رفع تداخل ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به مردم

به گزارش جهان صنعت نیوز« علیرضا اورنگی» امروز (دوشنبه) افزود: در واقع از ۲۰ میلیون هکتار اراضی کشاورزی برای هفت میلیون  و ۵۰۰ هزار هکتار ، قرارداد رفع تداخلات اراضی ملی  و مستثنیات مردم را در دست داریم که براساس آخرین گزارش از حدود هفت هزار پلاک رفع تداخل شده،  ۶.۷۴ میلیون هکتار اراضی ملی و  ۱.۸۵ میلیون هکتار اراضی غیرملی و مستثنیات مردم است.

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان امور اراضی کشور حفظ حقوق متقابل مردم و دولت است، اظهارداشت: قرار است وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان ثبت برای قوانین و مقررات موازی رفع تداخلات اراضی اختلافات را برطرف کنند تا موازی کاری صورت نگیرد.

رییس سازمان امور اراضی کشور به شروع اختلاف دولت و مردم بر سر اراضی ملی و مستثنیات از ۶۰ سال قبل اشاره کرد و گفت: سال  ۱۳۴۰ با اجرای قانون اصلاحات ارضی ( گرفتن اراضی از مالکین و واگذاری به زارعین )  و  سال ۱۳۴۱ با وضع قانون اراضی ملی و ثبت سند ( سند دارشدن اراضی جنگل، مرتع و بیشه زار به نام دولت) این اختلافات افزایش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: قانون رفع تصرف اراضی ملی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در جهت حمایت از تولید داخلی است و این رویکرد موجب بهبود اقتصاد بخش کشاورزی و روستاها می‌شود.

اورنگی با بیان اینکه سازمان امور اراضی کشور متولی حفظ اراضی کشاورزی، ساماندهی و تعیین و تکلیف و جلوگیری از خرد شدن اراضی است، گفت: این سازمان برنامه ساماندهی اراضی ملی و مستثنیات،  مدیریت واگذاری اراضی برای فعالیت های اقتصادی و کاداستر اراضی شاورزی را در دستور کار دارد.

تجهیز ۵۰۰ دستگاه خودرو برای جلوگیری از تخریب اراضی تا پایان سال

رییس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: اکنون ۳۴۰ دستگاه خودرو و یگان حفاظت برای شناسایی و برخورد با تخلفات در زمینه زمین خواری و تخریب در ایام نوروز تدارک شده است که تلاش داریم تعداد این خودروها را تا پایان سال جاری به ۵۰۰ دستگاه برسانیم.

اورنگی با اشاره به اینکه سال گذشته  ۴۴ هزارو ۲۸۹ مورد تخلف زمین خواری، تخریب اراضی شناسایی و با آن برخورد شده است، اضافه کرد: تلاش داریم با همکاری نیروی انتظامی و استقرار یگان حفاظت در تمامی استان ها و شهرستان های کشور از هرگونه تخلف و تخریب پیشگیری کنیم.

وی اظهارداشت: همچنین سامانه تلفنی  ۱۳۱ سازمان امور اراضی کشور به صورت شبانه روزی برای خدمات رسانی به شهروندان در سراسر کشور فعال است تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را به سازمان امور اراضی جهت پیگیری گزارش دهند.

ایرنا

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 89374
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا