رشد ۳۴ درصدی حجم معاملات در تالار محصولات صنعتی و معدنی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، در هفته گذشته و در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۱۸۹ هزار و ۹۴۹ تن انواع کالا به ارزش ۳۱ هزار و ۳۷۶ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین در این تالار ۱۸۷ هزار و ۴۰۹ تن فولاد، ۷۰۰ تن مس، یک هزار و ۷۲۰ تن آلومینیوم و ۱۲۰ تن کنسانتره مولیبدن، از سوی مشتریان خریداری شد.

علاوه براین در هفته معاملاتی یاد شده در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۲۳۲ هزار و ۹۵۱ تن انواع کالا به ارزش ۲۳ هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال بفروش رسید.

براساس گزارش بورس کالا، در این تالار ۶۸ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، ۷۰ هزار و ۴۰۴ تن قیر، ۳۰ هزار و ۹۳۶ تن مواد پلیمری، ۲۴ هزار و ۵۴۸ تن مواد شیمیایی، ۳۴ هزار تن لوب کات، دو هزار و ۲۶۶ تن روغن پایه، یک هزار و ۳۰۰ تن سلاپس واکس، ۵۰ تن آرگون و یک هزار و ۱۰۰ تن گوگرد معامله شد.

بر اساس این گزارش تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز میزبان دادوستد هشت هزار  و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران صادراتی بود، ضمن اینکه یکهزار و ۷۱۴ تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران معامله شد.

بورس کالا در سال ۹۸ پر رونق بود و ارزش معاملات این بازار در سال ۹۸ به ارزش معاملات در سال ۹۷ نزدیک شد و ارزش معاملات بازار فیزیکی رشد قابل توجهی را تجربه کرد.
پارسال راه اندازی معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی بر روی زیره سبز و پسته نیز راه اندازی شد که در کنار زعفران سه گانه محصولات مهم کشاورزی را شکل دادند. پیش بینی شده این بازار خود را مهیای پذیرش محصولات جدیدتر از جمله خرما و زیتون کرده است.

 ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال ٩٨ به بیش از ۱۶۹ هزار و ۱۲۰ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان رسید که از نکات قابل توجه معاملات سال گذشته بورس کالا، رشد عمده متغیرهای بازار فیزیکی بود.

بر این اساس در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سالی که گذشت معامله گران بیش از ۲۶ میلیون و ۳۳۵ هزار تن انواع کالا را در حالی دادوستد کردند که ارزش معاملات این بازار به ۱۳۷ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان رشد کرد؛ حجم و ارزش کل بازار فیزیکی به ترتیب ۶.۱ و ۵۶ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۷ تجربه کرد.

همچنین از کل معاملات این تالار حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تن کالا به صورت سلف، ۶۲۵ هزار تن کالا به صورت نسیه و بیش از ۱۵ میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالا به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 167446
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا