیرند و همین مورد باعث افزایش تورم می‌شود.

فراهانی با اشاره به آثار ویروس کرونا در اقتصاد می‌گوید: در نیمه اول سال آینده فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد می‌شود و دولت که تا به حال با اقتصاد مقاومتی دست و پنجه نرم می‌کرد از این به بعد باید با اقتصاد ریاضتی به سر برد.

وی افزود: با توجه به بحران اقتصادی پیش رو دولت باید با تشکیل اتاق فکر باعث کاهش فشار ناشی از تورم پس از کرونا شود وگرنه این بحران را باید با استقبال بحران بزرگتری پشت سربگذارد.

فراهانی معتقد است که کوتاه‌ترین راه برای دستیابی به این هدف تعامل با جهان و در پیش گرفتن سیاست‌هایی است که به رفع تحریم ها و افزایش رفاه و آسایش جامعه بیانجامد وگرنه هیچ راهبرد اقتصادی نمی‌تواند کشور را از این بحران نجات دهد.

گفتنی است رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از درخواست کمک (وام بدون بهره) ۵ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای جبران خسارات ناشی از ویروس کرونا به ایران خبر داده.

“عبدالناصر همتی” رییس بانک مرکزی بر اساس اعلان رسمی صندوق بین المللی پول برای پشتیبانی از اعضاء از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق خواستار بهره‌مندی از “تسهیلات تامین مالی سریع، RFI “در حدود پنج میلیارد دلار می‌باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 95106
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا