رشد چهار برابری احداث شبکه‌های زهکشی

به گزارش جهان صنعت نیوز: شبکه آبیاری به مجموعه تاسیسات انتقال و توزیع آب و جمع آوری آب های مازاد آبیاری و روان آب ها گفته می‌شود که به شبکه اصلی و شبکه مزرعه که به ترتیب نقش انتقال و توزیع آب را بر عهده دارند، تفکیک می‌شود.

زهکشی شامل خارج کردن آب و املاح اضافی از بستر و یا عمق خاک است و در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه است.

بر اساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، اکنون طرح شبکه‌های زهکشی و آبیاری در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور شامل دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، سرخس و هامون در سه بخش احداث شده، در دست اجرا و در حال مطالعه وجود دارد.

حوضه آبریز دریای خزر تاکنون ۶۹۰ هزار و ۶۲۸ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی احداث شده دارد همچنین ۴۷ هزار و ۸۰۷هکتارطرح اجرایی و ۱۷۶ هزار و ۴۷۴ هکتار در دست مطالعه دارد.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۷۱ هزار و ۵۲ هکتار طرح احداث شده شبکه آبیاری و زهکشی دارد و علاوه برآن یک هزار و ۹۶۶ هکتار طرح در دست اجرا و ۱۱ هزار و ۴۸۵ هکتار هم طرح در دست مطالعه د ارد.

برای حوضه آبریز دریای عمان و خلیج فارس تاکنون یک میلیون و ۹۵ هزار و ۳۶۹ هکتار طرح آبیاری و زهکشی احداث شده است و نیز ۵۴ هزار و ۱۰۱ هکتار طرح دردست اجرا و ۱۸۸ هزار و ۲۱۴ هکتار طرح در دست مطالعه پیش بینی شده است.

حوضه آبریز فلات مرکزی نیز تاکنون ۵۳۶ هزار و ۵۹۷ هکتار طرح آبیاری و زهکشی احداث شده دارد و نیز برای این حوضه هشت هزار هکتار طرح در دست اجرا و پنج هزار و ۳۰۰هکتار طرح دردست مطالعه در نظر گرفته شده است که به مرور احداث خواهند شد.

حوضه‌های آبریز سرخس و هامون هم در بخش طرح های احداث شده شبکه های آبیاری و زهکشی هر کدام به ترتیب ۲۳ هزار و ۵۲۹ هکتار و ۱۰۳ هزار و ۵۳۶ هکتار دارند.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 87172
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا