رشد ۲۰ درصدی تولید در ایران‌خودرو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «حمید مرادی» افزود: در مدت یاد شده‌ ۱۸هزار دستگاه خودرو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته خودرو در این گروه صنعتی تولید شده است.

وی با بیان اینکه خودروهای کسری‌دار تولیدی در همین بازه زمانی کاهش ۵۳ درصدی داشته، ادامه داد: تعداد قطعات کسری هر خودرو نیز از ۲۰ قطعه در سال گذشته به پنج قطعه رسیده که اثبات‌کننده توانمندی سازندگان داخلی در تامین قطعات مورد نیاز است. 

مرادی همچنین از به‌روز رسانی تعهدات معوق مشتریان تا مردادماه خبر داد.

وی بخشی از قطعات کسری در تولید خودرو را مربوط به نبود مواد اولیه در داخل کشور دانست و یادآور شد:‌ سازندگان کشور دارای فناوری و توانمندی تولید برخی از قطعات مانند کاتالیست هستند، اما نبود مواد اولیه سبب شده که در تولید دچار مشکل شویم.

 مرادی درعین حال گفت: برخی قطعات که الکترونیکی هستند نیز مربوط به کل صنعت در کشور بوده و مختص خودروساز نیست، علت سرمایه‌گذاری نکردن در این بخش علاوه بر سرعت بالای توسعه فناوری،‌ اقتصادی نبودن آن است و در سطح جهان چند تامین‌کننده مشخص وجود دارد که منابع تامین کل خودروسازی جهان به شمار می‌روند.

تولید روزانه دو هزار دستگاه خودرو 

قائم مقام اجرایی ایران‌خودرو با بیان اینکه دوره افت ناشی از تحریم را در تولید خودرو پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: میانگین تولید روزانه ایران خودرو در سال جاری بیش از دو هزار دستگاه بوده،‌ درحالی که در سال گذشته این عدد کمتر از یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه بود.

وی از جذب نیروی انسانی در شرکت‌های قطعه‌ساز خبر داد و افزود: در ابتدای تحریم بیش از ۱۵۰ هزار نیروی کار در این شرکت‌ها تعدیل شده بود که اکنون علاوه بر بازگشت به کار این افراد، برخی از سازندگان درحال جذب نیرو هستند.

مرادی ضمن انتقاد از اظهارات برخی مسوولان درباره صنعت خودروسازی، یادآور شد: تامین سالیانه یک میلیون دستگاه خودرو برای بازار کشور نیازمند خروج ۲۰ میلیون دلار از ذخیره ارزی کشور است در حالی که صنعت خودرو با تامین این تعداد علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، سبب ایجاد اشتغال برای بیش از سه میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است. 

وی همچنین افزایش تیراژ تولید و طراحی دو محصول جدید ایران‌خودرو را از دستاوردهای مهم این شرکت در دوران تحریم برشمرد و گفت: در مدت کمتر از یک سال، یکی از دو محصول جدید با عمق داخلی‌سازی بالا وارد بازار خواهد شد که مهر تاییدی بر توانمندی جوانان متخصص در صنعت خودروی کشور است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 114696
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا