رشد ۹.۴ درصدی نرخ تورم اقلام خوراکی از ابتدای سال 

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: مرکز آمار کشور هر ماه نرخ تورم ۱۲ گروه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور را منتشر می‌کند.

براساس گزارش این مرکز، نرخ تورم اقلام خوراکی و خدمات مصرفی خانوارها در ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه از سال ۱۳۹۵ روند روبه رشدی داشته و این شاخص که در آذرماه سال ۱۳۹۵ به میزان ۷.۲ درصد، در آذرماه ۱۳۹۶، هشت درصد، آذرماه سال گذشته ۱۸ درصد و آذرماه امسال ۴۰ درصد ثبت شده است.

مقایسه دو شاخص بهای مصرف کننده در آبان و آذرماه امسال نشان می‌دهد که شاخص کل ۳.۲ درصد رسیده، یعنی خانوارهای کشور در آذرماه ۳.۲ درصد بیشتر از آبان ماه برای کالاها و خدمات هزینه کردند.

نرخ تورم گوشت قرمز کاهش و حمل و نقل افزایش یافت

تورم خوراکی‌ها در آذرماه نسبت به ماه قبل از آن ۴.۲ درصد ثبت شده است. می‌توان این افزایش قیمت را به دلیل شرایط آب و هوایی برخی اقلام که در این فصل عرضه آنها در بازار کاهش یافته، نسبت داد.

بررسی اقلام خوراکی نشان می دهد، نرخ تورم گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها (گوشت قرمز و گوشت ماکیان) به ترتیب ۲.۵ و سه درصد است. نرخ تورم سبزیجات در مقایسه با سایر اقلام خوراکی قابل توجه بود و برای آن رقم ۳۲.۳ درصد ثبت شد.

نرخ تورم پوشاک و کفش در آذرماه امسال نسبت به آبان ماه ۱.۹ درصد و نسبت به آذرماه سال گذشته ۳۴.۵ درصد به ثبت رسید.

بهداشت و درمان از جمله ۱۲ گروه کالاها و خدمات مصرفی خانوار است که نرخ تورم آن در آذر نسبت به آبان‌ ماه ۹۸ رقم ۱.۴ درصد را نشان می دهد.

بیشترین رشد نرخ تورم در آذرماه امسال نسبت به ماه قبل از آن مربوط به گروه حمل و نقل مربوط می شود که ۱۴.۷ درصد ثبت شده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 74351
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا